تاریخ: ۲۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۳
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۲۱۸۱۴۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

کاهش تولید و تعطیلی سه‌هفته‌ای صنعت فولاد و سیمان به دلیل قطعی برق/ مسوولان باید از قبل اطلاع‌رسانی می‌کردند

‌می‌متالز - عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کمبود برق باعث تعطیلی سه هفته‌ای صنعت فولاد و سیمان شده که ممکن است از سه هفته نیز بیشتر شود و این باعث کاهش تولیدشده است.

به گزارش می‌متالز، سید رضا شهرستانی درباره قطع برق صنایع فولادی و تأثیر نامطلوب آن بر تولید گفت: به علت خاموشی‌هایی که به وجود آمده و سرمایه‌گذاری که در صنعت برق، انجام‌نشده در حال حاضر با کمبود برق در تابستان مواجه هستیم که این مساله منجر به تعطیلی سه هفته‌ای صنعت فولاد و سیمان شده که ممکن است از سه هفته نیز بیشتر شود و این باعث کاهش تولیدشده است.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: باوجود شرایطی که شکل‌گرفته در حال حاضر مسوولان شبانه تصمیم به قطعی برق گرفتند و فردا نیز اقدام به قطع برق کردند که این مساله نا عدالتی است و باید قبل از اقدام برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت که حداقل ما نیز مطلع می‌شدیم و می‌توانستیم خود را با شرایط سازگار کنیم.

وی افزود: بسیاری از کسانی که در این صنعت هستند کالای خود را پیش‌فروش کرده و جنسی تحویل نداده‌اند و یا اینکه مواد اولیه خود را با چک خریداری کردند حتی برخی از فولادی‌ها که آهن اسفنجی استفاده می‌کنند اگر این آهن مصرف نشود آتش‌زاست و دوباره اکسید می‌شود و این تصمیم ازنظر بنده اشتباه بود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در مدت یک هفته شاهد افزایش ۱۰ درصدی محصولات فولاد در بازار هستیم.

شهرستانی بیان کرد: نا عدالتی دیگر این است که متوجه شدیم به شرکت‌های خصولتی مقداری برق داده می‌شود و حضور در بخش خصوصی ۹۰ درصد بوده و به‌طور کل تعطیل‌شده، ولی در بخش خصولتی بین ۱۷ تا ۷۰ درصد کاهش حضور داشتند و این اختلافی است که بین دو تولیدکننده قرار داده‌شده و باعث از بین رفتن بخش خصوصی قرار گرفتن بازار در آینده به‌دست خصولتی‌ها خواهد بود.

وی اظهار کرد: پیشنهاداتی بعدازاین اتفاق در دو زمینه ارائه کردیم یکی اینکه باید بالای ۳۰ میلیون تُن تولید فولاد که ۱۵ میلیون تُن برای مصرف داخلی و ۱۵ میلیون تُن برای مصرف خارجی است صادرات فولاد را فعلاً در این سه ماه متوقف کنیم و در مقابل ساعت‌های از شب را به کارخانه‌ها برق بدهیم تا کار کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دومین مورد اینکه به علت ارزان بودن قیمت برق و اینکه برخی‌ها نیز در مصرف برق اسراف می‌کنند اگر در مصرف کنتور‌های منازل بگویند ۱۰۰ کیلووات اول به ازای هرماه مجانی و قیمت ۱۰۰ کیلووات دوم را نسبت به ماه‌های قبل ۵ برابر افزایش می‌دهند و به این صورت نظارت‌هایی بر مصرف مردمی داشته باشند تا مدیریت و صرفه‌جویی در بخش شهری واداری صورت بگیرد که صنعت از کار نیافتد.

شهرستانی تأکید کرد: دو سال پیش به پژوهش‌های علمی مجلس پیشنهاد دادیم که با نیروگاه‌های فعلی که وجود دارد می‌توانیم حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار مگاوات سیکل ترکیبی ایجاد کنیم که هم‌اکنون گاز می‌سوزاند و انرژی از دست می‌دهد بنابراین سرمایه جذب کنید تا این نیروگاه‌ها را تبدیل به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کنیم که بدون استفاده از سوخت می‌توانستند انرژی را به‌صورت برق به مدار شبکه برگردانند و این مساله هم برای سرمایه‌گذاری، دولت و مصرف‌کننده خوب بود.

منبع: خبرگزاری میزان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده