تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۴۲۴
کد خبر: ۲۱۹۷۰۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رویکرد «فملی» برای توسعه سرمایه‌گذاری

ملی مس به‌دنبال فروش ۴ میلیارد دلاری است

‌می‌متالز - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ملی صنایع مس ایران در سال مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۹ با حضور ۶۴ درصد سهامداران سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۰ در محل این شرکت برگزار شد. در این مجمع، شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد بورسی «فملی» به توزیع سود ۲۸ تومانی به ازای هر سهم اقدام خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، بر پایه گزارش ارائه شده در این مجمع، ۱۳۰ تومان سود خالص در صورت‌های مالی شرکت ملی صنایع مس ایران افشا شد که ۵/ ۱۲۹ تومان از آن قابل توزیع است.

با توجه به برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع مس ایران برای توسعه و اجرای پروژه‌ها، پیشنهاد شد ۱۰۰ تومان از این سود برای افزایش سرمایه اختصاص یابد تا پشتوانه ۱۱۰هزار میلیارد تومان پروژه شرکت باشد که می‌تواند به توسعه صنعتی کشور کمک کند و ۲۸ تومان آن به عنوان سود سهام در بین سهامداران توزیع خواهد شد. همچنین روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و «جهان صنعت» به عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار شرکت برای درج آگهی‌ها انتخاب شدند. در این مجمع، اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به ذخایر ۴۰میلیون تنی کنونی (محتوی) مس خالص کشور، عنوان کرد: ایران در حال حاضر در رتبه هفتم جهانی قرار دارد که امیدواریم تا سال آینده به رتبه ششم جهان رسیده و کشور اندونزی را پشت‌سر بگذاریم.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: سال گذشته یک میلیارد تن ذخایر جدید مس با عیار نیم درصد به کشور اضافه شد که با احتساب ۵۰۰ میلیون تن اکتشاف که در سال ۱۳۹۸انجام شده، مجموع اکتشافات جدید به بیش از یک میلیارد تن رسیده است. وی در ادامه افزود: تا پایان سال‌جاری یک معدن جدید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تنی ذخیره با عیار ۴۸/ ۰ درصد با نام «سریدون» به معادن مس کشور اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین با اشاره به برخی عملکرد‌های این شرکت در سال ۱۳۹۹ خاطرنشان کرد: سال گذشته بالاترین برداشت سنگ سولفور به میزان ۵۳ میلیون و ۴۸۳ هزار تن انجام شد. همچنین بالاترین رشد تولید کنسانتره با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن، رکورد تولید مس آندی با ۳۵۵ هزار و ۶۱۱ تن، رکورد تولید مس کاتدی با ۲۸۰هزار تن و در نهایت مجموع ۸۰۰ تن کنسانتره فلزات گرانبها از ابتدای فعالیت تا‌کنون محقق شده است.

سعدمحمدی در ادامه همچنین از صادرات ۱۲۲ هزار تنی در سال گذشته خبر داد و گفت: فروش خارجی شرکت در سال گذشته ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و فروش داخلی آن ۲۳ هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بوده است که در مجموع سال گذشته ۸۸ درصد رشد در فروش صادراتی و داخلی از سوی شرکت محقق شده است. وی ارزش برجای ذخایر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تنی جدید را ۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که به دارایی‌های شرکت اضافه خواهد شد و گفت: از این میزان ذخایر، ۵۲۳ میلیون تن آن در سونگون آذربایجان و یک میلیارد تن آن در کرمان است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران عنوان کرد: در سال ۱۳۹۸حدود ۷۰ هزار متر حفاری و در سال گذشته ۱۰۰ هزار متر حفاری در شرکت انجام شده است و در سال‌جاری نیز برنامه حفاری ۱۵۰ هزار متری را در برنامه داریم. سعدمحمدی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های جدید در شرکت اظهار کرد: ۲۹ پروژه در دستور کار است که با اجرای این پروژه‌ها، ظرفیت تولید کنسانتره مس به ۳/ ۲میلیون تن، ظرفیت ذوب به ۶۰۰ هزار تن و ظرفیت معادن به ۱۸۳ میلیون تن ارتقا می‌یابد. وی در ادامه تصریح کرد: طی چهار سال آینده درآمد شرکت ملی مس به ۴ میلیارد دلار بالغ خواهد شد و از این نظر در رده ۱۰ شرکت برتر در حوزه مس در دنیا قرار خواهد گرفت.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده