به گزارش میمتالز، جواد سلیمانی در مجمع عمومی عادی سالانه سایپا برای سال منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ اظهار کرد: امیدوار هستیم خودروی شاهین با گیربکس اتوماتیک را نیز در پاییز امسال تولید و به بازار عرضه کنیم.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: علاوه بر این دو محصول، خودروی اطلس نیز که یک محصول کراس برپایه خودروهای ساینا و کوییک است، تولید میشود و جایگزین محصول تیبا خواهد شد.
این مدیر ارشد خودروساز با اشاره به اینکه یکسال از توقف تولید خودروی پراید میگذرد، افزود: پراید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی نماد شرکت سایپا شده بود و تهدیدها و تخریبهایی برای برند سایپا و حتی صنعت خودرو به دنبال داشت.
سلیمانی بیان کرد: منتقدان داخلی و رسانههای خارج از کشور نیز سطح ایمنی و تکنولوژی پراید را دستاویزی برای زیر سوال بردن خودروسازی کشور قرار داده بودند؛ از این رو توقف تولید این خودرو یکی از نخستین برنامههایی بود که در سایپا در دستور کار قرار دادیم.
وی به زیان ده بودن تولید خودروی پراید نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به قیمتگذاری دستوری، تولید هر دستگاه پراید از نظر مالی نیز برای سایپا ضرر به همراه داشت به شکلی که گزارشهای مالی نشان میدهد اگر تولید پراید ادامه پیدا میکرد در یکسال گذشته ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشت.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه پراید سهم قابل توجهی از تیراژ تولید این خودروساز را به خود اختصاص داده بود، گفت: نگرانیهایی برای توقف تولید وجود داشت، اما با تلاش مدیران، کارکنان و زنجیره تامین سایپا در کمتر از دو ماه محصولات جدید جایگزین پراید شدند و در پایان سال۹۹ نیز شاهد بودیم که سایپا بدون پراید نسبت به سال ۹۸ افزایش تولید نیز داشت.
جواد سلیمانی در ادامه به تولید و عرضه محصول جدید شاهین نیز اشاره کرد و افزود: شاهین با تکنولوژی به روز و استانداردهایی که امکان عرضه آن به بازارهای صادراتی را فراهم کرده، تولید و با کمترین ایراد و استقبال قابل توجه به بازار عرضه شد.
وی افزود: تولید وانت زامیاد که همه آن را با نام نیسان آبی میشناسند نیز تا پایان سال متوقف و محصول پادراپلاس با توان فنی و امکانات به روز جایگزین آن خواهد شد. همچنین پروژه تولید اتوبوسهای برقی و دیزلی نیز در این دو شرکت آغاز و قراردادهای خوبی نیز در راستای آن منعقد شده و به زودی توان تولید خودروهای تجاری سایپا نیز احیا خواهد شد.
سلیمانی در تشریح بیشتر تلاشها برای کاهش تعهدات اظهار کرد: در ابتدای سال ۹۸ بیش از ۵۴۰ هزار تعهد در سایپا داشتیم، اما این عدد در حال حاضر به ۱۷۰ هزار تعهد رسیده که معادل چهار ماه تولید است. ضمن اینکه تعداد تعهدات معوق نیز کمی بیش از ۳ هزار دستگاه است و امیدواریم به زودی صفر شود.
مدیرعامل سایپا ادامه داد: تا پایان چهارماه نخست سال، هیچ تعهدی برای سال ۱۴۰۱ ایجاد نکرده ایم که از نظر انضباط مالی امتیاز ویژهای برای ما به حساب میآید.
منبع: دنیای اقتصاد