تاریخ: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۲۴۶۸۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
عضو اتاق تهران اعلام کرد:

اختلاف قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی خودرو‌ها و علت گرانی دوباره محصولات

‌می‌متالز - عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اختلاف قیمت ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی خودرو‌های داخلی از کارخانه تا بازار دلیل گرانی اخیر محصولات را افزایش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی منش درباره علت گرانی دوباره قیمت خودرو گفت: دلیل جهش ناگهانی قیمت‌ها در بازار خودرو‌های داخلی، افزایش مجدد نرخ دلار در بازار آزاد است. قیمت تمام کالا‌ها و خدمات در ایران، چسبندگی معنی‌داری با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی افزود: قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها در مقایسه با آنچه در بازار معامله می‌شود به مراتب کمتر است؛ لذا خودروسازان با ضرر و زیان در حال تولید هستند. به طوری که تفاوت قیمت کارخانه و بازار در محصولات داخلی به ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

این مقام صنفی ادامه داد: خودروسازان از افزایش قیمت‌ها در بازار، منفعتی نمی‌برند و در حالی با زیان و ضرر در حال تولید هستند که پرداخت بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان امکان‌پذیر نیست. تا وقتی قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد، قیمت خودرو هم صعودی است و این تصور که با کاهش قیمت ارز، می‌توان بلافاصله منتظر سقوط قیمت‌ها در بازار بود به دلیل ماهیت چسبندگی قیمت‌ها که در اقتصاد ایران ریشه دوانیده، واقع گرایانه نیست.

نجفی منش گفت: مانند تجربه سال‌های اخیر، افزایش قیمت در روز‌های گذشته هم از بیرون به این صنعت تحمیل شده است. قیمت خودرو در بازار تا تابستان سال گذشته روندی صعودی همراه با رکوردشکنی‌های قیمتی پی در پی را تجربه می‌کرد. با این وجود با پیروزی بایدن در آبان سال گذشته در انتخابات آمریکا، بسیاری از فعالان بازار به امید گشایش در حوزه تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام به انتظار نشستند و همین موضوع به کاهش نسبی قیمت‌ها در ماه‌های پایانی سال قبل انجامید.

وی افزود: از اسفند سال گذشته تا چند هفته قبل نیز با توجه به آغاز مذاکرات وین و افزایش امید‌ها به رفع تحریم‌ها، بازار به رکودی جدید دچار شد و همین امر، رکودی انتظاری را در بازار به وجود آورد، اما طی هفته‌های گذشته با توقف مذاکرات برجام و نامشخص بودن سرنوشت تحریم‌ها، بار دیگر قیمت برخی محصولات داخلی در بازار افزایشی شد.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده