تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۵
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۲۳۹۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جولان سوء مدیریت‌ها در اردبیل/ نظارت حلقه مفقوده در وضعیت سیمان استان است

‌می‌متالز - نبود سیمان در بازار و سوء مدیریت‌ها در کنترل فروش آن به قیمت‌های گزاف در بازار‌های سیاه این روز‌ها به مشکل اساسی در استان تبدیل شده است.

به گزارش می‌متالز، سیمان یکی از مصالح و صنایع استراتژیک کشور است که با زندگی آحاد این جامعه سر و کار دارد، نبود سیمان در بازار و سوء مدیریت‌ها در کنترل فروش آن به قیمت‌های گزاف در بازار‌های سیاه این روز‌ها به مشکل اساسی در استان تبدیل شده است.

این روز‌ها که فصل ساخت و ساز است اکثر مردم برای انجام امور عمرانی خود به سیمان نیاز دارند، سیمانی که اکنون نیز پیدا کردن آن در بازار غیرممکن است و برای خرید اکثر پیمانکاران به بازار سیاه رجوع و با قیمتی غیر قابل تصور خریداری می‌کنند.

از اوایل تابستان با قطعی‌های مکرر برق کارخانه‌های سیمان استان با مشکلاتی مواجه شدند که عمدتا تصمیم به تعطیلی چندین هفته‌ای و یا روزانه کارخانه خود گرفتند.

با حضور در مصالح فروشی‌ها و سطح بازار می‌توان مشاهده کرد که نظارتی در بازار وجود ندارد که دست سودجویان برای دلالی بسته شود با اینکه نظارت به‌عنوان یک ابزار مهم و اثرگذار در تثبیت و تعادل در قیمت است.

اکنون مسوولین خبر از عدم وجود مشکلات در حوزه مصالح می‌دهند و وزیر پیشنهادی مسکن نیز دم از ساخت سالانه هزار مسکن در کشور می‌زند علی رغم اینکه ساخت هر مسکن به سیمان، آجر، آهن و مصالح دیگر نیاز دارد.

در حالیکه چند وقتی است مردم از نبود سیمان در مراکز فروش مصالح ساختمانی گلایه دارند رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل از عرضه روزانه چهار هزار تن سیمان در استان اردبیل خبر داد.

عرضه روزانه بیش ازچهار هزار تن سیمان در استان اردبیل

صادقی با بیان اینکه در راستای تعادل‌بخشی عرضه و تقاضا در بازار روزانه چهار هزار و ۲۰۰ تن سیمان در استان اردبیل عرضه می‌شود، گفت: استان اردبیل در تولید سیمان نیازی به بازار‌های سیار مناطق ندارد و در صدد هست با تأمین برق مورد نیاز، عرضه سیمان به سایر استان‌ها نیز از سر گرفته شود.

وی عرضه خارج از شبکه سیمان و فروش سیمان به نرخ بالاتر از قیمت مصوب از جمله مشکلات این حوزه عنوان کرد و افزود: از عرضه محصول به خارج از شبکه جلوگیری خواهد شد و تخلفاتی را در زمینه فروش خارج از شبکه سیمان در سطح استان مشاهده شود، برخورد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل بیان کرد: ظرفیت تولید کارخانه از سه هزار و ۵۰۰ تن در روز هم اکنون به چهار هزار و ۲۰۰ تن در کارخانه سیمان آرتای اردبیل رسیده و همچنان از اهالی استان انتظار می‌رود در صورت نیاز به سیمان از طریق عاملان توزیع اقدام به تهیه و تأمین نیاز خود کرده و به هیچ وجه از عوامل دلال و فروش غیرمجاز تهیه سیمان را انجام ندهند.

با اینکه رئیس سازمان صمت خبر از برخورد با محتکران سیمان می‌گوید همچنان در شهرستان‌ها انبار‌های احتکار یکی پس از دیگری رو می‌شوند و البته شاید بتوان گفت عدم نظارت کافی بر بازار موجب گسترش انبار‌های احتکار شده است.

کشف انباراحتکار سیمان در پارس آباد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شهرستان پارس‌آباد از کشف انبار احتکار سیمان در این شهرستان خبر داد و گفت: بازرسان این اداره با همراهی ماموران مبارزه با قاچاق نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی در راستای تشدید نظارت بر واحد‌های صنفی و برخورد با متخلفان اقتصادی از فعالیت فردی در زمینه احتکار سیمان در انباری با خبر شدند که در سامانه جامع انبار‌ها ثبت نشده بود.

وی با اشاره به کشف این انبار پس از انجام تحقیقات میدانی افزود: فرد احتکارکننده که یکی از عاملان فروش سیمان در شهرستان پارس‌آباد است، پس از تشکیل پرونده برای صدور رای به تعزیرات حکومتی معرفی شد.

گفتنی است در روز‌های اخیر نیز ۶۰ تن سیمان در شهرستان پارس‌آباد احتکار شده بود.

نظارت بر بازار با هدف جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و احتکار‌ها در استان باید توسط مسوولین با جدیت پیگیری شود چراکه مردم دیگر توان گرانی‌های بیشتر از این ندارند و خواستار بازگشت وضعیت ثبات به بازار مصالح از جمله سیمان هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده