تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۰۳
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۰۸۶۸۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سهمیه سیمان درکهگیلویه و بویراحمد با ثبت در سامانه توزیع می‌شود

‌می‌متالز - معاون بازسازی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمدگفت:مشخصات افراد برای دریافت سهمیه سیمان در سامانه ثبت می‌شود و امکان تخلف و دریافت خارج از نوبت وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، سهراب اصالت زاده اظهار داشت: اولویت دریافت سیمان برای واحد‌های احداثی است و واحد‌های تعمیری می‌توانند سیمان مورد نیاز خود را در استان تهیه کنند.

وی با بیان اینکه برای واحد‌های تعمیری نوع یک، حداکثر ۲۰ کیسه سیمان نیاز است که تامین آن در بازار آسان است.

معاون بازسازی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: نیاز‌های سیمان برای واحد‌های زلزله زده سی سخت از طریق هگمتانه همدان تامین می‌شود و با توجه به طولانی بودن مسیر کرایه حمل سنگین است.

اصالت زاده عنوان کرد: افراد متقاضی دریافت سیمان برای واحد احداثی کمتر از ۲۰ روز در انتظار دریافت سهمیه قرار دارند.

موضوع کمبود سیمان در استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوعی پرچالش در روز‌های گذشته تبدیل شده که نه تنها پروژه‌های عمرانی، بلکه ساخت و ساز‌های شخصی را نیز تحت تأثیر قرار داده است این در حالی است که دو کارخانه سیمان مارگون و یاسوج در این استان فعال هستند.

مسوولان دستگا‌های نظارتی کهگیلویه و بویراحمد علت کمبود سیمان در این استان را خروج سیمان کارخانه‌های مارگون و یاسوج به استان‌های همجوار اعلام کرده بود.

بر همین این اساس به دلیل رفع کمبود‌ها و نیاز ضروری به سیمان و مصالح ساختمانی برای بازسازی منطقه زلزله زده سی سخت خروج این محصول به خارج از استان ممنوع شد.

۲ کارخانه تولید سیمان در کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت چهار هزار و یک هزار تن در روز فعال است که بخشی زیادی از این تولیدات به سایر استان‌ها و کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

مصرف روزانه سیمان در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲ هزار تن است که به علت وقوع زلزله در شهرستان دنا این میزان افزایش یافته است.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر ساعت ۲۲ و پنج دقیقه و ۳۴ ثانیه چهارشنبه شب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا را لرزاند.

در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.

از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.

میزان خسارت زلزله به واحد‌های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.

۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهر‌های سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده