تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۷
بازدید: ۲۹۳
کد خبر: ۲۱۹۶۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه فولاد مبارکه ارتقای راندمان تولید در زنجیره فولاد

‌می‌متالز - جهان به سمت انقلاب صنعتی چهارم در حال حرکت است و از این رو مجتمع فولاد مبارکه با حرکت به سمت هوشمندسازی صنعت فولاد کشور قصد دارد جایگاه ویژه ایی در این برهه از زمان برای خود بسازد.

به گزارش می‌متالز، مجتمع فولاد مبارکه از پیشگامان هوشمندسازی در فضای صنعتی کشور است و مأموریت‌های صنعت فولاد و شرکت‌های تابعه آن یک بال و ارتباط با دانشگاه بال دیگر پیشرفت است، از این رو می‌توانیم اطمینان صد در صدی داشته باشیم برای تربیت متخصصان، دانشجویان و محققینی که در آینده بتوانند تحول دیجیتال را در کشور ایران جاری کنند، در قطب سازی انقلاب چهارم صنعتی موفق خواهند بود، شرکت فولاد مبارکه در حال حاضر طرح تحول دیجیتال را در دستور کار قرار داده که می‌تواند این شرکت را در زمره ۱۰۰ شرکت برتر آسیا و جهان قرار دهد و کل زنجیره تولید فولاد در کشور را دیجیتالی کند و افزایش سرعت و دقت در تولید را برای کشور به ارمغان بیاورد و چرخه بهره وری را تا شرکت‌ها و صنایع پایین دستی توسعه دهد.

بر همین اساس شرکت فولاد مبارکه نخستین آزمایشگاه نسل ۴ صنعت کشور را راه اندازی و تجهیز کرده است تا با تمرکز بر هوشمندسازی و اتوماسیون صنعتی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت ایریسا برخی از پروژه‌های همچون ساخت مقیاس کوچک کارخانه، انبار هوشمند، شبیه سازی، مدلسازی و زوج دیجیتال فرآیند‌های صنعتی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، ربات‌های چند محوره، متحرک و پرنده، لجستیک و حمل و نقل هوشمند و... را در این آزمایشگاه اجرایی کنند.

در واقع این آزمایشگاه با هدف ایجاد فضای پرورش استعداد‌ها در حوزه صنعت دیجیتال، ارتقاء مهارت‌های مهندسان و متخصصان صنعت فولاد، ایجاد زیرساخت پژوهش برای پایان نامه‌های تحصیلات در صنعت فولاد، ایحاد بستر آگاهی بخشی از طریق بازدید‌های دانش آموزی و دانشجویی و ... طراحی شده است.

انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم امروز پدیده ایی است که بیانگر درهم تنیدگی و ارتباط همه جانبه اجزای سخت افزاری و نرم افزاری هوشمند در محیط‌های صنعتی است و در صنعت فولاد از مرحله استخراج تا بخش تولید و تحویل محصول نهایی را در بر می‌گیرد و هوش مصنوعی در این فرایند می‌تواند در حوزه‌های مختلفی از جمله هوشمندسازی تولید، ارتباط با مشتریان، تحلیل و مدیریت بازار، هوشمندسازی فرآیند تعمیر و نگهداری، نظارت بهینه بر محیط کار و بهبود ایمنی محیط کار را ارتقا دهد که نتیجه آن بهبود بازده و ایمنی محیط کار در کنار کاهش هزینه‌های تولید است.

در سال‌های اخیر که کشور با تحریم روبرو بوده و فولاد مبارکه علاوه بر کمک به صنعت کشور در راستای توسعه اهداف صنعتی، وارد پروژه‌های تحقیقاتی و بومی سازی زیادی شده است تا از طریق افزایش تولید داخلی نیاز کشور به خارج از کشور را هم کاهش دهد و این هوشمند سازی صنعت فولاد در مسیر افزایش تولید و بهره وری و قطع وابستگی به فناوری‌های خارجی در حال اجرا است، چراکه صنعت فولاد ضمن اینکه با حلقه‌های بالا دستی ارتباط نزدیکی دارد با صنایع پایین دستی از جمله صنایع خودروسازی، هواپیماسازی و کشتی سازی در ارتباط است به همین دلیل در شرایط تحریم و کمبود قطعات وارداتی این صنایع، فولاد مبارکه با حمایت شرکت‌های دانش بنیان و ... وارد تولید محصولات مورد نیاز کشور شده است و از طرف دیگر با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی راه توسعه را برای کشور باز کرده است.

استفاده از حداکثر توان داخلی

در شرایط کنونی یکی از سیاست‌های دولت استفاده از حداکثر توان داخلی برای تامین نیاز کشور است و واحد‌های میانی زنجیره تولید فولاد با هدف‌گذاری رونق تولید و افزایش صادرات بیشتر روی تامین ارز تمرکز کرده اند با این حال حرکت در مسیر تولید محصولات‌های تک و افزایش اشتغال و تولیدات صنعتی از جمله دستاورد‌های شرکت فولاد مبارکه در سال‌های اخیر بوده که توانسته است مانع از خروج از کشور شود و بخشی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز کشور را هم با بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان کشور تامین کند.

بر همین اساس شرکت فولاد مبارکه با اجرای سیاست‌هایی همانند بومی سازی کلیه قطعات، مواد و تجهیزات صنعتی کشور و افزایش سطح اشتغال نیرو‌های بومی با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی دستیابی به تقویت تولید را محقق کرده و حتی هزینه‌های کشور در این بخش را هم کاهش داده است.

منبع: خبرگزاری موج

عناوین برگزیده