تاریخ: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۶
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۲۳۳۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت معاملات اوراق تسهیلات مسکن فرابورس در ۷ماه گذشته

‌می‌متالز - افت یک درصدی حجم و کاهش ۱۳درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در ۷ ماه گذشته در فرابورس ایران رقم خورد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در ۷ ماه گذشته نشان می‌دهد طی ۱۴۲ روز معاملاتی تعداد ۳۴۵ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ورقه بهادار در ۶۹ میلیون و ۵۲۷ هزار نوبت به ارزش ۱۷۱۹۲ هزار و ۷۸۴ میلیارد ریال در بازار‌های فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از افت ۱۴ درصدی حجم، کاهش ۵۲ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۱۲۴ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ حکایت دارد.

همچنین بازار اول فرابورس از ابتدای امسال تا پایان مهر تغییر مالکیت ۱۰۶ میلیارد و ۳۰۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۲۴ هزار و ۶۴۸ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۲۱ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۱۹ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افزایش ۹۵ درصدی حجم و کاهش ۲۹ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افت ۲۶ درصدی حجم و کاهش ۷۵ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با ۷ ماه نخست ماه سال ۹۹ است.

این گزارش می‌افزاید: در بازار ابزار‌های مالی نیز تعداد ۱۵ میلیارد و ۵۶۵ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۱۴۴۷۹ هزار و ۴۵۹ میلیارد ریال معامله شده است.

افزون بر این، بالغ بر ۳۴ میلیارد و ۳۴۶ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۶۱۳ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال و ۲۰ میلیون ورقه گواهی تسهیلات مسکن (تسه) به ارزش ۱۲۳۳۶ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۴۰ درصدی حجم و رشد ۲۵ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین افت یک درصدی حجم و کاهش ۱۳ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با ۷ ماه نخست پارسال دارد.

این در حالی است که شاخص فرابورس ایران از ابتدای امسال تا کنون ۱۲.۵ درصد افزایش و ارزش معاملات بازار نیز ۲.۷ درصد افت را تجربه کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده