تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۲۱۹۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش‌بینی قیمت طلا فردا ۱۸مرداد / بازار تحت تاثیر قیمت دلار و انس جهانی

‌می‌متالز - برخی از کارشناسان بازار طلا و سکه دلیل افزایش قیمت در بازار امروز را افزایش قیمت دلار می‌دانند. امروز بازار جهانی تعطیل بود و انس جهانی بدون تغییر ماند و باید دید فردا انس جهانی چه حرکتی را خواهد داشت.

به گزارش می‌متالز، دیشب در معاملات پشت خطی، فلز گران بهای داخلی به بالای مرز حساس ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برگشت. اهمیت این مرز به اندازه‌ای است که معامله گران نوسان بالای آن را به معنای افزایش احتمال صعود قیمت سکه تلقی می‌کنند و تثبیت به زیر مرز یاد شده را علامتی برای افزایش بیشتر فروش‌ها می‌دانند.

معامله‌گران سکه دیروز در واکنش به سقوط حدودا ۴۰ دلاری اونس طلا، به سمت افزایش حجم فروش رفتند و قیمت سکه تا محدوده ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار تومانی ریزش کرد. با این حال، به تدریج خریداران به بازار بازگشتند و در نهایت در ساعات پایانی روز گذشته و در معاملات غیررسمی توانستند فلز گران بهای داخلی را به بالای مرز ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برگردانند.

افزایش قیمت دلار را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در بازگشت فعالان به سمت خرید سکه دانست. در واقع دیروز دلار در واکنش به انتقال قدرت در ایران نه تنها افت قیمت را تجربه نکرد که در معاملات پشت خطی توانست خود را به محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان نزدیک کند. سکه بازان امیدوار هستند که با ادامه افزایش قیمت دلار بتوانند قیمت سکه را از مقاومت ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عبور دهند. کاهش قیمت دلار در بازار یکی از عوامل ایجاد هیجان در بازار طلا و سکه است. ارزش ذاتی سکه با افت شدید اونس طلا به حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است و حباب این فلز گران بها به نزدیک محدوده ۵ درصدی رسیده است. در چنین شرایطی، نوسان نزولی دلار، ظرفیت کاهشی سکه را فعال خواهد کرد.

امروز ۱۷مرداد بازار‌های جهانی تعطیل بود و انس جهانی تغییری نکرد. با توجه به کاهش ۴۰ دلاری انس جهانی در روز جمعه باید دید فردا (دوشنبه) روند انس جهانی که یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت و فعالان بازار طلا و سکه است به چه صورت خواهد بود؟

همزمان آخرین گزارش شورای جهانی طلا WGC بیانگر آن است که سرمایه‌گذاری در دارایی‌های طلا در طول ماه جولای همچنان روند افزایشی خود را ادامه داده و صندوق‌های معاملاتی پشتیبان طلا ۱۱.۱ تن یا ۶۶۹ میلیون دلار دارایی تحت حمایت AUM افزوده‌اند.

این افزایش ناچیز ورودی‌ها همزمان با افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی ناشی از آن بود که سرمایه‌گذاران نسبت به روند صعودی چشم انداز اقتصادی نگران بوده و تسهیل سیاست‌های پولی بانک‌ها با وجود روند افزایشی تورم حفظ شده بود.

در سطح جهانی صندوق قابل معامله AUM با پشتوانه طلا در حال حاضر به ۲۱۴ میلیارد دلار رسیده که تقریبا ۷ درصد کمتر از رکورد تناژ در اکتبر سال ۲۰۲۰ است.

آدام پرلکی تحلیل‌گر ارشد شورای جهانی طلا می‌گوید: انتظار داریم عملکرد طلا با انتظارات تورمی افزایش یابد به خصوص اگر فدرال رزرو همچنان در ماه‌های آتی هم اشتغال را بر تورم اولویت ببخشد.

وی افزود: از نظر تاریخی ماه سپتامبر نقطه عطف مهمی برای عملکرد طلاست که البته دلیل آن از تقاضای فصلی مصرف کنندگان ناشی می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده