تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۲۲۱۵۵۵
سرویس خبر : انرژی

۳ چالش جدی برای صادرات نفت ایران/ آیا درآمد‌های نفتی به صفر می‌رسد؟

‌می‌متالز - با به بن‌بست خوردن مذاکرات، روی کار آمدن دولت جدید ایران و نگاه نامعلوم آن به روابط خارجی، همچنین بالا گرفتن تنش در خلیج فارس و دریای عمان نگرانی برای صادرات نفت ایران در آینده بالا گرفته است.

به گزارش می‌متالز، بعد از ماجرای حمله به کشتی مِرسِر استریت و اخباری که درباره کشتی‌ربایی در ساحل بندر فجیره امارات منتشر شد، نگرانی‌ها برای صادرات نفت از خلیج فارس و دریای عمان بالا گرفته است.

برخی از ناامن شدن این مسیر مهم صادرات نفت جهان می‌گویند و معتقد هستند این مساله می‌تواند برای صادرات نفت ایران هم تبعاتی به دنبال داشته باشد.

هرچند که ایران چندی پیش خط لوله صادرات نفت از جزیره خارک را افتتاح و اعلام کرده که تنگه هرمز را دور زده است، اما حجم صادرات از این خط لوله بسیار کم و فقط در حد ۳۰۰ هزار بشکه است.

حالا ماجراجویی‌های عجیب در خلیج فارس و دریای عمان در شرایطی رخ داده است که رژیم صهیونیستی، بریتانیا و امریکا مدعی شده‌اند که ایران در این اتفاقات دخیل بوده است.

البته ایران زیر بار این مساله نرفته و وزارت امور خارجه اعلام کرده که این ادعا‌ها در جهت ایجاد چالش برای جمهوری اسلامی است و نیرو‌های امداد دریایی ایران همواره آماده کمک‌رسانی به کشتی‌های عبوری است.

با این حال نگرانی از تحرکات بیشتر و حتی بسته شدن آبراهه هرمز و چالش برای صادرات نفت همچنان وجود دارد، اما محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک می‌گوید که هیج کشوری امکان بستن آبراهه‌های جنوب را ندارد چرا که آبراهه هرمز بین‌المللی است و هیچ کشوری حق انسداد آن را ندارد.

خطیبی ادامه می‌دهد: مدیریت این آبراهه‌ها سالیان زیادی است که در اختیار ایران بوده است. اگر ایران نتواند از این آبراهه‌ها نفت صادر کند، کشور‌های دیگر منطقه هم نمی‌توانند نفت خود را به جهان صادر کنند بنابراین امکان بستن این آبراهه‌ها به طور کلی وجود ندارد.

او اضافه می‌کند: ما مسیر‌های بین‌المللی داریم که همه کشور‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و قوانین بین‌المللی اجازه بستن این آبراهه‌ها را نمی‌دهد.

نماینده سابق ایران در اوپک در آخر خاطرنشان می‌کند: به هرحال ناامنی تنها برای ما نیست و صادرات قابل توجه نفت این منطقه دچار مخاطره می‌شود بنابراین این کار توجیه اقتصادی ندارد، چون این کشور‌ها خودشان به صادرات نفت منطقه نیاز دارند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده