تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۲۲۲۷۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

بحران کمبود سیمان در کهگیلویه و بویراحمد کی تمام می‌شود؟

‌می‌متالز - بحران کمبود سیمان در کهگیلویه و بویراحمد کی تمام می‌شود؟ دنیای معدن - سیمان یکی از مصالح‌های این روز‌های مردم در کهگیلویه و بویراحمد است که متاسفانه کمبود آن به خصوص در مناطق زلزله زده یک بحران شده است.

به گزارش می‌متالز، کهگیلویه و بویراحمد دارای دو کارخانه سیمان مارگون و سیمان یاسوج است که بخش اعظمی از سیمان مصرفی استان و سایر استان‌ها را تامین می‌کرد.

تولید سیمان در مارگون و یاسوج در برهه‌ای به اندازه‌ای خوب پیش رفت که حتی به عراق هم صادرات داشتیم، اما این روز‌ها تامین سیمان به بحرانی تبدیل شده است.

کمبود تولید برق و موج گسترده خاموشی‌ها موجب شد کارخانجات و واحد‌های سیمان تعطیل شوند و در حالی که روند ساخت و ساز در سی سخت زلزله زده تا قبل از فصل سرما باید تسریع می‌شد نبود این مصالح ضروری، این ساخت و ساز‌ها را متوقف کرد.

سید حشمت الله صمیمی دوست چند هفته پیش از فعال شدن کارخانه سیمان یاسوج با رایزنی استاندار خبر داد و با بیان اینکه سیمان پروژه‌های عمرانی تامین می‌شود، گفت: اولویت تامین سیمان با شهر زلزله زده سی سخت، پروژه‌های عمرانی و پروژه‌های اقتصادی از جمله پتروشیمی‌ها و همچنین واحد‌های تولید بتن است که کارخانه نیاز روزانه این واحد‌ها را تامین کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت فعال بودن ۱۰۰ درصدی کارخانه، ۷۰۰ تن سیمان تولید می‌شود، بیان کرد: کارخانه سیمان یاسوج موظف شد روزانه ۱۶۰ تن سیمان پروژه ملی پاتاوه_ دهدشت، ۲۰۰ تن سیمان مناطق زلزله زده سی سخت و ۱۰۰ تن پتروشیمی دهدشت و گچساران را فراهم کند.

این مسوول بیان کرد: ۵۰ تن سیمان برای صنایع پلیمر گچساران، ۲۵ تن در حوزه پروژه عمرانی روستای کره و ۱۵۰ تن برای واحد‌های بتن آماده در نظر گرفته شده است.

صمیمی دوست خاطرنشان کرد: در صورتی که ظرف هفته آینده برق سیمان مارگون تهیه و واحد وارد مدار تولید شود مشکلات استان در زمینه سیمان مرتفع خواهد شد. اما برق سیمان مارگون که تهیه نشد هیچ همان تعداد سیمانی که در نظر گرفته شده بود نیز تخصیص پیدا نکرد.

حالا خبر از توزیع ۱۰۰۰ تن سیمان در میان مردم زلزله زده به گوش می‌رسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از توزیع یک هزار و سیصد تن سیمان در بین مردم زلزله زده دنا در یک روز خبر داد و افزود: باتوجه به کمبود سیمان در شهرستان دنا به ویژه حوزه ساخت و ساز مربوط به مردم زلزله زده این شهرستان بنا به دستور ویژه استاندار از نزدیک در این منطقه حضور یافته و بعد از مشاهده مشکلات مردم نشست اضطراری برگزار کردیم.

صمیمی دوست عنوان کرد: علی رغم کاهش تولید سیمان در کارخانه سیمان مارگون به دلیل وضعیت برق مقرر شد یک هزار تن سیمان پاکتی در بین مردم شهرستان زلزله زده دنا توزیع و ۳۹۰ تن سیمان هم به صورت فله‌ای به واحد‌های تولید بتن آن شهرستان اختصاص یابد که این مهم بلافاصله عملیاتی شد و اکنون در حال توزیع است.

صمیمی دوست بیان کرد: باتوجه به تاکید و ماموریت استاندار مبنی بر حضور معاونت اقتصادی استانداری و دستگاه‌های مرتبط تا رفع مشکلات توزیع سیمان در آن شهرستان حضور یافته و اکنون مشکل تا حدود زیادی برطرف و تا رسیدن به نقطه مطلوب این ماموریت همچنان ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در بازدید از شهر سی سخت و انبار توزیع، شاهد تخلیه و توزیع حجم عظیمی از سیمان در آن مکان بودیم و این مهم رضایت شهروندان سی سختی و روستا‌های اطراف را به همراه داشت.

طبق گفته‌های معاون اقتصادی استاندار بحران سیمان در مناطق زلزله زده در حال پایان یافتن است و امیدواریم مسوولان برای کل استان تدبیری بیاندیشند.

منبع: دنیای معدن

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده