تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۱۹۴۰۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

اصفهان کرونا زده نفس از اکسیژن «فولاد مبارکه» می‌گیرد/تحویل روزانه ۶۰ تن اکسیژن رایگان شرکت فولاد مبارکه به مراکز درمانگر کرونا

‌می‌متالز - با شیوع واریانت دلتا، روند انتقال و تکثیر کرونا بیش از پیش افزایش یافته است و شرایط فاجعه باری در شهر اصفهان حاکم شده است. با بغرنج شدن شرایط، شرکت فولاد مبارکه در راستای مسوولیت اجتماعی خود، از ابتدای این هفته تامین روزانه ۶۰ تن اکسیژن مراکز درمانگر را تضمین کرده است؛ این اقدام در شرایطی رخ می‌دهد که برای حفظ نظام سلامت این شرکت از سال گذشته تاکنون ۱۸ هزار تن اکسیژن مراکز درمانگر را تامین کرده است.

به گزارش می‌متالز، «بیمارستان‌ها پر، نگران گننده و خسته کننده اند؛ روزانه ده‌ها تماس داریم که دنبال تخت برای بستری بیمارند و حتی گاهی کف اورژانس پتو پهن می‌کنند که بیمار بیرون نرود. در تهران صف طویلی است و در شهرستان‌ها هم به نظر نمی‌رسد که بهتر از اینجا باشد.» این‌ها بخشی از اظهار نگرانی حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی نظام پزشکی با خبرگزاری ایسنا است. اظهار نگرانی که منشا آن را باید در شیوع گسترده واریانت دلتا جستجوکرد که کشور را در برگرفته است؛ کار آنقدر بالا گرفته که تهران و البرز ۶ روز تعطیل شدند و اعلام تعطیلی اصفهان هم به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد که مورد موافقت قرار نگرفت و اوضاع شهر اصفهان فوق بحرانی است.

منوچهر محبی به همراه خانواده اش کنار زاینده رودی سفره پهن کرده، که نفس‌های آخرش را می‌کشد و تا دو روز آینده خشک می‌شود. او می‌گوید: بعد از ۱۰ ماه، زاینده رود برای یک هفته، بازگشایی شده و نمی‌توان تقصیر این تجمع کنار حاشیه زاینده رود را بر دوش مردم گذاشت؛ زمانی که بسیاری از کشور‌ها واکسیناسیون کرونا را انجام داده اند، چگونه می‌توان مدام علت را در عدم رعایت مردم جستجو کرد!

همسرش به میان کلامش می‌دود و ادامه می‌دهد: بسیاری از اعضای خانواده ما به کرونا مبتلا شده اند و ابتلا به کرونا مانند دومینو است اگر به خانواده‌ای نفوذ کند همه درگیر می‌شوند. اما مردم از نظر روحی خسته اند و بهتر است واکسیناسیون شتاب بگیرد.

اصفهان کرونا زده نفس از اکسیژن «فولاد مبارکه» می‌گیرد/تحویل روزانه ۶۰ تن اکسیژن رایگان شرکت فولاد مبارکه به مراکز درمانگر کرونا

سویه دلتا، موج پنجم کرونا را در کشور پدید آورده است. موجی که مردم نسبت به آن کمتر آگاه هستند؛ شاید به زعم خانواده محبی مردم خسته اند و با کاهش حساسیت ها، رعایت‌های بهداشتی هم کمتر شده است. درصد افرادی که کاملا واکسینه شده اند هم زیاد نیست و کمک بزرگی برای مقابله با شیوع واریانت دلتا در کشور نمی‌کند. این درحالی است که هنوز واکسینه شده‌ها هم توجیه نشده اند که باید تمام نکات را رعایت کنند.

مینو محرز می‌گوید: هرچه ویروس کرونا در بین جوامع بشری جهش یابد، خطرناک‌تر می‌شود. سویه دلتا، واریانتی است که با سرعت انتقال بسیار زیاد، ضریب تکثیر را افزایش می‌دهد و به تبع آن تلفات انسانی هم بالا می‌رود.

او ادامه می‌دهد: در یک سال و نیم گذشته تاکنون چنین وضعیتی را در بیمارستان‌های تهران شاهد نبودم؛ جوانان بسیاری درگیر این بیماری شده اند که وضعیت رقت باری را در سیستم بهداشت و درمان حاکم کرده است.

محرز می‌گوید: تامین اکسیژن رایگان توسط شرکت فولاد مبارکه گام بسیار مهمی در عبور از شرایط کنونی در نظام سلامت کشور است و ایفای مسوولیت اجتماعی این شرکت خبر از درایت و انسان دوستی مدیران شرکت فولاد مبارکه می‌دهد که قابل تقدیر است.

این عضو اتاق فکر ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح می‌کند: افزایش سریع واکسیناسیون هم اگر شدنی باشد برای کاهش شیوع و تلفات «این موج» کمکی نمی‌کند و نیاز به لاک داون (محدودیت سختگیرانه) به مدت کافیست؛ که تعطیلی تهران و البرز هم در همین راستا انجام شده است.

او با اشاره به اینکه این واریانت کودکان و نوجوانان را هم درگیر می‌کند، می‌افزاید: با وجود اینکه بسیاری از بیماران در تهران به صورت سرپایی درمان می‌شوند؛ اما تخت خالی در بیمارستان‌ها نیست و تمام گروه‌های سنی درگیر واریانت دلتا می‌شوند.

محرز با اشاره به اینکه هنوز مشکلی از کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های تهران نداریم، ادامه می‌دهد: تامین اکسیژن رایگان توسط شرکت فولاد مبارکه گام بسیار مهمی در عبور از شرایط کنونی در نظام سلامت کشور است و ایفای مسوولیت اجتماعی این شرکت خبر از درایت و انسان دوستی مدیران شرکت فولاد مبارکه می‌دهد که قابل تقدیر است.

اما وضعیت اصفهان هم دست کمی از پایتخت ندارد. سویه دلتا شهر اصفهان را محاصره کرده است و تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه در همین مدت محدود بازگشایی جریان زاینده رود، شهر اصفهان را به وضعیت فوق بحرانی کشانده است. شرکت فولاد مبارکه از یک سال گذشته تاکنون ۱۷ هزار و ۸۰۰ تن اکسیژن رایگان به مراکز درمانگر کرونا تحویل داده است. اقدامی از جنس مسوولیت‌های اجتماعی تا باز هم بزرگترین واحد صنعتی کشور پیشرو باشد در انسان دوستی و نجات جان بیماران.

بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایراسین می‌گوید: بیش از هزار و ۷۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های استان اصفهان است که روزانه بالغ بر ۴۰۰ بیمار بستری می‌شوند و تمام خدمات غیراورژانسی و غیرکرونایی در اصفهان متوقف شده است.

اصفهان کرونا زده نفس از اکسیژن «فولاد مبارکه» می‌گیرد/تحویل روزانه ۶۰ تن اکسیژن رایگان شرکت فولاد مبارکه به مراکز درمانگر کرونا

کلیدری ایفای مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه را تحسین و تقدیر می‌کند و می‌گوید: اگر تاکنون به وضعیت ثباتی در تامین اکسیژن به عنوان ماده اصلی بیماران مبتلا به کرونا رسیده ایم، وامدار شرکت فولاد مبارکه هستیم. امیدواریم به نقطه بحرانی و پیچیده کرونا در اصفهان نرسیم، اما اگر وضعیت چنین شود نیاز است برق مشترکین خانگی با محدودیت همراه شود، اما شرکت فولاد مبارکه با کمبود برق مواجه نشود تا مبادا پلنت‌های اکسیژن ساز این شرکت از کار بیفتد که فاجعه عظیمی رخ خواهد داد.

او با بیان اینکه تمام بیمارستان‌های شهر اصفهان متاثر از کروناست، می‌افزاید: بیمارستان‌های غرضی، شریعتی، امین، عیسی بن مریم، خورشید، میلاد، عسگریه، زهرای مرضیه و خانواده به بیماران مبتلا به کرونا خدمات رسانی می‌کنند و با همین روند تا دو روز آینده بیمارستان الزهرا هم به طور کامل به کرونا اختصاص می‌یابد و هیچ بیمارستانی یارای خدمت رسانی به بیماران غیرکرونایی را نخواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر وخامت اوضاع کرونا در اصفهان گفت: روزانه بالغ بر ۱۰۰ بیمار به تعداد بستری شده‌ها در بیمارستان‌های شهر اصفهان افزوده می‌شود.

او هم بر گفته‌های «مینو محرز» صحه می‌گذارد و می‌گوید: سرعت ابتلا به کرونا در اصفهان حیرت انگیز است و در این دوسال چنین وضعیتی را نداشتیم. براورد ما این است که در چندروز آینده به سه هزار بستری هم خواهیم رسید و تمام ظرفیت‌های استان اصفهان در حوزه سلامت و درمان از دست خواهد رفت.

کلیدری ادامه می‌دهد: اگر شهر اصفهان تعطیل نشود، تردیدی نیست که هفته آینده بیمارستان الزهرا هم به طور کامل در مدار کرونا قرار می‌گیرد و وضعیت فاجعه بار خواهد شد.

او عامل پیک پنجم کرونا را سویه دلتا می‌داند و توضیح می‌دهد: واریانت دلتا، گونه‌ای است که برای نخستین بار در کشور هند جهش یافت و با سرعت انتقال بالا راهی کشور شد و در مدت ده روز استان اصفهان را آچمز کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار می‌کند: از هزار و ۷۰۰ بیمار بستری در بیمارستانها، هزار و ۱۰۰ بیمار در بیمارستان‌های شهر اصفهان بستری هستند و احتمالا با مرگ و میر بسیار بالایی روبرو خواهیم بود که در دو هفته آتی نمایان می‌شود.

اصفهان کرونا زده نفس از اکسیژن «فولاد مبارکه» می‌گیرد/تحویل روزانه ۶۰ تن اکسیژن رایگان شرکت فولاد مبارکه به مراکز درمانگر کرونا

او به اهمیت تامین اکسیژن رایگان شرکت فولاد مبارکه برای مراکز درمانگر کرونا تاکید ویژه‌ای می‌کند و می‌افزاید: با رایزنی‌های انجام شده با شرکت فولاد مبارکه، روزانه ۶۰ تن اکسیژن توسط این شرکت دراختیار مراکز درمانگر قرار داده می‌شود. اما اگر تعداد بستری‌ها از مرز دو هزار نفر عبور کند قطعا این میزان اکسیژن کفایت نخواهد کرد.

کلیدری ایفای مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه را تحسین و تقدیر می‌کند و می‌گوید: اگر تاکنون به وضعیت ثباتی در تامین اکسیژن به عنوان ماده اصلی بیماران مبتلا به کرونا رسیده ایم، وامدار شرکت فولاد مبارکه هستیم. امیدواریم به نقطه بحرانی و پیچیده کرونا در اصفهان نرسیم، اما اگر وضعیت چنین شود نیاز است برق مشترکین خانگی با محدودیت همراه شود و شرکت فولاد مبارکه با کمبود برق مواجه نشود تا مبادا پلنت‌های اکسیژن ساز این شرکت از کار بیفتد که فاجعه عظیمی رخ خواهد داد.

او به تضمین تامین ۶۰ تن اکسیژن رایگان برای مراکز درمانگر کرونایی توسط شرکت فولاد مبارکه گریزی می‌زند و ادامه می‌دهد: متاسفانه با اهمال شهروندان، با ضرس قاطع می‌توان گفت پیک پنجم کرونا فاجعه بار است و با تلفات بسیاری روبرو خواهیم بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روند واکسیناسیون را در چند روز گذشته مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر آمادگی واکسیناسیون روزانه ۳۰ هزار نفر در اصفهان مشروط به تامین واکسن کرونا فراهم شده است.

او اضافه می‌کند: روزانه بالغ بر ۱۵ هزار نفر در اصفهان نسبت به کرونا واکسینه می‌شوند. تاکنون حدود ۷.۵ درصد دوز اول واکسن را دریافت کردند و تنها ۲.۵ درصد واکسن کامل را دریافت کردند و زمان طولانی تا رسیدن به ایمنی جمعی باقی است.

کلیدری ادامه می‌دهد: با پیشفرض تامین واکسن و واکسیناسیون روزانه ۳۰ هزار نفر، دو ماه و نیم طول می‌کشد که اصفهان به ایمنی کافی در برابر کرونا دست یابد و این اتفاق به سهولت دست یافتنی نیست!

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کرونا شرایط تیره‌ای را بر کشور و اصفهان حاکم کرده است و شهر کرونا زده است و ورایانت دلتا با سرعت و کشندگی بالا در حال پیشروی است؛ او از مردم خواهش می‌کند که با کاهش تردد غیرضروری و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی، چرخه کرونا را مهار کنند.


عاطفه علیان

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده