تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۳۵۲
کد خبر: ۲۲۱۷۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۱۷مرداد / شک انس جهانی به بازار طلا و سکه

‌می‌متالز - قیمت دلار زیر ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت، افت معنادار قیمت طلای جهانی باعث از دست رفتن مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه شد. حباب سکه بزرگ بود و سکه در مقابل افت بیشتر قیمت مقاومت می‌کرد.

به گزارش می‌متالز، چهارشنبه دو هفته گذشته رئیس فدرال رزرو به نوعی اعلام کرد که هنوز پیشرفت کافی برای تغییر جهت سیاست پولی ایجاد نشده است، انتظار می‌رفت طلا در هفته گذشته به این اظهارات واکنش مثبت نشان دهد و بالای مرز حساس ۱۸۲۰ دلار پایدار شود، اما این اتفاق نیفتاد.

قیمت طلا توانست رقم‌هایی بالای ۱۸۳۰ دلار را نیز به ثبت برساند، اما در آن سطوح پایدار نشد و در آخرین روز هفته با افت به نزدیکی ۱۷۶۳ دلار همه را شگفت‌زده کرد.

قیمت سکه امامی ظهر پنج‌شنبه در نزدیکی ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه در شروع معاملات امروز ۳ درصد پایین‌تر از نرخ عصر پنج‌شنبه و روی رقم ۱۱ میلیون تومان ایستاده بود. مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای سکه از دست رفته بود.

مقاومت سکه در مقابل کاهش قیمت

قیمت دلار در حوالی ساعت ۱۲ ظهر روی ۲۵ هزار و ۳۸۰ تومان قرار داشت و با این حساب اندازه حباب سکه ۱۱ میلیون تومانی بیش از ۴ درصد (۴٫۴۱ درصد) به دست آمد. قیمت سکه در طول معاملات نیمه اول روز قدری رشد کرد و در نهایت روی ۱۱ میلیون و ۶۰ هزار تومان قرار گرفت. قیمت سکه با وجود بزرگ بودن اندازه حباب به سمت بالا حرکت کرد و می‌توان نتیجه گرفت که سکه در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کرد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آمریکا در شروع معاملات امروز تغییراتی منفی نسبت به عصر روز چهارشنبه هفته گذشته به ثبت رسانده و در زیر مرز ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفته بود.

قیمت طلای جهانی در روز جمعه به حوالی ۱۷۶۰ دلار کشیده شد و فعالان بازار سکه را شگفت‌زده کرد. قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت طلای جهانی و دلار مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را از دست داد، اما اندازه حباب آن بیش از ۴ درصد بود. سکه در مقابل افت بیشتر قیمت مقاومت می‌کرد.

به گفته کارشناسان بازار طلا و سکه قیمت‌ها در بازار داخلی به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی تا روز دوشنبه نوسان زیادی را نخواهد داشت و باید منتظر ماند تا حرکت انس جهانی طلا به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار طلا، روز دوشنبه مشخص شود.

ارزش ذاتی سکه با فرض نوسان اونس طلا در محدوده هزار و ۷۶۰ دلار می‌تواند در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار بگیرد. در این شرایط تنها افزایش قیمت دلار است که می‌تواند ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی را بالا ببرد. اگر دلار بتواند خود را به سوی محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی هدایت کند، تا حدی انتظارات نزولی در بازار سکه تعدیل خواهند شد.

دیروز در معاملات پشت خطی دلار، خبری از فشار خرید‌ها نبود و اخبار سیاسی به گونه‌ای بود که انتظارات در بازار دلار را به سوی افت قیمت هدایت کرد. این موضوع می‌تواند شدت نزول در بازار سکه را تشدید کند. با این حال، شماری از معامله گران باور داشتند که سکه بازان از طریق خرید دلار در روز جاری سعی خواهند کرد مانع از افت قابل توجه فلز گران بهای داخلی شوند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده