تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۲۲۲۳۰۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس ارشد امنیت انرژی:

عبور از تحریم‌ها توسط شرکت فولاد مبارکه با تولید اسلب گوره به جاسک

‌می‌متالز - کارشناس ارشد امنیت انرژی گفت: با اسلب‌های تولیدی برای خطوط انتقال نفت خام گوره به جاسک توسط شرکت فولاد مبارکه از چارچوب‌های تحریم‌ها عبور کردیم.

به گزارش می‌متالز، بهروز نامداری با اشاره به بهره برداری خطوط انتقال نفت خام گوره به جاسک اظهار کرد: اسلب‌های تولیدی API توسط شرکت فولاد مبارکه مسرت بخش است چراکه برای انتقال خطوط چندین پروژه گازرسانی ناگزیر به واردات ورق‌های خام از کشور هند و سایر کشور‌ها بودیم و این اقدام شرکت فولاد مبارکه مانع از خروج ارز و تکیه بر توان داخلی کشور است.

وی افزود: دستاورد تولید اسلب‌های API توسط شرکت فولاد مبارکه مهم و غرورآفرین است؛ چرا که برای هر پروژه‌ای سه معیار هزینه سرمایه گذاری، ساخت و مواد مدنظر است. در پروژه انتقال نفت خام از گوره به جاسک همین که شرکت فولاد مبارکه توانسته است اسلب‌های API را تولید کند باعث کاهش هزینه‌ها شد که قطعا تاثیر کلیدی در توسعه پروژه‌های انتقال نفت و گاز ترش در کشور خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توان تولید اسلب‌های API توسط شرکت فولاد مبارکه در چارچوب تحریم‌ها را بایستی به فال نیک گرفت و با توجه به موقعیت ترانزیتی کشور می‌توان چشم انداز خوبی برای آن ترسیم کرد.

شایان ذکر است طرح راهبردی و ملی گوره به جاسک با هدف انتقال نفت خام از گوره به جاسک، ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغالزایی در سواحل مکران ایجاد شده است.

از مهم‌ترین دستاورد‌های طرح انتقال نفت از گوره به پایانه جدید جاسک، می‌توان به تامین و احداث یک‌هزار کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچ سازگار با نفت ترش، احداث پنج تلمبه‌خانه و سه ایستگاه بین راهی خط لوله و برق‌رسانی به آنها، احداث ایستگاه‌های دریافت و ارسال توپک و ترمینال پایانی، احداث مخازن ذخیره‌سازی به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در منطقه جاسک و احداث تاسیسات دریایی شامل سه گوی شناور، حوضچه آرامش و تاسیسات جانبی آن در سواحل مکران اشاره کرد.

سواحل مکران نیز در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

شهرستان جاسک دارای ۶۰ هزار نفر جمعیت، ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری شرق بندرعباس واقع شده است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده