تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۱۸
بازدید: ۳۵۶
کد خبر: ۲۲۹۹۳۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در ۶ماه گذشته

‌می‌متالز - افت ۱۲درصدی حجم و کاهش ۲۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در نیمه نخست امسال در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۶ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۱۸ روز معاملاتی تعداد ۲۸۴ میلیارد و ۹۲۳ میلیون ورقه بهادار در ۶۰ میلیون و ۶۶۸ هزار نوبت به ارزش ۱۳۰۰۷ هزار و ۳۵ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۲۰ درصدی حجم، کاهش ۵۱ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۹۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان شهریور تغییر مالکیت ۹۱ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۶۱۱ هزار و ۷۳۵ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۹۷ میلیارد و ۹۲۶ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۱۰ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۱۵۲ درصدی حجم و کاهش ۱۹ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۳۶ درصدی حجم و کاهش ۷۷ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۶ ماه نخست ماه سال ۹۹ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۱۱ میلیارد و ۵۱۱ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۰۶۸۷ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۸۷۶ درصدی حجم و ۸۹۹ درصدی ارزش معاملات این بازار در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت می‌کند.

افزون بر این، بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۲۴۷ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۵۳۵ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال و ۱۶ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۹۳۷۰ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۹ درصدی حجم و رشد ۳۲ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت ۱۲ درصدی حجم و کاهش ۲۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با ۶ ماه نخست پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تا کنون ۱۴.۳ درصد افزایش و ارزش معاملات بازار نیز ۲.۹ درصد افت را تجربه کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده