تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۲۲۴۶۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در ۵ماه گذشته

‌می‌متالز - افت ۳۳درصدی حجم و کاهش ۲۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در ۵ماه نخست امسال در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۵ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۰۰ روز معاملاتی تعداد ۱۷۵ میلیارد و ۹۸۵ میلیون ورقه بهادار در ۳۸ میلیون و ۳۴۷ هزار نوبت به ارزش ۸۹۶۷ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۴۴ درصدی حجم، کاهش ۶۴ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۵۳ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان تیر تغییر مالکیت ۵۲ میلیارد و ۳۹۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۲۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۵۸ میلیارد و ۶۲۵ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۴۷۷ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۶۴ درصدی حجم و کاهش ۵۱ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۵۷ درصدی حجم و کاهش ۸۲ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۵ ماه نخست ماه سال ۹۹ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۸۰۸۰ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۷۴۸۲ هزار و ۱۹۲ میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۷۲۶ درصدی حجم و ۷۴۵ درصدی ارزش معاملات این بازار در ۵ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۲۲ میلیارد و ۳۷ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۳۹۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال و ۱۲ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۶۸۵۸ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۴ درصدی حجم و رشد ۳۱ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۲۳ درصدی حجم و کاهش ۳۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با ۵ ماه نخست پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تا کنون ۲۱.۶ درصد افزایش و ارزش معاملات بازار نیز ۰.۴ درصد افت را تجربه کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده