تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۲۵۱۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تجارت غیر نفتی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ۹۳ درصد افزایش یافت

‌می‌متالز - ارزش تجارت غیرنفتی بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) طی چهار ماه نخست سال جاری (۲۱ مارس-۲۲ ژوئیه) از ۱.۶ میلیارد دلار فراتر رفت و رشد ۹۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

به گزارش می‌متالز، ارزش تجارت غیرنفتی بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) طی چهار ماه نخست سال جاری (۲۱ مارس-۲۲ ژوئیه) از ۱.۶ میلیارد دلار فراتر رفت و رشد ۹۳ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ ثبت کرد.

به گفته حسین کاخکی، مدیرکل دفتر همکاری‌های بین الملل گمرک جمهوری اسلامی ایران، این کشور در همین مدت بیش از ۳۸۵ میلیون دلار کالا به کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کرده است که ۴۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ارزش کالا‌های غیر نفتی صادراتی ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر حسب میلیون دلار به شرح زیر است:

روسیه: ۱۸۸.۹۲۶

ارمنستان: ۸۳.۰۴۳

قزاقستان: ۵۳.۳۹۵

قرقیزستان: ۲۴.۲۹۴

بلاروس: ۶.۵۷۸

مجموع واردات ایران از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز در مدت مشابه به ۱.۲۵۲ میلیارد دلار رسید. ارزش کالا‌های غیر نفتی وارداتی ایران از این کشور‌ها بر حسب میلیون دلار به شرح زیر است:

روسیه: ۱۰۶۲

قزاقستان: ۱۷۸.۷۲۲

بلاروس: ۸.۲۹

ارمنستان: ۲.۲۳۹

قرقیزستان: ۰.۲۱۶

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اکتبر ۲۰۱۸ به توافق تجاری آزاد دست یافتند که بر اساس آن حدود ۸۶۲ قلم کالا تحت تعرفه‌های ترجیحی قرار گرفت و از ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ اجرایی شد.

در این گزارش آمده است: ایران یک بازار مصرف مهم در منطقه است و توسعه روابط با این کشور برای اعضای اتحادیه اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. ایران ۸۳ میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی آن به یک تریلیون دلار می‌رسد. درآمد سرانه این کشور ۱۱۹۶۰ دلار آمریکا است که حدود ۱۵ درصد بیشتر از درآمد چین است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده