تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۲۴۰۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سررسید شدن اوراق دولتی، یکی از چالش‌های پیش‌روی وزیر اقتصاد جدید

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه بااشاره به اینکه یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی وزیر پیشنهادی اقتصاد، سررسید شدن اوراق دولتی است، گفت: تقریبا تمامی اوراقی که در دولت گذشته منتشر شده، در ۳ ساله نخست وزارت ایشان سررسید می‌شوند و باید برای آن چاره‌اندیشی کند.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا کاتوزیان با اشاره به این که وزیر پیشنهادی اقتصاد می‌تواند با بهره‌گیری از نخبگان علمی و اجرایی کشور بنیان‌گذار تحولاتی عمیق، پایدار و بلندمدت در اقتصاد کشور باشد، گفت: نگاه چند وجهی ایشان به اقتصاد و مشکلات اقتصادی کشور باعث شده که حداقل در مساله شناسی، تقریبا تمامی نقاط آسیب‌زا و حساس اقتصادی را در برگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: با نگاهی به برنامه پیشنهادی خاندوزی می‌توان محور‌های اصلی و دغدغه‌های ایشان برای اقتصاد آینده کشور را در چند حوزه اصلی از جمله اصلاح نظام مالیاتی و گمرکی، اصلاح نظام تأمین مالی، اصلاح چالش‌های بازارسرمایه و بیمه، اصلاحات محیط کسب و کار، شفاف سازی و ارتقاء بهره وری در مدیریت دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی، مدیریت تعارض منافع، مدیریت دارایی‌ها و بدهی‌های دولت، اصلاحات خزانه داری کل، اصلاحات در مناطق آزاد دسته‌بندی کرد.

کاتوزیان اضافه کرد: از وزیر پیشنهادی انتظار می‌رود که با محوریت قرار دادن اصل عدالت، کسری بودجه دولت را از طریق جلوگیری از فرار‌های مالیاتی کلان به حداقل ممکن برساند و این اصل را در اولویت اول قرار دهند. در حوزه بانکی نیز خاندوزی به درستی به مشکلات در قوانین و مقررات، حاکمیت شرکتی، نبود الگوی مناسب برای تخصیص منابع، ناترازی بانک‌ها و تأمین مالی نامطلوب بخش تولید پرداخته است.

وی ادامه داد: در حوزه بازار سرمایه در برنامه ایشان، شناسایی برخی از چالش‌ها به درستی و دقت صورت گرفته است که مهم‌ترین مشکلات بورسی می‌تواند عرضه اولیه کم، عدم تعیین تکلیف سهام شرکت‌های لیست شده در بازار پایه، دستوری بودن نرخ اوراق منتشره در این بازار و عدم تناسب میان نرخ بازدهی اوراق دولتی و غیردولتی، سهم پایین اوراق شرکتی در بازار و عدم بهره گیری از موسسات رتبه‌بندی اعتباری اوراق باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که به نظر می‌رسد نگاه وزیر پیشنهادی به بازار سرمایه جزئی‌تر و مساله‌محور است، اذعان داشت: یکی از بهترین محور‌های مورد تاکید ایشان اولویت در تعیین تکلیف سهام شرکت‌های بازار پایه است که سهم قابل توجهی از ارزش پرتفوی فعالان بازارسرمایه را به خود اختصاص داده و در حال حاضر با ایجاد سه تابلو با دامنه نوسان محدود، هیچ توازنی میان ریسک و بازده این بازار وجود ندارد و تمامی قواعد شناخته شده و علمی روز مدیریت ریسک در دنیا را به چالش کشیده است.

وی عدم شفافیت را یکی از چالش‌های مهم بازار دانست و بیان کرد: چالش کهنه دیگر بازارسرمایه، عدم شفافیت بخش قابل توجهی از ارزش بازارسرمایه کشور است. این‌که هیچ تحلیلگری به روشنی و به جرأت نمی‌تواند نسبت به پیش بینی صورت‌های مالی این صنعت اظهار نظر کند، بخش عمده آن مرتبط با عدم شفافیت در صورت‌های مالی این شرکت‌هاست. همچنین یکی از بزرگترین چالش‌های پیش‌روی وزیر پیشنهادی اقتصاد، بحث سررسید شدن اوراق دولتی است که تقریبا تمامی اوراقی که در دولت گذشته منتشر شده، در سه ساله نخست وزارت ایشان سررسید می‌شوند و باید برای آن چاره اندیشی کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده