تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۳۹
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۲۲۱۵۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خطر تعطیلی کارخانه‌ها با قیمت‌گذاری سیمان/ افت شدید صادرات سیمان

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت سیمان فارس گفت: با افزایش هزینه‌ها و درآمد ناچیز صنعت سیمان، امکان نوسازی، تعمیر و نگهداری تجهیزات کارخانه‌ها ممکن نیست و اگر کارخانه‌های سیمان محصول خود را با قیمت دستوری عرضه کنند، ظرف ۲ تا ۳ سال آینده نیمی از واحد‌های تولیدی این صنعت تعطیل خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، علیرضا بستانیان مدیرعامل شرکت سیمان فارس افزود: از اوایل تیرماه امسال، به علت کمبود برق در کشور، دولت تصمیم گرفت تا برق صنایع سیمان و فولاد را قطع کند تا برق سایر مصارف، به‌ویژه مصارف خانگی تأمین شود اجرای این تصمیم موجب افزایش قیمت سیمان در هفته‌های اخیر شد.

وی افزود: طبق این تصمیم، فقط ۱۰ درصد از «دیماند» برق صنعت سیمان، تأمین شد، رقمی که معنای آن توقف کامل تولید در کارخانه‌های سیمان بود، زیرا حتی برای تولید کلینکر، واحد‌های تولیدی نیازمند ۶۰ درصد «دیماند» برق خود هستند.

به گفته وی، قطع برق صنعت سیمان باعث شد تا تولید بسیاری از کارخانه‌های سیمان نظیر سیمان آبیک با ۱۸۵ هزار تن ظرفیت، سیمان ساوه، صوفیان و.. متوقف شود؛ اتفاقی که تولید و عرضه سیمان را به حداقل رساند و افزایش قیمت د ر بازار را رقم زد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت سیمان فارس با اشاره به اینکه همین اتفاق در آذرماه سال گذشته به دلیل قطع گاز صنعت سیمان افتاده بود، ادامه داد: برهمین اساس، کارخانه‌های سیمان، عمده ذخیره کلینکر خود را مصرف کردند و با توقف دوباره تولید این بار به دلیل قطع برق، واحد‌های تولیدی، ذخیره‌ای برای تولید در ایام بی‌برقی نداشتند.

سرم تزریقی هم کم شد، قیمت‌ها بالا رفت!

وی ادامه داد: کاملاً طبیعی است، وقتی تعادل میان عرضه و تقاضا از بین می‌رود، قیمت در بازار تحت تأثیر قرارمی گیرد. بنابراین، افزایش قیمت سیمان طی یک ماه اخیر، هیچ ارتباطی به ورود سیمان به بورس کالا ندارد.

بستانیان با یادآوری اینکه همیشه، کاهش عرضه، عامل افزایش قیمت‌ها در بازار می‌شود، مثالی ذکر کرد و گفت: طی روز‌های اخیر، سرم تزریقی در داروخانه‌ها کمیاب شده و این کمبود باعث افزایش قیمت شده و مشابه همین رخداد در بازار سیمان هم بوقوع پیوست.

وی یادآور شد: زمستان سال گذشته که کارخانه‌های سیمان با مشکل قطع گاز مواجه بودند، طبق قیمت تعیین‌شده، هر پاکت سیمان درب کارخانه با نرخ ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسید، درحالی‌که در بازار این قیمت حداقل ۵۰ هزار تومان بود. آن زمان، هنوز، سیمان وارد بورس کالا نشده بود و علت افزایش قیمت، سوءاستفاده دلالان بود، دلالانی که هم‌اکنون نیز به جهش قیمت‌ها دامن می‌زنند تا سود‌های بادآورده به جیب بزنند.

قبل از قطع برق، کل عرضه‌های بورسی فروش نمی‌رفت

مدیرعامل سیمان فارس درباره تأثیر ورود سیمان به بورس بر قیمت این محصول، توضیح داد: آخرین عرضه بورسی سیمان فارس، قبل از بروز مشکل قطع برق، فقط به میزان ۵۰ درصد عرضه، متقاضی داشت و برهمین اساس، محصول به قیمت پایه فروخته شد و نیمی از محصول عرضه‌شده مشتری نداشت و بازار، نرمال بود.

وی اضافه کرد: پس از سپری شدن یک ماه از قطع برق که وضعیت بهتر شده و برق بیشتری به واحد‌های تولیدی سیمان داده می‌شود، قیمت در سطح بازار رو به نزول گذاشته و اگر کارخانه‌های سیمان سه هفته بدون توقف و مشکل تولید کنند، بازار به تعادل کامل خواهد رسید.

به گفته وی، با افزایش «دیماند» برق صنعت، در هفته گذشته ۷۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه و در شرایط عادی تحویل متقاضیان شد. این در حالی است که ورود سیمان به بورس باعث افزایش شفافیت و قطع دست دلالان از این صنعت شده است.

صادرات سیمان افت شدیدی دارد

عضو هیات مدیره شرکت سیمان فارس، در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر صادرات سیمان برافزایش قیمت‌ها، گفت: آمار صادرات سیمان از ابتدای سال جاری تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حاکی از کاهش قابل‌توجه صادرات است. کارخانه‌های سیمان به دلیل تعهدی که برای تأمین نیاز داخل دارند، صادرات را متوقف کردند.

افزایش چند برابری هزینه صنعت سیمان

وی در ادامه به افزایش قابل‌توجه هزینه‌های تولید در صنعت سیمان اشاره کرد و افزود: در سال جاری هزینه صنعت سیمان شامل برق، گاز و تجهیزات چند برابر شده است. درحالی‌که هر مترمکعب گاز در اسفندماه سال گذشته ۱۱۰ تومان دریافت می‌کردیم، در تیرماه امسال این رقم بیش از دو برابر شده است.

بستانیان با بیان اینکه تمام کارخانه‌هایی که بیش از ۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند، موظف شده‌اند تا برق موردنیاز خود را از بورس انرژی خریداری کنند، گفت: قیمت هر کیلووات ساعت برق که در اسفند سال گذشته ۶۰ تومان بود در تیرماه امسال با دو برابر افزایش به ۱۱۰ تومان رسیده است.

این مقام صنفی در صنعت سیمان، تأکید کرد: طبق تغییری که در فرمول قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی انجام شده، قیمت گاز، متغیری از قیمت جهانی و ارز است. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت محصولات تولیدی نیز ثابت باقی بماند.
وی اضافه کرد: همچنین قیمت هر تن آجرنسوز از ۴ میلیون تومان اکنون به ۳۷ میلیون تومان افزایش یافته و درمجموع، هزینه تأمین قطعات موردنیاز صنعت نسبت به سال گذشته ۷ برابر شده است.

کاهش درآمد صنعت سیمان با محاسبه دلاری

بستانیان با اشاره به کسانی که اعتقاد دارند با واقعی سازی قیمت سیمان، سود کارخانه‌ها رشد قابل‌توجهی داشته، گفت: علاوه بر افزایش هزینه‌ها که به بخشی از آن اشاره شد، اگر قیمت سیمان را با دلار محاسبه کنیم، می‌بینیم که قیمت‌ها در طول چند سال اخیر نه‌تن‌ها افزایش نداشته، بلکه افت هم کرده است.

تعطیلی ۵۰ درصد کارخانه‌ها با ادامه قیمت‌گذاری دستوری

عضو هیات مدیره سیمان فارس تأکید کرد: با افزایش شدید هزینه‌ها و درآمد ناچیز صنعت سیمان، امکان نوسازی، تعمیر و نگهداری تجهیزات برای کارخانه‌ها ممکن نیست در این میان شک نکنید اگر کارخانه‌های سیمان محصول خود را با قیمت دستوری عرضه کنند، ظرف ۲ تا ۳ سال آینده نیمی از واحد‌های تولیدی این صنعت تعطیل خواهد شد که البته خوشبختانه مسیر عرضه در بورس کالا برای احیای صنعت در پیش گرفته شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده