تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۵۳۲۰۸
سرویس خبر : انرژی
نخعی در تشریح نشست کمیسیون انرژی مطرح کرد؛

توضیحات محرابیان برای جلوگیری از بحران آب و برق در تابستان/ وعده ۳۰ هزار مگاواتی وزیر محقق می‌شود؟

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه محرابیان در حال پیگیری وعده‌های خود در زمان رای اعتماد است، گفت: وزارت نیرو تولید ۳۵ هزار مگاوات را برنامه‌ریزی کرده که ۱۵هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت مجموعه وزارت نیرو و تولید ۱۰هزار مگاوات برق توسط صنایع آغاز شده، همچنین ۱۰هزار مگاوات در حوزه تجدیدپذیر‌ها را در برنامه دارند.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نخعی در تشریح جلسه روز گذشته (۱۵ فروردین ماه) کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو در این کمیسیون خبر داد و گفت: در جلسه مباحث مهمی در حوزه برق و آب مطرح شد و نمایندگان نکات مدنظر خورد را ارائه کردند، اما یکی از مباحث اصلی مورد بحث کسری تولید برق نسبت به مصرف به ویژه در زمان پیک مصرف بود، این در حالی است که سال گذشته بین ۱۲ هزار تا ۱۵ هزار مگاوات کسری برق یا عدم موازنه میان تولید و مصرف را در برخی از روز‌ها داشتیم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر نیرو در زمان رای اعتماد وعده‌هایی برای افزایش تولید برق تا ۳۰ هزار مگاوات داده است، ادامه داد: طبق گفته‌های آقای محرابیان این وعده در حال پیگیری است و حتی تولید ۳۵ هزار مگاوات را برنامه‌ریزی کردند که ۱۵ هزار مگاوات تولید برق حرارتی با مدیریت مجموعه وزارت نیرو و تولید ۱۰ هزار مگاوات برق توسط صنایع آغاز شده، همچنین ۱۰ هزار مگاوات در حوزه تجدیدپذیر‌ها را در برنامه دارند.

وی افزود: به گفته وزیر نیرو تعمیرات و اورهال کردن تمامی نیروگاه‌های موجود آغاز شده است و طبق پیش‌بینی آن‌ها تا قبل از آغاز پیک مصرف در تابستان تمام نیروگاه‌های مدنظر اورهال خواهند شد.

وی با بیان اینکه واحد‌های نیمه تمام نیز در حال اتمام و وارد شدن به مدار هستند، اضافه کرد: طبق صحبت آقای محرابیان تا تابستان سال جاری ۵۰۰ مگاوات از این طریق به ظرفیت برق تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.

نخعی با بیان اینکه وزارت نیرو برنامه‌ها و مشوق‌های نیز برای مدیریت مصرف دارد، گفت: همچنین از کمیسیون انرژی بابت همکاری در تصویب تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و مربوط به موضوع اصلاح الگو مصرف قدردانی کردند.

به گفته این نماینده مجلس از مهر ۱۴۰۰ تاکنون با کاهش ۱۹ درصدی بارندگی روبه رو هستیم هرچند نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشتیم، اما با شرایط نرمال فاصله وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درخصوص شبکه‌های آب روستایی و آبرسانی به روستا‌ها نیز برنامه‌هایی توسط وزارت نیرو دنبال می‌شود که ازجمله آن استفاده از ظرفیت بنگاه‌ها، نهاد‌ها و قرارگاه‌های محرومیت‌زدایی است که می‌تواند به تکمیل شبکه‌های آبرسانی روستایی کمک کند، همچنین توضیحاتی درباره وضعیت سد‌ها و منابع آب نیز ارائه شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده