تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۰۸
بازدید: ۴۹۵
کد خبر: ۲۲۳۳۳۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

خودرو پیش‌فروش بخریم یا نه؟

‌می‌متالز - امروز آخرین مهلت ثبت نام خودرو‌های پیش‌فروش ایران‌ خودرو است، آیا از نظر اقتصادی به صرفه است که متقاضیان در این طرح مشارکت کنند؟

به گزارش می‌متالز، در طرح جدید پیش‌فروش یک ساله ایران خودرو، قرار است پنج خودروی پژو ۲۰۷، رانا پلاس، سورن پلاس، دنا پلاس دستی و اتوماتیک عرضه شود. مهلت ثبت‌نام در پیش‌فروش ایران خودرو امروز، شنبه ۳۰ مرداد ماه است.

خودرو پیش‌فروش بخریم یا نه؟

در این طرح کمترین مبلغ مورد نیاز برای مشارکت ۹۰ میلیون تومان است که متقاضیان می‌توانند برای خرید رانا پلاس اقدام کنند و پس از این پرداخت، بقیه مبلغ را تا زمان تحویل خودرو مهلت دارند که بپردازند. اما از آنجایی که قیمت نهایی این خودرو‌ها مشخص نیست نمی‌توان فاصله قیمتی آن‌ها با بازار را محاسبه کرد. اما خرید این خودرو‌ها چه ریسکی دارد؟

تحویل با تاخیر مهمترین ریسک مشارکت در این طرح است. با این حال در امسال میزان خودرو‌های معوق خودروسازان کاهش یافته و از سوی دیگر همزمان با کاهش تقاضا برای مشارکت در طرح‌های پیش‌فروش، دیگر در برخی از طرح‌ها قرعه‌کشی برداشته شده و ثبت نام بدون سقف بوده است. اما در این طرح خودروسازان همچنان قرعه‌کشی ملاک اصلی انتخاب مشتریان اعلام شده است.

با این حال زیاندهی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به اضافه وجود ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود قطعه کمی مشتریان را نگران کرده است. علاوه بر این، طبق گزارش اخیر وزارت صمت، تولید پنج محصول در ایران خودرو متوقف شده است، پژو ۲۰۶ تیپ پنج، سمند سورن، پژو پارس، ۲۰۷ دستی و رانا. این‌ها خودرو‌هایی هستند که قیمت آن‌ها در بازار رکورد زده و همزمان وزارت صمت می‌گوید تولید آن‌ها متوقف شده است. براساس آمار‌های وزارت صمت، در چهار ماه ابتدایی سال جاری حتی یک دستگاه ۲۰۶ تیپ پنج تولید نشده است. گزارش‌های دیگری هم وجود دارد که می‌گوید قطعات خودرو پژو ۲۰۶ موجود نیست و کمبود قطعه باعث توقف تولید این خودرو شده است. اما اگر این کمبود قطعه همچنان ادامه داشته باشد و خودروسازان نتوانند قطعات مورد نیاز برای تولید پژو ۲۰۶ را تامین کند، توقف تولید این خودرو ادامه‌دار است و احتمالا باید منتظر افزایش قیمت این خودرو بود.

با این حال ایران‌خودرو در توضیحی اعلام کرده که این وقفه به دلیل عرضه محصولات جدید بوده است.

این خودروساز اعلام کرده است: «براساس راهبرد‌های فعلی گروه صنعتی ایران‌خودرو و نیازمندی‌های بازار و مشتریان، برخی محصولات این خودروساز با اعمال بهبود و ارتقای برخی امکانات رفاهی و ایمنی به تولید می‌رسد. این اقدام در سنوات گذشته نیز معمول بوده و پس از اعمال تغییر و بهبود در محصولات، کد‌های جدیدی به آن‌ها اختصاص یافته است؛ تولید رانا پلاس، سورن پلاس و خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ از مصادیق اخیر در بهبود محصول و تعریف کد جدید است. علاوه بر ادامه تولید ۲۰۶ تیپ دو، قرار است دو محصول ۲۰۶ و ۲۰۷ با سقف‌های دو رنگ و شیشه‌ای به بازار عرضه شوند؛ در خودروی رانا نیز علاوه بر راناپلاس، رانا پلاس با سقف شیشه‌ای و مجهز به گیربکس شش سرعته روانه بازار خواهد شد. در آینده نیز روند بهبود و ارتقای سطح محصولات متناسب با نیاز بازار در تمامی تولیدات گروه صنعتی ایران‌خودرو ادامه خواهد داشت.»

احتمال گرانی خودرو در آینده

با این وضعیت به نظر می‌رسد روند قیمت خودرو در آینده به گونه‌ای نباشد که بتوان انتظار ارزانی در این بازار را داشت. وقفه در تولید برخی خودرو‌های داخلی، افزایش قیمت دلار، افزایش هزینه تولید خودرو و نبود قطعه چهار عاملی است که در کنار مجوز فصلی گرانی خودرو توسط شورای رقابت این پیام را به مشتریان می‌دهد که نباید انتظار ارزانی خودرو را داشته باشند، اما خرید خودرو‌های پیش‌فروش هم به نظر می‌رسد نیاز به صبوری و پذیرفتن خواب سرمایه دارد. آیا این بار هم از این طرح استقبال خواهد شد؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده