تاریخ: ۱۵ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۴۳۴۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رشد معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در ۹ماه گذشته

‌می‌متالز - رشد ۲۸ درصدی حجم و افزایش ۲۴درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در ۹ ماه گذشته در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۹ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۸۲روز معاملاتی تعداد ۴۵۱میلیارد و ۳۱۲میلیون ورقه بهادار در ۸۰میلیون و ۱۴۴هزار نوبت به ارزش ۲۵۳۳۰هزار و ۸۵۷میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۱۱درصدی حجم، کاهش ۵۶درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۴۴درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان آذر تغییر مالکیت ۱۳۱میلیارد و ۶۰۰میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۹۶هزار و ۴۱۰میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۴۶میلیارد و ۹۲۴میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۰۱۳هزار و ۶۷۵میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۵۶درصدی حجم و کاهش ۴۴درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۲۷درصدی حجم و کاهش ۷۴درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۹ماه نخست ماه سال ۹۹ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۲۳میلیارد و ۷۲۸میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۱۸۷۹هزار و ۶۳میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۸۵۹درصدی حجم و ۸۷۲درصدی ارزش معاملات این بازار در ۹ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۴۶میلیارد و ۸۰میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۸۰۲هزار و ۹۹۶میلیارد ریال و ۳۱میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۲۰هزار و ۹۶۸میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۰درصدی حجم و رشد ۲۱درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین رشد ۲۸ درصدی حجم و افزایش ۲۴درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با ۹ماه نخست پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تا کنون ۳ درصد افزایش و ارزش معاملات بازار نیز ۱۰.۳ درصد افت را تجربه کرده‌اند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده