تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۲۳۸۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

عرضه آلومینیوم در بورس کالا مستمر و منظم است

‌می‌متالز - حدود دو سال است که عرضه‌های آلومینیوم در بورس کالای ایران نظم بهتری پیدا کرده، به طوریکه هر هفته شاهد عرضه شمش و بیلت آلومینیومی هستیم.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با بیان مطلب بالا، اظهار کرد: همچنین هر سال سهمیه هر کارخانه اعلام می‌شود و بر اساس اعتباری که هر واحد در بورس کالا دارد، می‌تواند شمش و بیلت آلومینیومی مورد نیاز خود را تهیه کند. در نظر داشته باشید که میزان ظرفیت شرکت‌ها در معاملات آلومینیومی بورس کالای ایران مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد و هویت هر تولیدکننده‌ای، پروانه بهره‌برداری آن است. به طور کلی برای خرید شمش یا بیلت آلومینیومی از بورس کالا، میزان ظرفیت تولید درج شده در پروانه بهره‌برداری به دقت مورد بررسی و سنجش قرار می‌گیرد.

این فعال حوزه آلومینیوم افزود: مواد اولیه مورد نیاز خود برای تولید محصولات آلومینیومی را از بورس کالا تامین می‌کنیم و تاکنون نیز در این زمینه با مشکلی مواجه نبوده‌ایم. برای ورود به بورس کالا و واجد شرایط بودن برای خرید، شرایطی وجود دارد که شامل انجام حسابرسی قانونی در دفاتر مالی شرکت، دارا بودن کارت بازرگانی، دارا بودن عضویت بنیادی در بورس، عضویت در اتاق بازرگانی و... می‌شود و در صورتی یک تولیدکننده ملزومات مورد نظر را انجام دهد به سادگی می‌تواند از بورس کالای ایران، ماده اولیه مورد نیاز خود را تهیه کند. البته قیمت آلومینیوم در بورس کالا بر اساس ضریب پریمیوم و نرخ دلار محاسبه می‌شود که حاصل ضرب از بازار آزاد بیشتر خواهد بود.


شرایط اجازه معامله در بورس کالا


مدیرعامل شرکت آبسکون در ادامه به فرآیند و شرایط لازم برای خرید شمش آلومینیومی از بورس اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که به منظور اعطای مجوز برای معامله در بورس کالا مورد توجه قرار می‌گیرد، حسابرسی و ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی در موعد مقرر است که هر سال باید این کار انجام و تاییدیه توسط حسابرس حتما ارائه شود. به داشتن اجازه‌نامه از وزارت صمت نیز باید به عنوان دومین شرط خرید از بورس کالا تاکید داشت. بر اساس پروانه‌ای که از سوی وزرات صنایع دریافت کرده‌ایم، سالانه یک هزار تن و به عبارت دیگر هر ماه ۱۰۰ الی ۱۵۰ تن شمش و بیلت آلومینیومی می‌توانیم خریداری کنیم.


عرضه‌ها در بورس کالا، منظم است


این تولیدکننده پروفیل آلومینیومی تاکید کرد: با این وجود، نزدیک به دو سال است که عرضه‌ها در بورس کالای ایران نظم بهتری پیدا کرده است و به صورت مداوم هر هفته شاهد عرضه شمش و بیلت آلومینیومی هستیم؛ ضمن اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر انجام معاملات، نظارت کافی را اعمال کرده‌اند. همچنین هر سال سهمیه هر کارخانه اعلام می‌شود و بر اساس اعتباری که هر واحد در بورس کالا دارد، می‌تواند شمش و بیلت آلومینیومی مورد نیاز خود را تهیه کند که البته ممکن است گاهی بیش از میزان مورد نیاز عرضه صورت گرفته باشد که در این هنگام، محصول یا در مچینگ معامله می‌شود و یا صادرات خواهد شد.


امکان خرید مازاد از سهمیه


فاضلی همچنین خاطرنشان کرد: البته باید این ویژگی بورس کالا که برای خریداران شمش آلومینیومی در نظر گرفته را یادآور شد که حتی اجازه خرید مازاد ۳۰ تا ۴۰ تن از سهمیه را دارند. ممکن است یک ماه از سوی شرکتی خرید صورت نگیرد، اما ماه بعد که احتیاج به مواد اولیه داشت، حتی از ظرفیت اعلام شده هم، میزان بیشتری شمش آلومینیومی خریداری کند.

او تصریح کرد: از قیمت شمش آلومینیومی در بورس کالا رضایتی نداریم؛ چراکه این محصول سال گذشته ۳۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد و امسال قیمت آن به نزدیک کانال ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است. البته در سال جاری علاوه بر آلومینیوم، همه فلزات رنگین افزایش قیمت بیش از حدی را تجربه کردند، اما اعمال ضریب پریمیوم و نرخ دلار به افزایش قیمت شمش در بورس کالا کمک کرده است.


ملاک اصلی برای خرید از بورس کالا


مدیرعامل شرکت آبسکون در پاسخ به سوالی مبنی بر این که فعال بودن ظرفیت درج شده در پروانه بهره‌برداری در هنگام خرید شمش آلومینیوم از بورس کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: بله؛ البته نه به آن صورتی که زیر ذره‌بین قرار داده شود و سخت‌گیری غیر منطقی انجام شود؛ چراکه میزان خرید هر واحد در ماه مشخص است و به عنوان مثال، شرکت آبسکون در ماه می‌تواند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن شمش آلومینیومی مورد نیاز خود را خریداری کند. به عبارت دیگر، همین میزان اگر ۱۰ تا ۲۰ تن کم و زیاد شود، مانعی برای خرید وجود نخواهد داشت، اما این به این معنی نیست که دو یا سه برابر حد معمول اقدام به خرید شمش آلومینیومی از بورس کالا شود یا خط تولید متوقف باشد و تولیدکننده اقدام به خرید کند.

او مطرح کرد: به غیر از شمش و بیلت آلومینیوم، ۱۰ تا ۲۰ درصد مواد اولیه این شرکت برای تولید پروفیل را ضایعات آلومینیومی مانند ضایعات بیلت‌ها شامل می‌شود. هنگام مصرف بیلت، تقریبا ۱۰ سانتی‌متر از آن باقی می‌ماند که توسط ماشین به صورت اتوماتیک قطع می‌شود و به عنوان ضایعات برای ذوب و تبدیل به پروفیل آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسبت استفاده بیلت آلومینیومی و ضایعات به این نحو است که به ازای هر ۱۰۰ تن بیلتی که استفاده می‌شود، باید حداقل ۱۸ تا ۲۰ تن ضایعات آلومینیومی هم مصرف شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده