تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۲۲۳۷۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد ۲۷ هزار واحدی شاخص کل در بورس امروز / ورود پول حقیقی به بورس بعد ۱۰ روز

‌می‌متالز - امروز بازار سهام با تحرکات مثبت به پایان رسید. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۹ هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان بود و شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، امروز بازار سهام با تحرکات مثبت به پایان رسید. شاخص کل بورس با ۲۷ هزار واحد مثبت و ۱٫۸۲ درصد رشد در محدوده یک میلیون و ۵۴۳ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن هم با ۱۱ هزار واحد مثبت در محدوده ۴۵۱ هزار واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس امروز به ۹ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت را هم فولاد، پارس و فملی داشتند. بیشترین تراکنش هم برای سپید، شستا و پترول ثبت شد.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به بیش از ۹ هزار و ۵۹۵میلیارد تومان رسید. همچنین حدود ۲۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی اتفاق افتاد. در بازار امروز رشد بیش از سه درصد ۳۶۳ نماد و افت بیش از سه درصد ۳۴ نماد وجود داشت.

وبملت، سپید و ذوب بیشترین خالص خرید حقیقی را داشتند و فولاد، شپنا و میدکو بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در روز جاری را ثبت کردند.

چرا شاخص هم‌وزن روند بهتری را نسبت به شاخص کل دارد؟

در چند روز گذشته گرچه روند بازار سهام مثبت بود و شاخص‌های بازار سبزپوش به کار خودشان پایان می‌دادند، اما در ظاهر روند شاخص هم‌وزن در بازار نسبت به دیگر شاخص‌ها بهتر بود. تحرکات مثبت شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد در حال حاضر اقبال به سمت نماد‌های کوچک بیشتر شده است و اصلاح برخی از سهم‌هایی که روند اصلاحی داشتند به پایان رسیده است.

در این باره سعید رحمانیان، کارشناس بازار سهام معتقد است، در مدتی که شاخص کل رشد خوبی را ثبت کرده بود، شاخص هم وزن روند کندتری داشت و از شاخص عقب‌تر مانده بود. در این مدت روند بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل به نظر می‌رسد به دلیل حرکت صعودی سهم‌های کوچکتر بازار است و اقبال بازار به سمت سهم‌هایی است که اصلاح زیادی را در این مدت داشته‌اند.

رحمانیان همچنین می‌گوید، با توجه به اصلاح عمیق بازار در یک سال گذشته و روند صعودی نرخ دلار اگر حرکت بازار مدتی به سمت سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بوده است در حال حاضر این حرکت به سمت سهم‌های کوچک‌تر است. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی نماد‌های شاخص‌ساز با اصلاحی موقتی رو به رو باشند.

این کارشناس بازار درباره تحلیل بازار امروز هم گفت: با وجود بالا رفتن حجم معاملات و وجود روند صعودی و مثبت در بازار سهام، اما بازار منطقی نیست و نشان می‌دهد ابزار‌ها در بازار نابالغ هستند؛ که به محض ورود نقدینگی به بازار صف خرید شکل می‌گیرد و دوباره صف‌های فروش ایجاد می‌شوند. در حال حاضر اگر بازار در یک سیکل اصلاحی قرار بگیرد هم به نفع سهامداران است هم به نفع بازار.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده