تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۱۸۶۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس:

رکورد بی‌سابقه بورس در پذیرش ۶۸ شرکت طی سال ۹۹

‌می‌متالز - نوروزی گفت: در سال گذشته ۳۷ جلسه هیئت پذیرش در بورس داشتیم و در خصوص ۶۸ شرکت با مجموع سرمایه ۴۲۵ هزار میلیارد تومان تصمیم‌گیری شده که اتفاق بی‌سابقه‌ای است.

به گزارش می‌متالز، مجید نوروزی معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس در گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر اظهار کرد: در تمام بورس‌های دنیا شاکله و دستورالعمل پذیرش، مشابه دستورالعمل‌های بازار ما در بورس و فرابورس است، بنابراین چیزی نیست که فقط در ایران ایجاد شده باشد. در تمام بورس‌های دنیا نیز حداقل‌هایی را برای پذیرش شرکت‌ها الزام کرده اند و به این معنی نیست که اگر یک شرکت از شرایط لازم برخوردار نبود، بخواهد در تابلوی مناسبی از بازار سرمایه پذیرفته شود.

وی بیان کرد: محدودیت‌های پذیرش از انتقال ریسک به سهامداران جزء جلوگیری می‌کند. در حال حاضر تابلو‌های مختلفی در بورس وجود دارد. فلسفه ایجاد بازار فرابورس نیز فراهم کردن محلی برای نقدشوندگی سهام شرکت‌هایی است که از شرایط پذیرش در بورس برخوردار نیستند، البته نداشتن حداقل‌های لازم در این شرکت‌ها به سرمایه‌گذاران اطلاع داده شده و هشدار‌های لازم به آن‌ها داده می‌شود؛ براین اساس، اگر شرکتی در تابلوی اول بازار بورس تهران پذیرفته می‌شود، حتما یکسری از شرایط را محقق کرده است.

نوروزی در ادامه افزود: از ابتدای پذیرش شرکت‌ها در بورس حدود ۵۷۲ شرکت در بورس پذیرفته شده‌اند و در حال حاضر با توجه به آخرین طبقه‌بندی که انجام شده است، ۳۷۴ شرکت در صنایع مختلف در سه تابلوی بورس حضور دارند.

معاون امور ناشران و اعضای شرکت بورس تصریح کرد: در گذشته ساختار هیئت پذیرش به این شکل بود که در محل سازمان بورس و با حضور یک عضو هیئت مدیره سازمان بورس تشکیل می‌شد. با تمام محدودیت‌هایی که وجود داشت، یک ماه می‌گذشت و ما یک جلسه پذیرش نداشتیم. تصمیم بسیار خوبی که گرفته شد این بود که به بورس تهران منتقل شد. در سال ۹۹ بیش از ۳۷جلسه هیئت پذیرش داشتیم و در خصوص ۶۸ شرکت با مجموع سرمایه ۴۲۵هزار میلیارد تومان تصمیم گیری شده است که در سوابق بورس بی سابقه است.

وی افزود: همچنین در دو سال گذشته فرآیند پذیرش نیز به صورت الکترونیکی شده است و بسیاری از زمان بری‌های مربوط به ارسال مدارک و مستندات را کاهش داده و میانگین زمان پذیرش به کمتر از ۵ ماه رسیده است.

نوروزی خاطر نشان کرد: اکنون حدود ۴۵ شرکت در صف پذیرش هستند، به این معنی که تقاضای پذیرش ارائه شده، اما مدارک و مستندات آن‌ها کامل نیست و نمی‌توانیم آن‌ها را در دستور کار هیئت پذیرش قرار دهیم.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده