تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۰۵۸۱۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کمبود سیمان در استان تولید کننده آن؛

قاچاق و کمبود سیمان در کهگیلویه و بویراحمد/ تولید کننده؛ بفرمایید سیمان

‌می‌متالز - کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه در میان استان‌های تولید کننده سیمان از جایگاه خوبی برخوردار است، اما متاسفانه قاچاق و کمبود این کالا مدتی است نگران کننده شده است.

به گزارش می‌متالز، با گذشت چند سال از راه اندازی کارخانه‌های سیمان مارگون و یاسوج حاشیه‌های تمام نشدنی این کالا در روز‌های گذشته باعث شد تا متنی توسط کاربران فضای مجازی که می‌خواستند این پیام دست مقام قضایی و دادستان استان را با موضوع کمبود و قاچاق سیمان بگیرد انتشار داده شد.

متنی که در ادعا هایش سرشار از گلایه و رانت‌های سیمانی بود و اذعان دارد که برخی از مسوولان یکی از این کارخانه‌ها با یک بفرمایید سیمانی بی نظمی اقتصادی و قاچاق کالا را در استان رقم می‌زدند.

برای پیگیری این موضوع خبرنگار با زره بین خبرنگاریش بدنبال شفاف سازی موضوع بود تا در گام اول با انتشار اخباری که رسانه‌های محلی کهگیلویه و بویراحمد در چند روز گذشته منتشر کرده بودند روبرو شود جایی که این رسانه‌ها از کشف سیمان‌های قاچاق در بویراحمد نوشته بودند و انگار حاشیه‌ها نمی‌خواست دست از سر سیمان بردارد یا بهتر بگویم سیمان حاشیه هایش تمام نشدنی است.

موضوع را با چند مسوول استانی در میان گذاشتیم تا از جریان قاچاق سیمان در استان اطلاعات کافی بدست اوریم، اما انگار مسوولان نمی‌خواهند درگیر ماجرای بفرماید سیمان شوند.

در اولین گفتگویی که با یکی از مسوولان کهگیلویه و بویراحمدی داشتیم او نخواست نامش فاش شود و با تاکید بر اینکه سیمان از استان به استان‌های همسایه قاچاق می‌شود گفت: برخی از کارخانه‌های تولید سیمان استان فارس تولید کم و یا اصلا تولید ندارند و همین موضوع باعث شده است تا شاهد شوتی‌های سیمان بر و قاچاق این کالا از کهگیلویه و بویراحمد باشیم.

وی ابراز داشت: نمی‌توانم تایید کنم این قاچاق و رانت از درون کارخانه سازماندهی می‌شود، اما این موضوع را تایید می‌کنم که قاچاق سیمان در استان وجود دارد و شما باید این سر نخ را ادامه دهید تا به عوامل قاچاق و رانت سیمان دست یابید.

این مسوول گفت: کهگیلویه و بویراحمد از ۲ کارخانه سیمان بهره می‌برد و در روز‌هایی که شهر زلزله زده سی سخت به این سیمان نیازمند است و فصل ساخت و ساز آغاز شده است قاچاق این کالا معنایی ندارد و باید سازمان‌های امنیتی و اقتصادی به شدت با عوامل این کار برخورد کنند.

تحقیقات خبرنگار به اینجا ختم نشد تا بدنبال حقیقت تلفن یک منبع آگاه از درون این کارخانه‌ها را سرچ کند و به اطلاعاتی که این رسانه نمی‌تواند آن را تایید کند دست یابیم.

این منبع آگاه با اشاره به اینکه خبرنگاران دیبانان حقیقت یابی هستند که می‌توانند در کشف حقایق همت داشته باشند گفت: حرف و حدیث‌هایی از درون کارخانه در خصوص رانت سیمانی آقای (نام این مسوول در صبح زاگرس محفوظ است) وجود دارد و حتی گفته می‌شود یکی از عاملین مرتبط با این فرد اقدام به دپوی ۷ هزار کیسه سیمان کرده است.

وی همچنین به خبرنگار گفت: رانندگان در قاچاق سیمان به شهر‌های دیگر بی اثر نبوده و کار خرید و فروش و حمل با کرایه سنگین به استان‌های دیگر را انجام می‌دهند.

این منبع آگاه اذعان داشت: یاد ضرب المثل تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیز‌ها افتادم و وقتی از درون کارخانه بگو مگو‌هایی از رانت این فرد اهل استان. شنیده می‌شود و می‌بینیم که رانندگان نقش حمل کننده و خریدار و فروشنده را این وسط بازی می‌کنند.

ماجرای سیمان به جا‌های جالبی رسید تا یکی دیگر از منابع ما که از انتشار نام او به درخواستش پرهیز می‌کنیم مدعی شود: شیرازی‌ها سهم ۷۰ درصدی از تولید سیمان استان می‌برند.


وی افزود: ۲ عامل توزیع سیمان در یاسوج و شیراز مافیای اصلی قاچاق و کمبود و گرانی سیمان هستند و با شجاعت می‌گویم قاچاق سیمان وجود دارد.

وی اذعان داشت: آقای پ یکی از عوامل توزیع سیمان در شهر شیراز به دلیل وابستگی و شراکت با برخی از مسوولان کارخانه به صورت انحصاری سیمان را برای شیراز بار می‌کند.

 ادعا کرد: ۳۰ ماشین حمل کننده که متعلق به کارخانه است از طریق این فرد که از مدیران کارخانه است در اختیار این عامل قرار گرفته تا کار حمل سیمان را برای شیراز و با ارتباطات با رانندگان و دادن شیرینی برای عسلویه. نوراباد و سایر شهر‌ها حمل کند.

وی همچنین گفت؛ سیمان برای منطقه نیاز است، اما متاسفانه در این خصوص فروش وجود ندارد و سیمان به سایر شهر‌ها حمل و با قیمت بالاتری خرید و فروش می‌شود.

کارخانه سیمان یاسوج و مارگون روزانه قابلیت تولید هزاران تن سیمان را دارند و این میزان تولید، سالانه میلیارد‌ها تومان درآمد از قِبَل فروش و صادرات نصیب اقتصاد کشور می‌کند و جای سوال است که با وجود این حجم از تولید چرا باید استان محروم از این داشته و با قیمت بیشتری سیمان در آن عرضه شود.

روح الله باقری‌فرد معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه به خبرنگار ما گفت: روزانه بازار و محور‌های مواصلاتی به منظور جلوگیری از قاچاق و دپوی سیمان رصد می‌شود و با بر هم زنندگان نظم بازار و اخلالگران این کالا به شدت برخورد می‌شود.

وی گفت پلیس اقتصادی، بازرسان سازمان صمت، نیرو‌های بسیج و سازمان اطلاعات پیگیر ماجرای قاچاق سیمان در مرکز استان هستند و در روز‌های گذشته توانستیم مقادیر زیادی سیمان قاچاق کشف و در بازار توزیع کنیم.

باقری‌فر در ادامه با اشاره به کشف محموله ۱۷ تنی سیمان قاچاق در محور یاسوج -شیراز یادآور شد: پرونده تخلف سیمان در کمترین زمان ممکن تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شد و چنانچه مشخص شود این عملیات خارج از شبکه و قاچاق توسط عاملین عمده سیمان انجام پذیرفته، بدون هیچ گونه اغماضی ضمن معرفی متخلفین به مراجع قضایی و امنیتی، پروانه صنفی آن‌ها نیز ابطال می‌گردد.

همچنین سرهنگ پاسدار حسین انوری فرمانده سپاه شهرستان بویراحمد در روز‌های گذشته از ایجاد پست‌های ایست و بازرسی با هدف جلوگیری از قاچاق سیمان خبر داد و افزود: بسیج اصناف، حوزه‌های مقاومت ناحیه بویراحمد و سازمان صنعت و معدن، اتحادیه مصالح ساختمانی و با همکاری معاون دادستان به مدت سه شبانه روز به صورت ۲۴ ساعته، تعداد ۳۵ دستگاه وسیله نقلیه که بالغ بر۵۰۰ تن سیمان بار حمل کرده و قصد خروج از استان داشتند را توقیف کرد و جهت تنظیم بازار سیمان در شهر یاسوج تزریق شد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده