تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۵
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۲۱۲۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تدوین برنامه میان‌مدت مهار تورم/ اقتصاد باید پیش‌بینی پذیر باشد

‌می‌متالز - یک فعال بخش خصوصی معتقد است: تورم یکی از بزرگترین مشکلات و مسائل کشور به شمار می‌رود و در این زمینه دولت جدید باید برنامه میان مدت مهار تورم تدوین کند.

به گزارش می‌متالز، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ثبات اقتصاد کلان از طریق به رسمیت شناختن کارکرد اصلی بانک مرکزی یعنی کنترل تورم به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی از دولت جدید مطرح است، اظهارکرد: نرخ بالای تورم در شرایط کنونی اقتصادی ایران، نمی‌تواند در کوتاه مدت و حتی میان مدت کاهش یابد و اصلاح شود، بلکه نیاز به زمان داشته و همچنین به عوامل متعددی، چون وضعیت کلی اقتصاد، بودجه و درآمد مملکت، رکود اقتصادی و ... بستگی دارد.

فریال مستوفی افزود: حداقل خواسته فعالان اقتصادی از رییس‌جمهور آینده آن است که نسبت به کنترل تورم و پیش‌بینی‌پذیر کردن این شاخص اقداماتی را در دستور کار قرار دهد. از دولت جدید اقتداربخشی و به رسمیت شناختن استقلال بانک‌مرکزی و تدوین برنامه میان‌مدت برای کنترل تورم و همچنین برنامه‌ریزی برای پیش‌بینی‌پذیر کردن تورم را انتظار داریم.

وی با تاکید بر اینکه کنترل تورم باید یکی از سرفصل‌های اصلی در دستور کار دولت جدید باشد، ادامه داد: اقتصاد باید به صورت شفاف برنامه ریزی شود و مورد بازسازی قرار گیرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که به دلیل اینکه در سالیان گذشته با رشد اقتصادی منفی روبرو بودیم، حتی برای رسیدن به رشد صفر باید زمان طولانی سپری شود چه برسد به رسیدن به رشد ۸ درصدی پیش بینی شده در برنامه ششم توسعه که در حد شعار است.

به گفته رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران، برای بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی، نیاز به عزمی جدی و برنامه ریزی اصولی و کارشناسی شده است. متاسفانه تورم یکی از بزرگترین مشکلات و مسایل کشور به شمار می‌رود و این در حالی است که در سایر کشور‌های کمتر توسعه‌یافته جهان میزان تورم حدود ۵ درصد است، اما در کشور ما تورم تصاعدی با این شتاب بالا آسیب شدیدی به اقتصاد و همچنین قدرت خرید مردم زده است.

مستوفی با تاکید بر اینکه باید بتوانیم جذب سرمایه‌گذاری کنیم، تصریح کرد: با این اقدام و همچنین افزایش تولید می‌توان به اقتصاد کشور و کاهش تورم کمک قابل توجهی کرد. ضمن اینکه این مهم به صرف مذاکرات محقق نمی‌شود، بلکه نیاز به ایجاد اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری است.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده