تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۷
کد خبر: ۲۲۳۵۹۳
‌می‌متالز - یک نمونه خودرو برقی توسط یکی از شرکت‌های خودروسازی ایران تولید شده است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اعلام این خبر می‌گوید: تولید خودرو برقی در ایران تا سال ۱۴۰۱ به مرحله انبوه نمی‌رسد و قیمت تمام شده خودرو برقی ارزان‌تر از دنا پلاس خواهد بود و در واقع به شرط تولید خودروی برقی در ایران، بهای آن حدود ۳۰۰ میلیون تومان است.

به گزارش می‌متالز، این روز‌ها که خودروسازان در ساخت خودرو‌های بنزینی گرفتار مشکلات متعدد شده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار خودرو ناقص در انبار آن‌ها خاک می‌خورد، حالا در نشست مجامع خود از تولید خودرو‌های جدید از جمله یک خودرو برقی تا پاییز سال ۱۴۰۱ خبر داده‌اند!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به این موضوع توضیح داد: ساخت خودرو برقی موضوع تازه‌ای نیست. این خودرو قرار بود از سال ۱۳۸۰ ساخته شود، اما به دلیل تشدید تحریم و دانش کم، این خودرو هیچ‌گاه ساخته نشد. البته چنانچه برای ساخت خودروی برقی اتفاق نظری وجود داشته باشد، خودرو یک ساله تولید می‌شود، اما با شرایط موجود ساخت آن تا یک سال آینده امکان‌پذیر نیست.

مهدی دادفرگفت: در ساخت خودرو برقی گران‌ترین قطعه باتری است. ایران فعلا مزیتی در تولید باتری‌های با کیفیت ندارد و چنانچه برای ساخت این خودرو باتری با کیفیت بالا تولید یا وارد شود، بهای این خودرو هم بالا می‌رود. اما به طور کلی بهای خودرو‌های برقی گران نیست، چرا که برای تولید این خودرو از قطعات کمتری استفاده می‌شود و بنابراین هزینه تمام شده را کاهش می‌دهد.

دادفر با اشاره به قیمت تمام شده خودرو‌های برقی توضیح داد: قیمت تمام شده خودرو برقی در ایران گران‌تر از خودرو بنزینی نیست و بیشترین قیمت تمام شده این خودرو مربوط به باتری آن است و چنانچه باتری خودرو فناوری پیشرفته داشته باشد، قیمت تمام شده این خودرو هم بالا می‌رود.

ماجرای قطع برق و تولید خودرو برقی!

فعالان بازار خودرو معتقدند به دلیل قطع مداوم برق زمینه تولید خودرو برقی فعلا فراهم نیست. چرا که افراد برای شارژ این خودرو‌ها دچار مشکل می‌شوند. از آن سو در شهر‌های ایران ایستگاهی برای شارژ این خودرو‌ها وجود ندارد.

البته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان از ساخت یک نمونه خودروی برقی توسط یکی از خودروساز‌ها خبر داد گفت: زیر ساخت تولید خودروی برقی فراهم نیست و برای تولید انبوه خودرو‌های برقی لازم است زیر ساخت آن فراهم شود.

او ادامه داد: برای نمونه در دوران محمود احمدی‌نژاد بخش‌خصوصی به شهرداری و سازمان محیط زیست پیشنهاد داد در صورتی پروانه ساخت به سازندگان اعطا شود که افراد در پارکینگ خانه‌ها پریز برق نصب کنند، اما این پیشنهاد جدی گرفته نشد.

نعمت‌بخش همچنین توضیح داد: بحران قطع برق جدی است، اما خودروسازان هم یک شبه تولید خودرو برقی را بالا نمی‌برند و حالا فعلا در مرکز تحقیقات خودروسازان روی یک نمونه خودرو اقداماتی انجام شده و باید دید در دولت جدید چه برنامه‌ای برای تولید انبوه خودرو برقی وجود دارد؟

واردات خودرو برقی از روسیه جدی است؟

البته جولای امسال (۲۹ تیر ۱۴۰۰) ساخت خودروی برقی در روسیه خبرساز شد. بررسی‌ها حاکی از این است بعد از ژاپن و آمریکا اخیرا چین و روسیه هم شروع به تولید خودروی برقی کرده‌اند و حالا خودرو‌های برقی ساخت روسیه در حمل و نقل عمومی و در شهر مسکو قابل مشاهده است.

سال ۹۸ هم با آن که واردات خودرو‌های خارجی ممنوع بود، اما خبر واردات خودرو‌های روسی به ایران خبرساز شد. هرچند این اخبار سرانجام مشخصی نداشتند، اما حالا نمایشگاه‌داران خودرو می‌گویند ممکن است در دوران ابراهیم رئیسی بحث واردات خودرو آن هم واردات خودرو‌های چینی از روسیه و چین جدی‌تر از قبل دنبال شود.

منبع: تجارت نیوز