تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۲۴۰۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پرونده FATF رسما بسته شد؟

‌می‌متالز - وزرای اقتصادی کابینه ابراهیم رئیسی در این مدت همه به نحوی گفته‌اند که نه منتظر به نتیجه رسیدن مذاکراتند و نه FATF. حتی با آن مخالف هم هستند. حالا با اضافه شدن محسن رضایی به تیم اقتصادی کابینه، می‌توان گفت پرونده FATF رسما بسته شد.

به گزارش می‌متالز، در دولت قبل، رئیس جمهور و وزرا تنها موافقان پیوستن ایران به FATF و خروج از لیست سیاه بودند. اما حالا جمع مخالفان FATF در دولت هم جمع است و حضور محسن رضایی در کابینه ابراهیم رئیسی این جمع را کامل‌تر کرد.

ابراهیم رئیسی، یکی از مخالفان FATF در ایران است. اگرچه هنوز در مقام ریاست جمهوری موضع خود را اعلام نکرده، اما در بهمن ۹۷ در واکنش به اصرار دولت روحانی درباره ضرورت پیوستن به پالرمو و CFT گفت: «برخی می‌گویند در این جنگ‌ها باید برای عدم بهانه به دشمن پیمان‌ها و کنوانسیون‌های آن‌ها را عملی کنیم؛ چه کسی تضمین می‌کند که دشمن همچنان به دشمنی ادامه ندهد؟ این چگونه است که آن‌ها برای قانون داخلی ما بیانیه صادر می‌کنند؟»

مخالف FATF در معاونت اقتصادی

جز رئیسی حالا معاون اقتصادی او هم یکی از منتقدان سرسخت FATF است. ساعتی قبل محسن رضایی به معاونت اقتصادی ابراهیم رئیسی منصوب شد. پستی که در دولت قبل در اختیار محمد نهاوندیان بود و گفته می‌شد در این دولت قرار است به فرهاد رهبر برسد.

اما حالا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از جدی‌ترین مخالفان FATF معاونت اقتصادی دولت را بر عهده گرفته است. البته رضایی هم مانند بسیاری دیگر، صراحتا با FATF مخالفت نمی‌کند فقط تاکید می‌کند که این گروه و دولت باید تضمین‌هایی را به ایران بدهد. او گفته بود: «دولت تاکنون تضمین نداده که اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، FATF عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنن تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آن‌ها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟»

از طرف دیگر ماه‌هاست که لوایح مرتبط FATF در مجمع تسخیص مصلحت نظام مانده و بررسی نمی‌شود. این مجمع در دو سال گذشته بار‌ها تعطیل شده و جلسات آن تشکیل نشده است. اما انتظار می‌رفت در فروردین ماه، بررسی این لوایح در مجمع آغاز شود. اما گویا دستور جلسات مهم‌تری وجود داشته و بررسی این لوایح و خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در اولویت نبوده است.

مخالف FATF در وزارت اقتصاد و کار.

اما حالا علاوه بر مجمع و مجلس که مخالف بررسی و تصویب FATF بودند، بدنه دولت هم به جمع مخالفان اضافه شده است.

احسان خاندوزی، وزیر پیشنهادی رئیسی برای وزارت اقتصاد یکی از مخالفان FATF در ایران است. او پیش از این گفته بود «تا زمانی که تحریم‌ها هست بررسی و تصویب FATF دردی را دوا نمی‌کند. حتی به لحاظ موضعی و در این ایام خاص، تصویب این دو لایحه باقیمانده و اجرای کامل الزامات FATF تصمیم قابل دفاعی نیست.»

همچنین او در جای دیگری گفته بود: «بحث FATF یک موضوع بسیار کم اهمیت در موضوع اقتصاد امروز کشور ماست. این یک آدرس غلط است که برخی مدام اصرار بر آن داشته و دائم از FATF حرف می‌زنند.»

وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مخالف FATF است. حجت عبدالملکی پیش از این گفته بود «FATF سودی برای ایران ندارد و موجب می‌شود ایران امکان دور زدن تحریم را از دست بدهد و اطلاعات محرمانه کشور فاش شود.»

وزیر پیشنهادی صمت و نفت هم اگرچه مستقیما درباره FATF موضع‌گیری نکرده‌اند، اما طرفدار اقتصاد مقاومتی و دور زدن تحریم‌ها هستند و حتی جواد اوجی امروز در مجلس اعلام کرد می‌خواهد صادرات نفت را افزایش دهد، اما درآمد ارزی را واردات کالا تهاتر کند!

رئیسی مخالفان مذاکره و FATF را در دولت جمع کرده است. این همان نقدی است که جلال محمودزاده، نماینده مهاباد به کابینه رئیسی گرفت و گفت: «آقای رئیسی تیم اقتصادی را از دوستان خود و مخالفان FATF انتخاب کرده‌اید.»

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده