به گزارش میمتالز، مجمع سالانه شرکت سایپا پنج شنبه ۳۱ تیر با حضور ۷۳.۸ درصد سهامداران در محل شرکت پارس خودرو برگزار و پس از قرائت گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند ۹۹ و نظر حسابرس و بازرس قانونی، صورتهای مالی تصویب و باتوجه به زیان ۲۹۵ ریالی خالص هر سهم، سودی توزیع نشد.
براین اساس، جواد سلیمانی مدیرعامل سایپا با ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی ۹۹ از عرضه سه محصول جدید تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: آریا به عنوان نخستین کراس اوور کاملا ایرانی در نیمه دوم سال با گیربکس اتوماتیک، طراحی بسیار زیبا و امکانات و استانداردهای به روز به تولید انبوه خواهد رسید. امید میرود خودرو شاهین نیز با گیربکس اتوماتیک در پاییز تولید و به بازار عرضه شود. علاوه بر این دو محصول، خودرو اطلس نیز که یک محصول کراس برپایه خودروهای ساینا و کوییک است، تولید و جایگزین محصول تیبا میشود.
وی افزود: پراید به عنوان یک خودرو با فناوری قدیمی نماد سایپا شده بود و تهدیدها و تخریبهایی برای این برند و حتی صنعت خودرو به دنبال داشت. منتقدان داخلی و رسانههای خارجی نیز سطح ایمنی و فناوری پراید را دستاویزی برای زیر سوال بردن خودروسازی داخلی قرار داده بودند از این رو، توقف تولید این خودرو یکی از نخستین برنامههایی بود که در سایپا در دستور کار قرار گرفت.
این مقام مسوول به زیانده بودن تولید پراید نیز اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به قیمت گذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از نظر مالی نیز برای سایپا ضرر به همراه داشت به شکلی که گزارشهای مالی نشان میدهد اگر تولید پراید ادامه پیدا میکرد در یکسال گذشته ۲.۳ هزار میلیارد زیان بیشتر به همراه داشت.
سلیمانی با بیان اینکه پراید سهم قابل توجهی از تیراژ تولید را به خود اختصاص داده بود، عنوان کرد: نگرانیهایی برای توقف تولید وجود داشت، اما در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید شدند و در پایان سال ۹۹ نیز سایپا بدون پراید نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید داشت. در سالهای گذشته خودروهایی به عنوان محصول داخلی تولید و عرضه شد، اما بیشتر آنها نتیجه تغییر اندکی در طراحی یا امکانات خودروهای غیرایرانی بود، اما شاهین محصولی است که از صفر تا صد طراحی و تولید آن کاملا داخلی و متعلق به سایپا است. شاهین با فناوری به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده، تولید و با کمترین ایراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد.
وی از رفع مشکلات در حوزه تولید خودروهای تجاری در شرکتهای زامیاد و سایپا دیزل خبر داد و افزود: تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند نیز تا پایان سال متوقف و محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات به روز جایگزین آن خواهد شد. همچنین پروژه تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.
مدیرعامل سایپا درخصوص عملکرد مالی توضیح داد: در سه ماه نخست سال ۹۹ سایپا از زیان خارج و به سود عملیاتی نزدیک شد، اما افزایش قابل توجه نرخ ارز و نهادههای تولید در کنار قیمت گذاری دستوری برنامه ریزیها را به هم ریخت و مجددا زیانده شد. با تلاشهای صورت گرفته در بخشهای مالی و کاهش قابل توجه تعهدات ناشی از اجرای برنامههای دقیق در حوزه فروش در سه ماه نخست سال نیز زیانده نبودیم و اگر شاخصهای اقتصادی تغییر نکند، سال جاری از زیان خارج خواهیم شد.
سلیمانی تصریح کرد: در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۵۴۰ هزار تعهد وجود داشت، اما این عدد در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تعهد رسیده که معادل چهار ماه تولید است. ضمن اینکه تعداد تعهدات معوق نیز کمی بیش از ۳ هزار دستگاه است و امید است به زودی، صفر شود. تا پایان چهار ماه نخست سال، هیچ تعهدی برای سال ۱۴۰۱ ایجاد نشده که از نظر انضباط مالی امتیاز ویژهای به حساب میآید.
منبع: بورس پرس