به گزارش میمتالز، زیرساخت توسعه و پیشرفت در هر نظام سیاسی و اقتصادی، فرهنگ است و فرهنگ توسعه، ایجاد آرمان، باور و اراده عمیق به ضرورت تغییر نگاه و رفتار نرمافزاری و سختافزاری در درجه اول از سوی انسان است و تا زمانی که انسان بهعنوان عنصر اصلی توسعه و فلسفه جهش، خیزش و حرکت به سمت تعالی، ارادهای بر پذیرش تغییر برای تعالی خود، جامعه و محیط پیرامون نداشته باشد، معنای توسعه تکامل نمییابد.
دومین عنصر اساسی موردنیاز برای توسعه پایدار، وضع قوانین و مقررات لازم برای رفع موانع و فراهم ساختن شرایط لازم بهمنظور تسهیلگری و حمایت از پیشرفت و تعالی است.
در سال جاری که «تولید، پشتیبانیها و مانعزداییها» نامگذاری شده، ضرورت توجه به مؤلفههای اصلی در کامیابی و دستیابی به اهداف تعیینشده امری ضروری است که در آن میان، ارتباطات، روابط عمومی و افکار عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است و نقشآفرینی قابلتوجهی در تحقق شعار امسال ایفا میکند.
روابط عمومی بهعنوان مکمل ارکان جهش و رونق تولید، با رصد و پایش مسائل سازمان، تلاش میکند تا در سایه تعامل و ارتباطات انسانی درون و برونسازمانی، رسالت اصلی خود را که تسهیلگری در ارتباطات و اقناع افکار عمومی است به انجام برساند و بهعنوان مرکزی برای شناسایی توانمندیها، ظرفیتها و مقابله با بحرانها نقشآفرینی کند.
علاوه بر این، امروزه اهمیت نقش و جایگاه و کارکرد روابط عمومی در هدایت افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست و این واحد با اطلاعرسانی پویا، هوشمند، مؤثر، شفاف و صادقانه خود، بیشازپیش در ترویج روحیه امیدواری، نشاط، همدلی و همکاری میکوشد و ضمن ارتقای اعتماد و تفاهم متقابل مردم و مسوولان، میزان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی جامعه را به نحو مؤثری افزایش میدهد.
بخش اعظمی از وظیفه و رسالت نهادینه شدن فرهنگ رونق تولید و بهرهگیری از تولید ملی، بر دوش روابط عمومیهاست و فعالان این عرصه با اطلاعرسانی خود در نخستین مرحله، تلاش میکنند تا با آگاهسازی، توانمندی و تلاشهای هدفمند حوزه تولید را به تصویر بکشند و آن را به استماع و اطلاع افکار عمومی و ذینفعان برسانند؛ علاوه بر این، با آموزش و ترویج فرهنگ تولید و ضرورتهای آن، نقش راهنما را در جامعه ایفا میکنند و در نهایت با تجمیع دغدغهها و نیازمندیهای مرتبط با تولید، همگرایی و همبستگی را پی میگیرند.
واکاوی فرآیندها از منظر کنشگران، متخصصان و همچنین افکار عمومی و نگاه نقادانه به مسائل و بررسی آسیبها، نواقص و کاستیهای تولید، از دیگر وظایفی است که روابط عمومی بهعنوان همراه و همیار تولید ملی بر عهده دارد و درنهایت با فرهنگسازی، توسعه روابط و مناسبات، اطلاعرسانی، نظارت، آموزش و تبیین بایدها و نبایدها، بهعنوان پیشگام اصلی توانمندسازی سازمان در پشتیبانی از تولید ملی فعالیت میکند.
هادی نباتی نژاد - مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه