به گزارش میمتالز، این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ثبات تیراژ در سه خودروسازی کشور را نشان میدهد. بر اساس این گزارش، در چهار ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایرانخودرو ۱۴۵ هزار و ۴۵ دستگاه خودرو تولید داشته حال آنکه گروه سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور تیراژ ۱۰۹ هزار و ۱۷۵ دستگاهی در مدت زمان یاد شده، ثبت کرده است. در همین حال پارسخودرو نیز در چهار ماهه یاد شده ۳۵ هزار و ۸ دستگاه خودرو به تولید رسانده است. آمارهای چهارماهه از ثبات سالانه و ماهانه تولید خودرو در کشور حکایت دارد، حال آنکه پیش از این تصور میشد با تعیین تکلیف قیمت خودرو در خردادماه، شاهد اوجگیری تولید و عرضه خودروسازان از چهارمین ماه از سال جاری باشیم. به این ترتیب بنا بر آمارهای سامانه کدال، خودروسازان در چهارماهه گذشته نه تنها رشد چندانی در تیراژ تجربه نکردند بلکه از برنامه زمانبندی وزارت صمت نیز عقب ماندند. بر اساس برنامهریزی خودرویی وزارت صمت، خودروسازان تا پایان سال جاری باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند که با فاکتور گرفتن از ۱۵۰ هزار دستگاه سهم بخش خصوصی کشور، سه خودروساز باید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ در خطوط تولید خود نهایی کنند. حال با توجه به ثبات تیراژ چهارماهه، خودروسازان ۲۱ درصد از برنامهریزی وزارت صمت عقب ماندهاند. خودروسازی کشور سال ۱۴۰۰ را با وعده افزایش تیراژ و عرضه بهتر محصولات تولیدی آغاز کرد. وزارت صمت از بهمن ماه سال گذشته همراه با وعده رونمایی از بسته ساماندهی خودرو، رشد تیراژ و عرضه بیشتر به بازار را پیش بینی کرده بود. در همین حال برخی از دست اندرکاران صنعت خودرو با یادآوری قیمتگذاری جدید خودرو در سال ۱۴۰۰ توسط شورای رقابت، بارها قول ساماندهی تولید و عرضه را به مشتری محصولات داخلی دادند. با این حال با گذشت چهار ماه از سال جدید نه تنها تیراژ رشد چندانی نکرده بلکه عرضه خودرو در قالب فروش فوری نیز تقریبا متوقف مانده است. از سوی دیگر، اما خبرهای ناخوشایندی نیز از خودروسازیهای کشور به گوش میرسد خبرهایی مبنی بر افزایش محصولات ناقص یا عدم تحویل خودروهای معوق توسط خودروسازان. به اینترتیب به نظر میرسد که اوضاع و احوال شرکتهای خودروساز چندان مناسب نیست. حال این سوال مطرح است که با وجود اوجگیری قیمت خودرو از خرداد از یکسو و تمامی وعدههای داده شده مبنی بر رشد تیراژ و عرضه در سال ۱۴۰۰ از سوی دیگر، چرا خودروسازیسازی کشور اوج نگرفته و سه شرکت بزرگ خودروساز در جایگاه خود درجا زدهاند؟ آنچه مشخص است آغاز به کار دولت سیزدهم بسیاری از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور را کرخت کرده است. بنگاههای اقتصادی از جمله شرکتهای خودروساز در انتظار تغییرات و تحولاتی هستند که رئیسجمهور دولت سیزدهم وعده داده است. بر این اساس به نظر میرسد که خودروسازان در آستانه تغییرات دولت، از فعالیت تولیدی خود کاستهاند تا با مشخص شدن وزیر صمت دولت سیزدهم، اموری همچون تغییرات مدیریتی و قیمتگذاری تعیین تکلیف شود. از سوی دیگر بنابر برخی اخبار غیررسمی انباشت خودروهای کف پارکینگ خودروسازان به ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو رسیده و از سوی دیگر خودروهای معوق نیز در حال اوجگیری است. در این زمینه دستاندرکاران صنعت خودرو با تاکید بر افزایش زیان تولید و انباشته در سه خودروسازی کشور عنوان میکنند که نبود قطعه و نقدینگی مناسب از یکسو منجر به انباشت بدهی خودروسازان به واحدهای قطعهسازی شده و از سوی دیگر کمبود قطعه را در خطوط تولید رقم زده است.
در میان سه خودروساز بزرگ کشور، تنها ایران خودرو تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه در سال گذشته رشد داشته است. انتشار اطلاعات دو خودروساز بزرگ دیگر یعنی خودروسازی سایپا و پارس خودرو در سایت کدال سازمان بورس نشان میدهد آنها تا پایان تیرماه امسال به نسبت تیرماه ۹۹ با افت تولید روبهرو بودهاند. غول آبی جاده مخصوص طی ۴ ماه ابتدایی سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته توانسته تولید خود را حدود ۱۰ درصد رشد دهد. این خودروساز تا پایان تیرماه در مجموع حدود ۱۴۵ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده است. این میزان تولید حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه بیشتر از تولید سال گذشته این خودروساز است. اما همانطور که عنوان شد خودروسازی سایپا در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به نسبت مدت مشابه سال گذشته افت تولید را تجربه کرده است. نارنجیهای جاده مخصوص در پایان چهارمین ماه از سال جاری حول و حوش ۱۰۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو تولید کردند. این میزان تولید در قیاس با تولید حدود ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ دستگاهی سال گذشته در همین بازه زمانی از افت تولید بیش از ۷ درصدی حکایت دارد. سومین خودروساز بزرگ کشور یعنی پارسخودرو نیز مانند شرکت مادر خود یعنی سایپا افت تولید را در کارنامه ۴ ماهه خود به ثبت رسانده است. این خودروساز تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۳۵ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را تولید کرده است. این میزان تولید در حالی اتفاق افتاده است که سال گذشته در همین بازه زمانی پارس خودروییها موفق به تولید ۳۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودروشده بودند؛ بنابراین وضعیت تولید این خودروساز نیز در بازه زمانی ذکر شده در سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته از افت تولیدی حول و حوش ۶ درصدی حکایت دارد. حال سراغ جزئیات آمار تولید سه خودروساز بزرگ کشور میرویم و وضعیت افت و خیز تولید محصولات آنها را بررسی میکنیم. ایرانخودرو طی یک ماهه تیر در قیاس با خرداد امسال رشد تولید بیش از ۱۱ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است. آبیهای جاده مخصوص در نخستین ماه از فصل تابستان تولید بیش از ۴۷ هزار و ۸۰۰ دستگاه از محصولات خود را نهایی کردند. بررسی اطلاعات منتشر شده این خودروساز تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان که در سایت کدال منتشر شده نشان میدهد تمامی محصولات ایرانخودرو به جز دنا رشد تولید را در پایان چهارمین ماه از سال جاری در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته تجربه کردهاند. البته تولید محصولاتی مانند وانت آریسان، دانگ فنگ که سال گذشته در همین بازه زمانی در خطوط تولید این خودروساز در جریان بود امسال متوقف شده است. البته نکته قابل توجه بازگشت پژو ۲۰۰۸ بعد از پنج ماه به خطوط تولید ایران خودرو است. آبیهای جاده مخصوص طی یک ماهه تیر تولید ۱۰۳ دستگاه از این خودرو را نهایی کردند. آخرین باری که این محصول پسابرجامی در خطوط تولید ایران خودرو دیده شد، دی ماه ۹۹ بود. با وجود تولید ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تا پایان تیرماه امسال، اما این خودرو به نسبت سال گذشته افت تولید داشته است. ایران خودروییها سال گذشته تا پایان تیرماه توانسته بودند ۱۵۸ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کنند؛ بنابراین تولید این خودرو در بازه زمانی یاد شده حدود ۳۵ درصد افت را نشان میدهد.
حال سراغ پر تیراژترین گروه خودرویی ایران خودرو یعنی گروه پژو میرویم. غول آبی جاده مخصوص طی ۴ ماهی که از سال جاری میگذرد در مجموع توانستهاند حدود ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه از اعضای این گروه خودرویی تولید کنند. این میزان تولید در قیاس با تولید حدود ۹۶ هزار و ۴۰۰ دستگاهی در همین بازه زمانی در سال ۹۹ از رشد تولید حدود ۵/ ۷ درصدی حکایت دارد. در حالی که گروه پژو عنوان پرتیراژترین گروه را در این خودروسازی دارد، اما بیشترین رشد تولید به رانا تعلق دارد. ایرانخودرو تولید نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه رانا را تا پایان تیر ماه امسال نهایی کرده است. این میزان تولید در قیاس با تولید سال گذشته رشدی نزدیک به ۲۰۰ درصدی را نشان میدهد. آبیهای جاده مخصوص در تولید گروه سمند نیز رشد را در کارنامه خود ثبت کردند. غول آبی جاده مخصوص تا پایان چهارمین ماه از سال جاری توانسته تولید حدود ۱۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه از محصولات حاضر در گروه سمند را نهایی کند که در مقابل تولید حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ دستگاهی سال گذشته، رشد بیش از ۷ درصدی را نشان میدهد. دنا تنها محصول ایران خودرو است که افت تولید را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیر امسال حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع دنا تولید کردند. این میزان تولید در قیاس با مدت مشابه سال گذشته افتی نزدیک به ۹ درصد را نشان میدهد. هایما تنها محصول مونتاژی ایرانخودرو نیز رشد تولید را به خود دیده است. آبیهای جاده مخصوص تا پایان تیرماه امسال توانستهاند حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه هایما تولید کنند. این میزان تولید از رشد حدود ۲۳ درصدی در قیاس با همین بازه زمانی در سال گذشته حکایت میکند. ایرانخودرو تا پایان خرداد ۹۹ در مجموع حول و حوش هزار و ۵۰۰ دستگاه هایما تولید کرده بود. تارا محصول جدید ایرانخودرو نیز طی مدت زمان ذکر شده در سال جاری حدود هزار دستگاه تولید شده داشته است.
حال سراغ وضعیت تولید دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی خودروسازی سایپا میرویم. نارنجیهای جاده مخصوص طی تیر به نسبت خرداد ماه امسال با افت تولیدی نزدیک به ۱۷ درصد روبه رو بودند. سایپا در تیرماه سال جاری بیش از ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه از محصولات خود را تولید کرده است. این در شرایطی است که این خودروساز خرداد امسال بیش از ۳۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه خودرو تولید کرده بود. تمرکز این خودروساز روی تولید محصولات خانواده تیبا، وانت ۱۵۱ و شاهین بوده است. در میان محصولات یاد شده خانواده تیبا بیش از ۸۷ درصد سهم تولید این خودروساز را در چهار ماهی که از سال جاری گذشت به خود اختصاص داده است. سایپا تا پایان تیر ماه امسال تولید حدود ۹۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات خانواده تیبا را نهایی کرده است. این میزان تولیدحکایت از رشد بیش از ۶۲ درصدی محصولات این خانواده در قیاس با مدت زمان یاد شده در سال ۹۹ دارد. وانتپراید (پراید ۱۵۱) با تولید حدود ۸ هزار و ۱۰۰ دستگاه سهمی حول و حوش ۷ درصد را از میزان تولیدات این خودروساز تا پایان تیر سال جاری به خود اختصاص داده است. سایپاییها در تولید این خودرو افت تولید بیش از ۴ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. نارنجیهای جاده مخصوص تا پایان نخستین ماه از فصل تابستان توانستند حدود ۵ هزار و ۷۰۰ دستگاه شاهین را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. حال سراغ جزئیات آمار تولید پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز بزرگ کشور میرویم. پارس خودروییها طی چهارمین ماه از سال جاری توانستهاند حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولید کنند. سومین خودروساز بزرگ کشور با وجود افت تولید سالانه توانسته در تیر به نسبت خرداد سال جاری رشد تولیدی بیش از ۱۶ درصد را رقم بزند. بررسی اطلاعات پارس خودرو در سایت کدال نشان میدهد در پایان نخستین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۰ در میان محصولات تولیدی این خودروساز، گروه Q۲۰۰ (شامل کوئیک R، R پلاس و کوئیک اتومات) جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. سهم گروه Q۲۰۰ از سبد محصولات این خودروساز در بازه زمانی یاد شده حول و حوش ۶۳ درصد بوده است. پارس خودروییها تا پایان تیر سال جاری حدود ۲۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه از محصولات گروه Q۲۰۰ تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۱۵۷ درصد داشته است. اما در آمار تولید سومین خودروساز بزرگ کشور که در سایت کدال منتشر میشود تولید کوئیک معمولی به صورت جداگانه ثبت میشود. پارس خودروییها تا پایان چهارمین ماه از سال جاری بیش از ۷ هزار دستگاه کوئیک معمولی تولید کردند. این محصول سال گذشته در این بازه زمانی در خطوط تولید پارس خودرو وجود نداشت. این خودروساز توانسته از گروه S۲۰۰ (ساینا) طی مدت زمان یاد شده، حدود ۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه تولید کند. این میزان تولید از رشد حدود هزار و ۶۸۴ درصدی حکایت دارد. دلیل این مساله تیراژ پایین سال گذشته است. پارس خودروییها سال گذشته در همین بازه زمانی تنها ۲۹۷ دستگاه از این گروه خودرویی را تولید کرده بودند. پارس خودروییها همچنان تولید برلیانس محصول مونتاژی خود را همچنان در دستور کار دارند. این خودروساز تا پایان تیر ماه ۱۴۰۰ تولید حدود ۴۹۰ دستگاه از این محصول را نهایی کرده است. مقایسه آمار تولید برلیانس طی مدت زمان یادشده در سال جاری با سال ۹۹ از افت تولید بیش از ۷۳ درصدی حکایت دارد.
منبع: دنیای اقتصاد