تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۴۵۷
کد خبر: ۲۲۵۲۸۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر مهندسی نورد شرکت اعلام کرد:

تولید ۵۰ نوع محصول منطبق با استاندارد‌های روز دنیا در ذوب آهن

‌می‌متالز - مدیر مهندسی نورد ذوب آهن با اشاره به انواع محصولات تولیدی در این کارخانه گفت: ۵۰ نوع محصول منطبق با استاندارد‌های روز دنیا را در کارگاه‌ها تولید می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد امین یوسف زاده درخصوص انواع محصولات تولیدی در کارخانه عظیم ذوب آهن در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت: مدیریت مهندسی نورد ذوب آهن شامل چهار کارگاه است که ۲۰۰۰ نفر تولید حدود ۵۰ نوع محصول منطبق با استاندارد‌های روز دنیا را در این کارگاه‌ها و با همکاری سایر بخش‌های کارخانه ثبت کردند.

بخش طراحی این مدیریت در گرید یک R&D است و به عنوان نمونه طراحی ریل زبانه سوزن که قبلاً از کشور فرانسه وارد می‌شد از جمله دستاورد‌های این بخش بشمار می‌رود. تولید ریل سال‌ها آرزوی مردم ایران بود و ذوب آهن به این آرزو جامه عمل پوشاند و در حال حاضر تنها تولید کننده انواع ریل در غرب آسیا محسوب می‌شود.

در سال ۹۸ بالغ بر ۲۵ هزار تن ریل تحویل داده و در سال ۹۹ نیز رکورد تحویل ۶۰ هزار تنی ثبت شد. برای سال ۱۴۰۰ نیز برنامه ارتقاء تولید خوبی تدوین شده که طی پنج ماهه ابتدای این سال ریل مترو S ۴۹، آرک TH ۳۶ و ... از جمله اهداف تحقق یافته این برنامه هستند. همچنین توسعه سمت چپ خط نورد برای افزایش تولید محصول استراتژیک ریل نیز در دست اقدام است.

ذوب آهن در راستای تامین ایمنی معادن از پنج سال گذشته تولید آرک معدن را آغاز و چندی پیش هم آرک TH ۳۶ را با مقاومت بالا تولید کرد. این محصول بخشی از زنجیره تولید فولاد است و تحول عظیمی را در ایمنی معادن رقم زد. محصولی که در گذشته به دلیل وارداتی بودن، خروج ارز را در پی داشت. اکنون تلاشگران ذوب آهن با تولید آن، ارز آوری را رقم زدند و سالانه ۱۴۰ هزار تن از این محصول صادراتی تولید می‌شود. حدود ۵۰ درصد از محصولات تولیدی این کارخانه در اوج تحریم‌ها صادر می‌شود که این دستاورد مهم نشان از کیفیت بالا و مطابقت با استاندارد‌های روز دارد.

تولید ریل در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب آهن هیچ وقفه‌ای در تولید سایر محصولات ایجاد نکرد و انواع تیرآهن ها، کلاف، میلگرد و ... همچون گذشته و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تولید می‌شود و با توجه به برنامه ریزی‌ها سبد متنوع محصولات در خطوط گوناگون کارگاه‌ها همواره در حال تولید است تا این کارخانه عظیم در کنار رسالت تولیدی به مسوولیت اجتماعی نیز عمل کرده باشد.

ایران کشوری زلزله خیز است و سازه‌های ساخته شده در شهر‌ها نیز عمدتاً بتنی هستند که استحکام فشاری خوبی دارند، اما استحکام خمشی بالایی ندارند و این موضوع به هنگام بروز زلزله مشکل آفرین است. تیرآهن‌های بال پهن تولیدی ذوب آهن هر دو ویژگی را دارا هستند. نکته دیگر اینکه سازه‌ها فلزی با سرعت بالایی ساخته می‌شوند و تا ۹۰ درصد امکان بازیافت دارند.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده