تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۰
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۲۲۱۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

افزایش تولید و اشتغال با جذب نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بورس

‌می‌متالز - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی‌تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به سوی سرمایه‌گذاری در تولید سوق دهند که سبب افزایش تولید و اشتغال می‌شود.

به گزارش می‌متالز، "محمدعلی دهقان دهنوی" امروز (دوشنبه)  به عملکرد دولت در هدایت سرمایه‌های مردم به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سازمان بورس نقشی را برای دولت قائل است که آن را باید در اقتصاد کشور ایفا کند، دولت سیاستگذار کلان و تنظیم گر اصلی اقتصاد کشور است، به همین دلیل باید در کشور‌هایی مانند ایران که با اقتصاد دولتی همراه هستند در فرآیند تولید کالا و خدمات حضور داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: نقش سیاستگذاری و تنظیم گری دولت، نقشی کاملا پذیرفته شده در همه دنیا و مورد مطالبه فعالان بازار است.

دهقان دهنوی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت دعوت مردم به بازار سرمایه است، ادامه داد: بازار سهام مکانی است که مکانیزم آن باعث تامین مالی برای تولید می‌شود، پس با ورود منابع مردم به سمت بازار سرمایه بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند می‌توانند تامین مالی قوی تری را از این بازار داشته باشند و از این طریق نقدینگی را به منظور سرمایه گذاری به سمت فعالیت‌های خود انتقال می‌دهند تا سبب افزایش تولید و اشتغال شود.


لزوم سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز، طلا و مسکن


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با طرح این سوال که اگر مردم پس انداز‌های خود را وارد بازار سرمایه نکنند پس باید آن را به سمت کدام بازار سوق دهند؟ ادامه داد: پس انداز‌ها در وهله نخست وارد سیستم بانکی می‌شود و از این مسیر به نیاز‌های مردم تخصیص پیدا می‌کند، اما اگر مردم به هر دلیلی برای حفظ ارزش سرمایه خود و کشف منافع بیشتر تصمیم گرفتند تا سرمایه خود را تبدیل به دارایی کنند اگر این اقدام را از طریق بازار ارز انجام دهند به معنی این است که به دولت خارجی وام بدون بهره را اعطا کرده اند.

به گفته دهقان دهنوی، حتی اگر این اتفاق در بازار طلا رخ دهد ممکن است ارزش دارایی آن‌ها حفظ شود یا ریسک کمتری را متحمل شوند، اما با سرمایه گذاران در این بازار هیچ نفعی را به اقتصاد کشور نمی‌رسانند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در صورتی که مردم پس انداز‌های خود را وارد بازار مسکن کنند، ممکن است فعالیت آن‌ها تا حدی به نفع تولید مسکن باشد، اما از یک جایی به بعد که در این بازار تقاضای سفته بازانه رخ دهد زمینه افزایش قیمت مسکن فراهم می‌شود و بعد از مدتی این موضوع خود را در سبد کالای خانوار مردم به شکل افزایش اجاره نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه محلی است که دولت باید مردم را برای سرمایه گذاری به این بازار هدایت کند، گفت: در کنار این دعوت باید به طور حتم به مردم تاکید شود که این بازار با ریسک‌های خاص خود همراه است و ورود به این بازار باید به طور حتم به دو شکل انجام پذیرد.

دهقان دهنوی گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم، افرادی که از دانش و تخصص کافی برای سرمایه گذاری در این بازار برخوردارند، با الفبای سرمایه گذاری در بورس آشنا و قادر به مدیریت ریسک‌های ایجادشده در بازار هستند می‌توانند به صورت مستقیم اقدام به سرمایه گذاری در بورس کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در غیر اینصورت فرد به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم وارد این بازار شود، بلکه بهتر است از طریق مکانیزم صندوق‌های سرمایه گذاری که تحت مدیریت افراد حرفه‌ای قرار دارند اقدام به سرمایه گذاری در این بازار کند و از مزایای بازار سهام منتفع شود.


پیشنهاداتی برای حمایت از تازه‌واردان بورسی


دهقان دهنوی با اشاره به حمایت از سرمایه گذاران و جلوگیری از زیان سهامداران تازه‌وارد، گفت: برخی از پیشنهاداتی که برای محدود کردن معاملات مطرح می‌شد ممکن است نتیجه عکس بدهد به عنوان مثال، دامنه نوسان ممکن است تا حدودی از سرعت حرکت بازار جلوگیری کند، اما هیجان بیشتری را بر معاملات ایجاد خواهد کرد و منجر به عطش تقاضای موجود در بازار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرض دیگر برای کاهش ضرر و زیان سهامداران در بازار اعمال برخی از محدودیت‌ها برای سهامداران تازه وارد بود، گفت: این محدودیت‌ها در برخی از بازار‌های دنیا اعمال می‌شود، اما کار‌هایی که در سازمان بورس انجام شد اعمال برخی از محدودیت‌ها بود.

دهقان دهنوی با بیان اینکه ایجاد محدودیت برای سهامداران جهت جلوگیری از ورود به هر سهمی در بازار می‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکلاتی در بازار باشد، افزود: باید زمینه‌ای را فراهم کرد تا اطمینان خاطر داشته باشیم که سهامداران با فروش کل دارایی‌های خود وارد این بازار نشده اند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید از این به بعد برای افراد تازه وارد به بازار سرمایه می‌شوند فیلتر‌هایی را تعیین کنیم، گفت: اکنون در تلاش برای ایجاد برخی از موانع هستیم، اما دیگر نمی‌توان برای افرادی که در گذشته وارد بازار شده اند محدودیتی را اعمال یا حق معامله را از آن‌ها سلب کرد، تلاش ما این است که آن‌ها را تشویق کنیم تا به سراغ سرمایه گذاری غیرمستقیم از طریق شرکت‌های سبدگردان یا صندوق سرمایه گذاری بروند.


میزان خروج نقدینگی از بازار سهام


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زمان ریزش شاخص بورس چه میزان پول از بازار سهام خارج شد، گفت: همه اعداد اعلام شده از سوی برخی مسوولان در زمینه خروج سرمایه از بازار، اشتباه است، زیرا به هیچ عنوان نمی‌توان عدد دقیقی را در این باره اعلام کرد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: اعلام اینکه چه میزان سرمایه از بازار خارج شده است به هیچ عنوان درست نیست، چیزی که به عنوان خروج پول از آن صحبت می‌شود میزان خرید و فروش بین اشخاص حقیقی و حقوقی است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در ماه‌های ابتدایی سال ٩٩ که ورود مردم به بازار سهام گسترش پیدا کرد، بیشترین میزان تقاضا از سوی سهامداران حقیقی بود و اتفاقا سازمان بورس در آن زمان سهامداران حقوقی را تشویق به فروش بیشتر سهام کرد.

به گفته وی، در مقابل فروش سهام دولت، ٣٢ هزار میلیارد تومان انتقال مالکیت از حقوقی به حقیقی و حقوقی داشتیم.

دهقان دهنوی با بیان اینکه جریان معاملات در پنج ماه نخست سال ٩٩ بیشتر به صورت انتقال مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی بود، گفت: در هفت ماه باقیمانده سال ۹۹ با توجه به اینکه حقوقی‌ها را تشویق و الزام به خرید در بازار کردیم انتقال سهام بیشتر از سمت حقیقی به حقوقی صورت گرفت، اما نمی‌توان هیچ محاسبه دقیقی را انجام داد که سهامداران خرد در چند ماه پایانی سال ٩٩ چه میزان سهام فروخته اند، زیرا این موضوع قابل ارزیابی نیست که سهامداران نقدینگی‌های در اختیار خود را در این بازار دوباره سهام خریدند یا وارد صندوق سرمایه گذاری کردند.


مجازات متخلفان در بازار سرمایه باید از نوع بازدارنده باشد


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در مقطعی که شاخص بورس در حال ریزش بود اشخاص مختلف تلاش برای حمایت از بازار سرمایه داشتند، گفت: تقسیم بازار سرمایه به سهامداران حقیقی یا حقوقی و قرار دادن آن‌ها در مقابل یکدیگر نوعی خیانت به بازار سرمایه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه حقوقی‌ها از مالکیت بیشتری در بازار برخوردارند، اما فعالیت حقیقی‌ها ٨٠ درصد فعالیت بازار سرمایه را شامل می‌شود، گفت: در معاملات بازار سرمایه همیشه ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد، اما سازمان بورس همه تخلفات را به موقع شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی می‌کند، در این میان سازمان بورس باید سیستم نظارت بر معاملات بازار را به روز کند و نظارت بهتری را نسبت به این بازار داشته باشد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه ما به دنبال تقویت مجازات‌های بازار سرمایه هستیم و جنس مجازات باید از نوع بازدارنده باشد، گفت: در صورت برخورد قاطع با تخلفات کشف شده در بازار، انگیزه دیگر متخلفان در بازار برای انجام اقدامات نامتعارف کاهش پیدا می‌کند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده