تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۲۰
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۲۳۹۹۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
به مناسبت روز پزشک:

وزارت بهداشت با تامین مالی از پزشکان حمایت کند/فولاد مبارکه با قوت اکسیژن بیمارستان‌های اصفهان را تامین می‌کند

‌می‌متالز - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در یک سال و نیم گذشته کادر درمان با کمترین چشمداشت مالی به درمان بیماران مبتلا به کرونا اقدام کرده اند و شرکت فولاد مبارکه هم با قوت اکسیژن مراکز درمانگر را تامین می‌کند و اگر این اقدام نبود با چالش‌های بسیار جدی در مدیریت کرونا مواجه می‌شدیم.

به گزارش می‌متالز، بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ضمن تبریک روز پزشک اظهار کرد: در استان اصفهان سرجمع ۵۸ هزار پزشک در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، موسسات و مطب‌ها خدمت رسانی می‌کنند و از این تعداد ۳۱ هزار نفر در بیمارستان‌های دولتی فعالیت دارند. این درحالی است که مراکز درمانی در استان اصفهان با چالش کمبود پزشک متخصص روبرو است. برای مثال بیمارستان داران با ۸۰ بیمار بستری کرونا و روزانه ۱۰۰ بیمار سرپایی به دو پزشک متخصص داخلی مجهز است و کمبود پزشک متخصص در استان اصفهان از چالش‌های جدی است.

بستری ۳۶۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های اصفهان

وی افزود: در ۱۸ ماه گذشته با شیوع کرونا، فشار سنگینی به کادر درمان استان اصفهان وارد شده است به گونه‌ای که در روز‌های سخت موج پنجم کرونا، تمام بیمارستان‌های استان اصفهان به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته اند. وضعیت استان اصفهان هیچ خوب نیست و کماکان روند ابتلا در موج پنجم کرونا شیب صعودی دارد. در حال حاضر سه هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان‌های استان اصفهان بستری هستند و به هزار و ۵۰۰ بیمار هم به صورت سرپایی رسیدگی‌های لازم می‌شود.

کلیدری تصریح کرد: با اینکه تمام بیمارستان‌های استان اصفهان به درمان بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته اند، اما شاهد تشکیل صف بستری هستیم. این اتفاق را در بیمارستان‌های مرجع اورژانس بیماران غیرکرونایی هم شاهدیم به گونه‌ای که صف بیماران قلب در بیمارستان شهید چمران تشکیل شده است.

تامین مالی کادر درمان کمترین قدرشناسی در قبال آن هاست

وی با تاکید بر فشار مضاعف به کادر درمان در اصفهان گفت: بیش از یک سال و نیم است که کادر درمان بدون چشم داشت و با حداقل دستمزد در خدمت بیماران مبتلا به کرونا بوده اند. در هفته‌های اخیر مرخصی کادر درمان لغو شده است و ماهیانه دو الی سه درصد از نیرو‌های کادر درمان به علت خستگی مفرط و کمبود دستمزد ترجیح می‌دهند به همکاری در بیمارستان‌ها خاتمه دهند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتظارات جامعه پزشکی استان اصفهان از وزیر دولت سیزدهم را اینگونه توضیح داد: در شرایطی که فشار حداکثری بر کادر بهداشت و درمان وارد شده است، انتظار داریم که وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه کشور تمهیداتی بیاندیشد و با تخصیص بودجه این امکان فراهم باشد که بتوانیم از نظر مالی، رضایت بیشتری برای همکاران فراهم کنیم و کمبود نیروی انسانی را در درمان بیماران کرونا جبران کنیم.

ضرورت دریافت واکسن بوستر برای کادر درمان اصفهان

وی در ادامه به ضرورت دریافت واکسن بوستر برای کادر درمان استان اصفهان هم اشاره‌ای کرد و توضیح داد: از آنجا که واکسیناسیون روش موثری در کنترل ویروس کرونا محسوب می‌شود و دو الی سه درصد از جامعه پزشکی به رغم دریافت دو دوز واکسن کرونا به این بیماری مبتلا شدند؛ انتظار می‌رود متناسب با تمام جهان، کادر بهداشت و درمان هم پس از شش ماه از دریافت واکسن کرونا، دوز بوستر (واکسن سوم کرونا) را دریافت کنند که این درخواست از طرف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم به ستاد ملی کرونا فرستاده شده است.

کمبود پزشک متخصص و پرستار در اصفهان

کلیدری به کمبود پرستار هم در اصفهان گریزی زد و گفت: در شرایط استاندارد بایستی به ازای هر بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه یک پرستار اختصاص یابد که در شرایط بحرانی موجود این میزان به ازای سه بیمار با یک پرستار کاهش یافته است و در بخش‌های عمومی هم هر پرستار از هشت بیمار مراقبت می‌کند که فشار کار بر نیرو‌های پرستار افزایش یافته است و ما را از ارائه خدمات استاندارد دور کرده است.

وی اظهار کرد: رزیدنت‌های بخش داخلی هم در این ایام با قدرت در خدمت بیماران مبتلا به کرونا هستند و در تمام شیفت‌ها دو برابر موظفی شان به درمان بیماران می‌پردازند.


تبدیل تخت سی سی یو به آی سی یو در اصفهان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در بیمارستان‌های اصفهان هم تخت‌های سی سی یو به آی سی یو تبدیل شده است، چون چاره‌ای نداریم و بیماران بسیاری در صف انتظار خدمات بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

وی باز هم بر این نکته که هفته جاری و هفته آینده سخت‌ترین ایام کرونا است، تاکید کرد و گفت: موج سهمگین کرونا کماکان سیر صعودی دارد و متاسفانه بیماران کم سن و سال آماج مرگ و میر این ویروس قرار گرفته اند؛ بنابراین از مردم تقاضا دارم که دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی پیگیری کنند و از سهل انگاری و عادی انگاری ویروس کرونا بپرهیزند.

تداوم اقدام حسنه فولاد مبارکه در تامین اکسیژن رایگان

کلیدری در پایان از تلاش‌های شرکت فولاد مبارکه در تامین اکسیژن مراکز درمانگر تشکر ویژه‌ای کرد و گفت: کماکان این شرکت بزرگ صنعتی اکسیژن مورد نیاز بیمارستان‌های اصفهان و کشور را تامین می‌کند و اگر مسوولیت اجتماعی شرکت فولاد مبارکه نبود با چالش‌های بسیار جدی در مدیریت کرونا مواجه می‌شدیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده