تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۲۷
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۱۹۳۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
براساس پیش‌بینی بانک جهانی؛

رکود تورمی تا سال ۲۰۲۴ ادامه دارد

‌می‌متالز - بانک جهانی اعلام کرد انتظار می‌رود شوک‌های جهانی قیمت مواد غذایی و سوخت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد و خطر رکود تورمی را افزایش دهد.

به گزارش می‌متالز، بانک جهانی اعلام کرد انتظار می‌رود شوک‌های جهانی قیمت مواد غذایی و سوخت حداقل تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد و خطر رکود تورمی را افزایش دهد.

بانک جهانی که وام و کمک‌های بلاعوض به کشور‌های با درآمد کم و متوسط ارائه می‌دهد در اولین تحلیل جامع از تأثیر جنگ در اوکراین گفت که جهان با بزرگترین شوک قیمت کالا‌ها از دهه ۱۹۷۰ مواجه است.

این بانک اعلام کرد این شوک با محدودیت‌های تجارت مواد غذایی، سوخت و کود‌های کشاورزی (کودها) تشدید می‌شود.

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی و کود و دومین صادرکننده نفت خام در جهان است. این کشور همراه با اوکراین، حدود یک سوم صادرات گندم جهان، ۱۹ درصد صادرات ذرت و ۸۰ درصد صادرات روغن آفتابگردان را انجام می‌دهد. تولید و صادرات این کالا‌ها و سایر کالا‌ها از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه مختل شده است.

بانک جهانی انتظار دارد قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۰ درصد جهش کند هر چند که معتقد است در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ قیمت انرژی روند کاهشی خواهد داشت از طرف دیگر نیز قیمت محصولات غیر انرژی، از جمله محصولات کشاورزی و مواد معدنی، حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده