به گزارش میمتالز، با آمدن ب. ام؛ و X ۴ توجه بازار به آن جلب شد و اگر با مقیاس نسبت آگهی هم بخواهیم حساب کنیم، ناچاریم رئیس گروه شاسیبلندها را ب. ام؛ و را X ۴ بدانیم. اما بر خلاف ب. ام؛ و X ۴ تازه به دوران رسیده، X ۱ ریزه میزه، X ۵ کم پیدا و X ۶ که قیمت رویایی دارد، این بی. ام؛ و X ۳ بوده که همیشه به عنوان نماینده باواریاییها در کلاس شاسیبلندها در ایران شناخته شده است.
این روزها آخرین سری از بی. ام؛ و X ۳ نسل سوم فیس لیفت در بازار با کارکرد نزدیک به صفر بین سه میلیارد تا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. اما شاید بد نباشد که به سراغ اولین نسل از آن برویم که در دهه ۸۰ شمسی به بازار خودروی ایران وارد شد و هیجان زیادی ایجاد کرد.
مدل ۲۰۰۵ با ۱۵۹ هزار کیلومتر کارکرد: ۶۵۰ میلیون
مدل ۲۰۰۷ با۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۷۰۰ میلیون
مدل ۲۰۰۸ با ۱۵۵ هزار کیلومتر کارکرد: ۷۸۰ میلیون
و مدل ۲۰۰۹ با ۱۷۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۸۴۰ میلیون
در برابر کمترین قیمتی که باید برای نسل اول این شاسیبلند آلمانی در بازار بپردازید چهار کراس اوور (نیمشاسی) چینی قد علم میکنند: جک S ۵، چری تیگو ۵، هایما S ۷ و هاوال H ۲.
جک S ۵ یکی از پرفروشترین شاسیبلندهای چینی در سالهای اخیر بوده، اما همین قدمت در این مقایسه بلای جانش شده! حتی اگر جک S ۵ نیوفیس را که تازه به بازار آمده با قیمت بالاتری بخرید باز هم طراحی آن بعد از گذشت سالها تکراری شده و به خصوص نمای جلویش ما را یاد عهد دقیانوس میاندازد!
از نظر فنی ۱۷۴ اسب بخار بد نیست، اما توربوشارژر جک هم تا به حال کم ایراد نداشته و مشکلات متعددی هم از گیربکس آن و عملکرد کندش گزارش شده است.
نکته جالب آنکه جک هم مثل X ۳ پیشرانهای حساس دارد و برای عملکرد خوب آن باید حتما بنزین سوپر و مکمل بزنید. پس تفاوت چندانی از نظر هزینه در این بخش ندارند.
چری تیگو ۵ خودرویی است که تنها به کسانی که خواهان کراس اووری با بازار خوب و فضای کابین جادار هستند، توصیه میشود. واقعا این خودرو با ۲۱۸ اسب بخار نیرو از نظر قدرت چه حرفی در در برابر X ۳ با ۲۱۸ اسب بخار در تیپ ۲۵ آی و ۲۷۲ اسب بخار نیرو در تیپ ۳۰ آی میتواند داشته باشد؟
با این حال آپشنهای این خودرو در تیپ IE بیشتر از تیپهای قبلی است و تیگو ۵، دیگر خودرویی نیست که به پراید چینی معروف باشد.
منبع: تجارت نیوز