تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۶
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۲۲۰۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

حل مسأله قیمت گذاری با ورود سیمان به بورس کالا

‌می‌متالز - قیمت گذاری دستوری برای سیمان همواره تولیدکنندگان را با چالش مواجه کرده از این رو مدتی است سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود که با رفع مسأله قطعی برق این شرکت‌ها بزودی شاهد عرضه‌های گسترده‌تر سیمان در بورس کالا و تعادل کامل این کالا در بازار خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان مطلب فوق گفت: تولید سیمان در کشور از میزان مصرف بیشتر است، اما طی ماه‌های گذشته به دلیل وقفه‌هایی که در تولید اتفاق افتاده که دلیل اصلی آن نیز قطعی برق بوده است، قیمت سیمان در بازار افزایش چشمگیری یافته است.

غلامرضا شریعتی افزود: در جلسه‌ای که اخیراً با حضور وزیر صمت برگزار شد، مشکلات پیرامون صنعت سیمان بررسی و در این نشست برای رفع مشکل قطعی برق صنایع به عنوان عامل اصلی رشد قیمت‌ها سیمان نیز هماهنگی‌هایی صورت گرفت.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیمان جزء کالا‌های اساسی است که باید در بورس کالا عرضه شود و از قیمت گذاری دولتی رهایی یابد، گفت: نظارت بر بازار‌ها باید جایگزین دخالت دستوری در روند قیمت کالا‌ها شود که در این میان برخی افراد سودجو که از شفاف سازی روند معاملات سیمان زیان می‌بینند به دنبال ایجاد التهاب در بازار هستند.

شریعتی ادامه داد: تحقق شفافیت در مبادلات با عرضه سیمان در بورس میسر می‌شود که در این زمینه با رفع محدودیت برق صنایع و بازگشت واحد‌ها به مدار تولید، شاهد عرضه‌های مطلوب و تعادل بازار خواهیم بود.

شنبه هفته جاری ۴۴ شرکت سیمانی در عرضه‌هایی گسترده ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن سیمان را در بورس کالا عرضه کردند که در نهایت نزدیک به ۸۰۰ تن در روز شنبه و ۳۸ هزار تن در روز یکشنبه معامله شد که رویداد مهم و اثرگذار این حوزه، خرید سیمان از سوی ۲۰۹۵ مشتری در بورس و پایان انحصار خرید سیمان از سوی عده‌ای خاص در بازار سنتی بوده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده