تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۵۵
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۲۱۹۶۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

چرا صد در صد سیمان در بورس کالا عرضه نمی‌شود؟ / سیمانی‌ها پاسخ دهند!

‌می‌متالز - برای مدیریت بازار سیمان باید تمامی سیمان‌های تولید شده، در بورس کالا عرضه و کشف قیمت نیز بر اساس سازکاری دقیق انجام شود.

به گزارش می‌متالز، «سیمان به شکل قطره چکانی در بورس کالا عرضه می‌شود»، جمله معترضانه‌ای است که خریداران سیمان از بورس کالا عنوان می‌کنند و عرضه صد درصدی تمام تولیدات سیمانی، نظارت سازمان‌های مربوط و حل مشکل انرژی را سه عامل مدیریت بازار سیمان عنوان می‌کنند.
ایرج فرجی، مدیرکالایی کارگزاری سیماب گون بیان کرد: هدف از معاملات در بورس کالا شفافیت و امنیت معاملات است با این تفسیر عرضه سیمان در بورس نیز هم به نفع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان است. اگر تمام سیمان تولید شده در بورس کالا عرضه شود، به طور قطع بسیاری از مشکلات عرضه و تقاضا و گرانی این محصول حل می‌شود.


سیمان همچون گندم و شکر نشود


وی با اشاره به نمونه‌های ناموفق بورسی شدن کالا گفت: عرضه گندم و شکر به عنوان کالای استراتژیک در بورس کالا، تجربه‌ای ناموفق بود. مدل تخصیص و عرضه ها، باعث شد عرضه محصولات کشاورزی از دست خارج شود و با شکست مواجه شود.


سفته بازی و احتکار برآمده از کمبود برق


فرجی بیان کرد: مشکلات قیمتی سیمان نه به دلیل عرضه این محصول در بورس کالا که به دلیل محدودیت انرژی برق است. سفته بازی و احتکار سیمان نیز برآمده از همین موضوع است.


نظارت باید دقیق باشد


وی با اشاره به عامل نظارت در بازار سیمان گفت: بورس کالا محلی برای شفافیت است، نظارت بر میزان تولید، عرضه و عدم احتکار باید توسط سازمان‌های مرتبط همچون وزارت صمت انجام و بر اساس برنامه ریزی مشخصی میزان عرضه محصولات به بورس کالا باید مشخص شود.

مدیرکالایی کارگزاری سیماب گون گفت: نهاد‌های نظارتی باید با احتکار کالا به قصد گران فروشی در بازار آزاد را هم کنترل کنند. چرا که به افزایش نرخ در بورس کالا دامن زده است. سیمان در بازار نیست وقتی سیمان در بازار نیست و اگر هم هست به قیمت گزافی فروخته می‌شود به معاملات سیمان در بورس کالا ضربه می‌زند و باعث می‌شود نرخ و افزایش نرخ سیمان از کنترل خارج شود.

آیا سیمان ارزان می‌شود؟


مدیرکالایی کارگزاری سیماب گون با اشاره به سقف قیمتی که در سیمان ایجاد شده، گفت: برخی کارشناسان معتقدند با تمام شدن فصل تابستان، قیمت سیمان تعدیل پیدا می‌کند، تجربه نشان می‌دهد سقف قیمتی که یک بار برای کالایی زده می‌شود، حتی بعد از کنترل و کاهش با کوچکترین چالشی دوباره به سقف قبلی باز می‌گردد.


سه عامل مدیریت سیمان


فرجی گفت: محدودیت انرژی، عرضه مستمر سیمان در بورس کالا، و نظارت نهاد‌های مربوط سه عاملی است که می‌تواند موضوع سیمان را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه با یک نظارت و کنترل دقیق نرخ‌ها معقول می‌شود، گفت: باید ترس بازار از نبود کالا بریزد و عرضه مستمر سیمان باید توسط نهاد‌های نظارتی بررسی شود.


دستور‌های خرید فیک و بازار سازی


وی در ارتباط با ابطال معاملات سیمان بورس کالا بیان کرد: ابطال معاملات سیمان در بورس کالا به این دلیل بود که برخی مواقع ۲ تا ۳ برابر گران‌تر سیمان معامله می‌شد و به حق این معاملات ابطال شد. دستور‌های خرید فیک و دستور‌های خریدی که به قصد بازار سازی در بازار کالایی سیمان گذاشته می‌شود، باید حذف شود چرا که نه به نفع تولید کننده و نه به نفع مصرف کننده است.


صد درصد سیمان باید در بورس کالا عرضه شود


فرجی بیان کرد: با توجه به آنکه تنها بخشی از سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود، در شرایط فعلی، به خاطر کم بودن عرضه سیمان در بورس کالا، کشف قیمت سیمان با عدد بالاتری انجام می‌شود از طرفی قیمت گذاری سیمان در خارج از بورس کالا نیز با نیم نگاهی به کشف قیمت سیمان در بورس کالا صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: کمبود عرضه، قیمت کشف شده سیمان را بالاتر می‌برد، سیمان در بازار آزاد نیز بر مبنای قیمت کشف شده در بورس کالا، گران‌تر معامله می‌شود بنابراین برای مدیریت بازار سیمان باید تمامی سیمان‌های تولید شده در بورس کالا عرضه شود. کشف قیمت نیز بر اساس ساز وکاری دقیق انجام شود چرا که با عرضه صد درصد ظرفیت کارخانجات رانت از بین می‌رود.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده