به گزارش میمتالز، در حالی که دولت چین خرید نفت را برای پالایشگاههای خصوصی محدود کرده است، نفت بارگیری شده در کشتیها از جمله محمولههای تحریم شده ایران و ونزوئلا در بنادر اصلی آسیا سرگردان مانده اند.
به گفته موسسه دادههای بازار کپلر Kpler، نفت کشتهایی که در نزدیکی سنگاپور، مالزی و چین قرار دارند هفته گذشته پس از رسیدن به بالاترین سطح خود نسبت به سه ماه گذشته، حدود ۶۲ میلیون بشکه نفت حمل میکردند.
بر اساس این گزارش، نفت ونزوئلا و محمولههای نفت سنگین ایران که معمولاً به عنوان مخلوط قیر وارد میشود، از جمله این ذخایر سرگردان است.
آنوپ سینگ، سرپرست تحقیقات نفتکشها در شرق سوئز در سنگاپور در موسسه خدمات کشتیرانی برائمر Braemar ACM در این باره میگوید: این بشکهها در جنوب شرقی آسیا سرگردان هستند.
وی افزود: اوضاع برای این محمولهها بد خواهد بود و به سختی مقصدی به غیر از چین پیدا خواهند کرد مگر اینکه تحریمهای آمریکا به شدت تغییر کند یا محدودیتهای چین بر (پالایشگاه های) مستقل کاهش یابد.
چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، در حال بررسی پالایشگاههای خصوصی برای تقویت پایبندی به تعهدات مالیاتی و قوانین زیست محیطی است.
تحقیقات نشان داده است که سهمیه واردات این کشور در زمانی کاهش یافته است که بازارهای جهانی نفت از گسترش ویروس کرونای دلتا و چشم انداز کاهش محرکهای پولی متزلزل شده اند.
این در حالی است که شاخص جهانی نفت برنت پس از صعود به ۸۰ دلار در ماه ژویه به ۶۰ دلار برای هر بشکه کاهش یافته است.
به طور معمول، عرضه تنها زمانی در بازار افزایش مییابد که بازار در حالت "کانتانگو"، یک ساختار نزولی که معامله گران را تشویق میکند تا روی افزایش قیمتها در آینده تمرکز کرده و نفت را برای فروش ذخیره کنند. چنین تغییری در مراحل اولیه همه گیری کرونا مشاهده شد.
چین به عنوان بخشی از محدودیتهای طولانی مدت خود، مالیات مصرف کننده را از ماه ژوئن برای واردات سه قلم مربوط به نفت از جمله مخلوط قیر به دلیل نگرانی از آلودگی اعمال کرد.
این امر باعث جمع شدن محمولههای نفتی در بنادر آسیایی شده است.
در ذخایر نفتی شناورهای منطقه، موسسه کپلر همچنین میلیونها بشکه نفت خام و میعانات نفتی ایران را شناسایی کرد.
منبع: خبرگزاری تسنیم