تاریخ: ۳۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۰
بازدید: ۳۵۱
کد خبر: ۲۱۹۴۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت؛

حواسمان به روشنایی چراغ تولید باشد/ صنایع فولادی قربانی بی برقی نشوند

‌می‌متالز - افزایش بی سابقه دما و موج خطرناک گرمایی سبب شد تا مصرف برق بسیاری از صنایع از جمله صنایع فولادی در ایران تحت الشعاع قرار گیرد. این درحالیست که صنایع فولادی که همواره در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی کشور گام برداشته و نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور داشته اند، نباید یکباره چراغ تولیدشان به جهت کم شدن مصرف برق خاموش شود.

به گزارش می‌متالز، همواره ایران به عنوان یکی از کشور‌های ثروتمند از لحاظ برخورداری از انواع موهبت‌های خدادادی در جهان شناخته و گفته می‌شود در کشورمان منابع مختلف معدنی و انواع حامل‌های انرژی با قیمت بسیار مناسب وجود داشته و در اختیار همگان به ویژه صنایع معدنی قرار می‌گیرد؛ اما امسال با توجه به موج گرمای شدید و خطرناکی که در سراسر جهان دیده شده و خسارات فراوانی از جمله خشکسالی و بحران آب و برق و ... را به دنبال داشته، کنترل‌ها برای تنظیم میزان مصرف برق در ایران اعمال شد و در این میان بسیاری از صنایع از جمله صنایع فولادی کشور را که به دلیل نوع فعالیتشان مصرف بالایی از برق را دارند؛ درگیر بحران کرد.

دستور برای کم شدن میزان مصرف به میزان قابل توجه (تن‌ها ۱۰ درصد دیماند مصرفی استفاده شود) عواقب بسیاری از جمله خاموش شدن چراغ تولید را در صنایعی همچون صنایع فولادی به همراه می‌آورد. این درحالی است که سال ۱۴۰۰ همچون سال‌های گذشته تاکید بر تولید هرچه بیشتر برای صنایع معدنی به ویژه فولاد وجود دارد تا آن‌ها بتوانند با تولید و درآمدزایی بیشتر برای کشور، جبران مافات صنایع دیگری را هم بر دوش بکشند که در دوران کرونا زمین خوردند. (شایان ذکر است که بعد از اعتراض صنایع به مصوبه جدید وزارت نیرو، مصوبه دیگری صادر و بر اساس آن قرار بر فعالیت شبانه شرکت‌های فولادی با ۵۰ درصد دیماند مصرفی صادر شد)

از سوی دیگر همواره تامین انرژی برق برای صنایع فولادی یکی از اصلی‌ترین نیاز‌ها برای ادامه فعالیتشان بوده و اگر فکری برای تامین برق فولادسازان صورت نگیرد، نه تنها سرمایه‌های کلان این کشور که در آن‌ها تزریق شده به به خطر خواهد افتاد، بلکه دیگر نمیتوان روی این صنایع به عنوان جایگزین مناسب برای نفت کشور حساب کرد.

اکنون نکته اینجاست چگونه می‌توان از فعالیت صنایع معدنی که در شرایط سخت تحریمی توانسته باری بزرگ از دوش اقتصاد کشور بردارد چشم پوشید؟ دراینجا باید اشاره شود در سال ۹۹ با ارزآوری صنایع معدنی مشکل برای تامین ارز جهت تهیه کالا‌های اساسی به میزان قابل توجهی حل شد.

به نظر می‌رسد برنامه ریزی به جهت تامین نیاز صنایع بزرگ کشور همچون فولاد که از آن به عنوان صنعت مادر نامبرده شده و پایه اصلی صنعتی شدن کشور به شمار می‌آید، باید مورد توجه و بررسی بیشتری از سوی مسوولان قرار گیرد. استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین در شرایط فعلی برای تامین برق این صنایع می‌تواند یکی از راهکار‌های مناسب باشد. برای مثال تولید انرژی‌های تجدید پذیر از جمله مواردی است که می‌توان به ان اشاره داشت تا بخشی از نیاز مصرفی کشور از این طریق تامین شود.


نرگس قیصری- روزنامه نگار

 

منبع: پایگاه خبری تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده