تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۵۶۳
کد خبر: ۲۰۴۹۳۷

افتتاح راه آهن تبریز- میانه تا خرداد ۱۴۰۰

افتتاح راه آهن تبریز- میانه تا خرداد ۱۴۰۰
‌می‌متالز - تاخیر ۲۰ ساله در افتتاح راه آهن تبریز – میانه، سبب شد مسئولان کشوری برای اتمام این طرح وارد عمل شوند که تا پایان دولت فعلی این قطار مسافرگیری کند.

به گزارش می‌متالز، سوت قطار تبریز – تهران، ۶۰ سال است که به گوش می‌رسد. این قطار تا ۴۰ سال قبل وسیله‌ای محبوب برای تبریزی‌ها بود، زیرا می‌توانست بدون وجود مخاطرات و گرفتاری‌ها در مسیر و گردنه‌های شبلی، مسافران را طی ۱۳ ساعت به تهران برساند. مسافرانی که این مسیر را ۱۵ ساعته با اتوبوس طی می‌کردند با زمانی کوتاهتر به مقصد می‌رسیدند. اما اکنون و با احداث آزادراه‌ها کندترین اتوبوس‌ها در ۸ ساعت مسیر تهران تا تبریز را طی می‌کنند و دیگر برای کمتر شهروندی قابل قبول است که ۶ تا ۷ ساعت در قطار منتظر رسیدن از تبریز به میانه باشد، مسیری که اتوبوس‌ها ۲ ساعته می‌روند. این موضوع باعث شده تا قطار تبریز به تهران در اغلب مواقع حداقل مسافر را داشته باشد که این اتفاق برای شرکت‌های راه آهن هم مقرون به صرفه نیست. در حال حاضر فقط شرکت راه آهن سهند با واگن‌های قدیمی به این مسیر خدمات رسانی می‌کند.

مسوولان امر برای حل این مشکل از ۲۰ سال قبل طرح راه آهن تبریز به میانه را پایه‌ریزی کردند که هم دو خطه خواهد بود و هم در زمانی بسیار کمتر این مسیر را طی خواهد کرد.

علت طولانی بودن مسیر فعلی تبریز- میانه

قطار فعلی با رسیدن به شهر میانه، مسیری متفاوت را طی می‌کند و با دور زدن شهر‌های هشترود و مراغه به آذرشهر و ایلخچی می‌رسد که زمانی بسیار طولانی‌تری را سپری می‌کند. در سال‌های قبل به دلیل تمرکز نیرو‌های نظامی در مراغه از یکسو و جمعیت زیاد شهر‌های مراغه و هشترود از سوی دیگر، این قطار به جای خط مستقیم تبریز- میانه، شهر‌های جنوبی استان را هم دور می‌زد و با چند ساعت تاخیر به تبریز می‌رسید.

تلاش ناکام مسوولان استانی برای اتمام پروژه

در تمام این مدت و با وجود تلاش مسوولان استانی، این پروژه همواره با تاخیر مواجه بود و ۲ سال قبل نیز افتتاح نمایشی خط میانه به بستان آباد با انتقاد‌های زیادی مواجه شد.

استانداران آذربایجان شرقی از جمله بیگی و خدابخش از بی توجهی پیمانکاران کشوری به این پروژه گله می‌کردند و اعتبارات ملی برای اتمام این ابر پروژه را ناکافی می‌دانستند.

این پروژه می‌تواند علاوه بر تبریز، موجب اتصال سریع راه آهن سراسری به کشور‌های خارجی از جمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان شود؛ بنابراین برای به سرانجام رسیدن، همت ویژه مسوولان کشوری را می‌طلبد که تا پایان دولت فعلی به ایستگاه خاوران در تبریز برسد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان درباره نکات مثبت ورود مسوولان کشوری به این پروژه می‌گوید: خوشبختانه مسوولان ارشد کشوری در این زمینه جدیت زیادی دارند و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان نماینده شخص رئیس جمهور روند اجرا و اتمام این پروژه را رصد می‌کند. پیش بینی ما این است که تا اواخر اردیبهشت ایستگاه خاوران در تبریز مسافرگیری کند.

داود بهبودی بخش اصلی پروژه را اتمام پل باسمنج می‌داند و می‌گوید: این پل در دو خط در حال اتمام است و امیدواریم بااعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی که تزریق شده این پروژه به بهره برداری نهایی برسد.

منبع: همشهری آنلاین

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت