تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۱
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۰۸۶۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گامی دیگر در جهت حفظ محیط زیست:

افزایش مقاومت سیمان با استفاده از تفاله کاغذ‌های بازیافتی

‌می‌متالز - کارخانه‌های تولید پالپ (خمیر کاغذ) همه ساله مقدار قابل توجهی زباله تولید می‌کنند و ما دانشمندانی را می‌بینیم که می‌توانند با خلاقیتشان از این مواد فوم ها، باتری‌ها و بتن‌های مقاومی تولید می‌کنند. آخرین نمونه از این موارد خلاقانه توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) انجام پذیرفته که از مواد زائد آسیاب پالپ یا خمیر کاغذ به عنوان ماده پرکننده سیمان استفاده کرده‌اند و به گفته آنان مقاومت بیشتری ایجاد کرده است.

به گزارش می‌متالز، کارخانه‌های تولید پالپ (خمیر کاغذ) همه ساله مقدار قابل توجهی زباله تولید می‌کنند و ما دانشمندانی را می‌بینیم که می‌توانند با خلاقیتشان از این مواد فوم ها، باتری‌ها و بتن‌های مقاومی تولید می‌کنند. آخرین نمونه از این موارد خلاقانه توسط محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا (UBC) انجام پذیرفته که از مواد زائد آسیاب پالپ یا خمیر کاغذ به عنوان ماده پرکننده سیمان استفاده کرده‌اند و به گفته آنان مقاومت بیشتری ایجاد کرده است.

ماده زائد استفاده شده توسط محققان که با نام خاکستر بادی آسیاب کاغذ (PFA) شناخته می‌شود، در صنعت کاغذ آمریکای شمالی هر ساله با حجم بیش از یک میلیون تن تولید می‌گردد. تیم UBC به جای ارسال این زباله‌ها به محل دفن زباله، تلاش کرد تا کشف کند چگونه می‌توان از آن به عنوان یک ماده واصل پایدار در ساخت جاده استفاده کرد.

پس از آزمایش‌های بسیار، آن‌ها دریافتند که ساختار این خاکستر چوب بازیافتی برای ایجاد پیوند‌های قوی‌تر بین مواد مختلف سازنده سیمان می‌تواند استفاده شود. آن‌ها همچنین قادر به تولید این ماده ساختمانی با روشی کم هزینه‌تر نسبت به سیمان معمولی بودند.

دکتر چینچو چریان، نویسنده تحقیق، می‌گوید: "ویژگی حفره حفره بودن PFA مانند درگاهی برای ایجاد چسبندگی میان سایر مواد موجود در سیمان است که باعث می‌شود ساختار کلی آن مقاوم‌تر و مستحکم‌تر از موادی باشد که در آن‌ها از PFA استفاده نشده است. ما از طریق خصوصیات مواد و تجزیه و تحلیل سم شناسی، مزایای زیست محیطی و اجتماعی بیشتری را نیز برای این ماده یافتیم و تولید آن با صرفه جویی انرژی بیشتر و تولید گاز‌های گلخانه‌ای کمتری همراه است. "

یکی از نکات مهمی که هنگام استفاده از محصولات آسیاب کاغذ بازیافتی مانند PFA مورد توجه می‌باشد، امکان خروج سموم حاصله از تولید این محصولات به طبیعت است. این تیم تأیید می‌کند که پیوند‌های داخل سیمان جدید به قدری محکم هستند که مواد شیمیایی به هیچ وجه قادر به نشت نیستند و بنابراین آن را برای محیط زیست کم خطرتر می‌کند.

چریان می‌گوید: "به طور کلی، تحقیقات ما استفاده از خاکستر چوب بازیافتی از کارخانه‌های تولید کاغذ را برای فعالیت‌های ساختمانی و راه سازی مانند ایجاد جاده‌های پایدار و ساختمان‌های ارزان قیمت تأیید می‌کند که می‌تواند منافع اقتصادی و زیست محیطی زیادی داشته باشد و نه تنها مزایایی برای صنعت، بلکه با کاهش زباله برای کل محیط زیست مفیدتر می‌باشد. "

این مطالعه در ژورنال Cleaner Production منتشر شده است.

افزایش مقاومت سیمان با استفاده از تفاله کاغذ‌های بازیافتی

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

عناوین برگزیده