تاریخ: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۰۹
بازدید: ۵۲۱
کد خبر: ۲۲۲۸۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو انجمن صنفی سیمان کشور مطرح کرد:

آمادگی برای تامین سیمان مورد نیاز ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور از آمادگی کامل صنعت سیمان برای تامین سیمان مورد نیاز طرح مسکنی دولت سیزدهم برای ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا سلیمیان» روز (چهارشنبه) در نشست خبری افزود: ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور معادل ۷۵ میلیون متر مربع است که هر متر مربع حدود چهار پاکت سیمان نیاز دارد.

به گفته این مقام صنفی، با این اوصاف طرح یاد شده در نهایت نیازمند ۲۰ میلیون تن سیمان خواهد بود که با توجه به ظرفیت تولید حدود ۸۵ میلیون تنی است که سالیانه ۶۵ میلیون تن آن در داخل مصرف و ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن نیز صادرات می‌شود، مشکلی برای اجرای این طرح از حیث تامین سیمان وجود ندارد.

وی ادامه‌داد: عرضه سیمان در بورس کالا، به کاهش دلالی و واسطه‌گری در این صنعت، افزایش شفافیت‌ها و منطقی شدن قیمت‌ها خواهد انجامید و در ادامه با قیمت‌های مناسب به دست سازندگان برای اجرای این طرح بزرگ خواهد رسید.

سلیمیان با اشاره به عرضه‌های انجام شده تاکنون شرکت‌ها و هلدینگ‌های سیمانی، خاطرنشان‌کرد: میانگین قیمت کشف شده در بورس کالا هرچند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت بوده، اما به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از قیمت کارخانه و بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازار بوده است.

وی گفت: در ماه‌های گذشته انجمن صنفی سیمان به دنبال تغییر و تحول در موضوع فروش محصول از حالت سنتی فعلی به حالت مدرن و عرضه در بورس کالا بود و معتقدیم این شیوه می‌تواند به فروش بهتر تولیدات و کوتاه شدن دست واسطه‌ها و رسیدن محصول به دست مشتری نهایی با قیمنت‌های مناسب‌تر بیانجامد.

این مقام صنفی اظهار داشت: اکنون هر فرد دارای کد بورسی می‌تواند دست‌کم ۱۰ تن سیمان از بورس کالا خرید کند، اما این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر و تببین مسائل بورس کالا برای عموم است.

وی اضافه‌کرد: ورود به بورس کالا این روز‌ها با قطعی و کاهش دیماند برق واحد‌های سیمانی همراه شده و در این شرایط، دلالان و مافیایی که منافع‌شان به خطر افتاده، بورس کالا را دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

سلیمیان تصریح‌کرد: اگر قطعی برق با عدم ورود سیمان به بورس کالا همراه می‌شد، اکنون با قیمت‌های به مراتب بالاتر سیمان در بازار مواجه بودیم، در حالی که ورود به بورس کالا به مدیریت قیمت‌ها انجامیده است.

وی همچنین منکر تاثیرگذاری صادرات سیمان بر قیمت این محصول در بازار شد و تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته صادرات سیمان به شدت کاهش یافته است و اینکه افزایش قیمت‌های بازاری به دلیل صادرات آن بوده تکذیب می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی سیمان کشور با اشاره به قطعی برق صنایع سیمانی و فولادی در هفته‌های گذشته، بیان‌داشت: این قطعی‌ها هرچند به کاهش تولید شرکت‌ها انجامید، اما در ادامه با قول مساعد وزارت نیرو مبنی بر تامین برق واحد‌ها و همچنین کاهش نسبی گرمای هوا در سطح کشور، شاهد وصل شدن تدریجی برق کارخانجات هستیم که به افزایش تولید و کاهش بیش از پیش قیمت‌ها خواهد انجامید.

وی در پاسخ به این سوال درخصوص اینکه آیا واحد‌های سیمانی توانی برای ساخت نیروگاه اختصاصی برای مواجهه با مشکلات قطعی برق دارند یا خیر؟، گفت: ساخت یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی نیازمند دست‌کم ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که چنین توانی نزد شرکت‌های سیمانی وجود ندارد، هرچند اگر دولت تسهیلاتی در این زمینه اختصاص دهد استقبال خواهیم کرد

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده