تاریخ: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۶
بازدید: ۴۵۷
کد خبر: ۲۲۰۷۳۷

آزادراه خرم‌آباد- اراک با عوارض ۱۵ هزار تومانی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت

آزادراه خرم‌آباد- اراک با عوارض ۱۵ هزار تومانی در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت
‌می‌متالز - مقام مسوول وزارت راه و شهرسازی از اتمام ساخت آزادراه خرم‌آباد-اراک خبر داد و گفت: عریض‌ترین تونل آزادراهی کشور در این پروژه طراحی و اجرا شده است.

به گزارش می‌متالز، محمود جلالی مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: آزادراه اراک خرم آباد از ناحیه اراک به سمت خرم آباد و به طول ۱۳۴ کیلومتر در ۴ قطعه اجرا شده است.

وی با بیان این‌که این قطعات اجرایی به صورت مجزا قابلیت عبور ترافیک را دارند، ادامه داد: عمده قسمت موثر در مسیر که کاهش زمان سیر و طول مسیر را دارد مربوط به قطعا ۲، ۳ و ۴ است.

وی با اشاره به این‌که طول قطعات مذکور ۶۷ کیلومتر است، افزود: این ۶۷ کیلومتر در مقایسه با راه موجود ۳۲ طول مسیر را کاهش می‌دهد، ضمن این که زمان سفر را نیز ۴۳ دقیقه کاهش خواهد داد.

مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک با اشاره به این‌که ازادراه در قطعات ۲، ۳ و ۴، ۶ لاینه است، اضافه کرد: در سه قطعه اجرایی که حدود ۶۵ درصد کل پروژه است، ۷.۵ کیلومتر تونل دوقلو اجرا شده که بلندترین آن ۳۳۰۰ متر است. این تونل‌های طولانی و عریض‌ترین تونل‌های آزادراهی کشور هستند. بالاترین عرض مسیر‌های ۳ رفت و سه برگشت در این آزادراه ساخت شده است.

جلالی با یادآوری این‌که با ساخت آزادراه خرم آباد-اراک دو گردنه برفگیر و حادثه‌خیز مسیر حذف می‌شود، گفت: گردنه رازان در سمت درود و گردنه زاغه در محدوده خرم آباد گردنه‌هایی هستند که با بهره‌برداری از آزادراه خرم‌آباد-اراک حذف خواهند شد.

وی با اشاره به نقش مهم این آزادراه در کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: این آزادراه یکی از قسمت‌های مغفول مانده بود که باعث سکته در ترافیک تزانریتی شمال-جنوب می‌شد. خوشبختانه با بهره‌برداری از این آزادراه گره مذکور به نوعی از بین می‌رود و ترافیک روان می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: با بهره‌برداری از آزادراه مذکور ۳.۵ میلیون تن آلایندگی هوا کاهش می‌یابد، چون مسیر بهینه و شیب حداکثر در طول مسیر ۵ درصد است. ضمن این‌که شعاع قوس‌ها حداکثر ۵۰۰ متر است و خودرو می‌تواند به صورت ایمن با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت کرده و حادثه روی ندهد.

وی با یادآوری این‌که طی ۷ سال اخیر در آزادراه خرم‌آباد-اراک به طور متوسط ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی داشته‌ایم، تصریح کرد: عدد هزینه شده برای بهره‌برداری از ۶۷ کیلومتر حدود ۲۳۰۰ میلیارد تومان بوده که برای انجام کار‌های تکمیلی به حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

مجری طرح آزاد راه خرم آباد- اراک با اشاره به عوارض حدود ۱۵ هزار تومانی عبور وسایل نقلیه سواری از آزادراه خرم‌آباد-اراک، گفت: این عدد به نسبت به ابنیه و تونل عدد و صرفه‌جویی مناسب در زمان و هزینه، معقول است.

جلالی بیان کرد:‌برای تملک اراضی در این پروژه حدود ۶۰ میلیارد تومان به قیمت سال ۹۵ هزینه شده که به قیمت روز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی تاکید کرد: ارزش روز آزادراه خرم‌آباد-اراک حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت