تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۲۵۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صعود شاخص کل بورس به کانال ۱.۵ میلیون واحدی/افزایش ریسک پذیری مردم در بازار سرمایه

‌می‌متالز - بازار سرمایه که تیر ماه خود را با نوسانات کم به اتمام رساند مرداد ماه را با تعطیلات چند روزه آغاز کرد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند که این تعطیلات یک فشار عرضه در بازار ایجاد کرد، اما پس از آن بازار مجدداً به حرکت صعودی خود ادامه داد. با این وجود، بازار سرمایه اولین روز معاملاتی مرداد ماه را با روند مثبت آغاز کرد و نماد‌های غذایی و شیمیایی را در جایگاه گروه‌های شاخص قرار داد.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه که تیر ماه خود را با نوسانات کم به اتمام رساند مرداد ماه را با تعطیلات چند روزه آغاز کرد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند که این تعطیلات یک فشار عرضه در بازار ایجاد کرد، اما پس از آن بازار مجدداً به حرکت صعودی خود ادامه داد. با این وجود، بازار سرمایه اولین روز معاملاتی مرداد ماه را با روند مثبت آغاز کرد و نماد‌های غذایی و شیمیایی را در جایگاه گروه‌های شاخص قرار داد.

این روند تا پایان روز نیز ادامه داشت و شاخص کل با تحرکات مثبت به پایان رسید به طوری که در رقم ۱ میلیون و ۳۲۳ هزار واحد قرار گرفت و شاخص هم وزن در محدوده ۴۰۴ هزار واحدی استقرار یافت. در دومین روز معاملاتی مرداد ماه نیز شاهد تداوم روند مثبت شاخص کل و هم وزن بودیم به طوری که نماد‌های شاخص سازی همچون «فارس» و «کگل» با وجود اثرات منفی «فولاد» و «شستا»، شاخص بازار بورس را در روند مثبت حفظ کردند.

با این وجود فشار عرضه پیش بینی شده پیش از آغاز معاملات هفته اول مرداد ماه، بازار را منفی به پایان رساند که شاخص کل با کاهش هشت هزار واحدی به ۱ میلیون و ۳۱۴ هزار واحد و هم وزن با افت ۶ هزار و ۱۴۲ واحد در محدوده ۳۹۷ هزار و ۷۶۰ باقی ماند. عمده اثرات منفی این شاخص ناشی از تأثیرات منفی «فولاد»، «شستا» و «شپنا» بوده است.

در پایان روز دوم معاملات مرداد ماه، با وجود رشد ۰.۸ درصدی صف‌های خرید، صف‌های فروش با افزایش ۱۸ درصدی به رقم ۵۶۲ میلیارد تومان رسیدند. سلیمان نصیر زاده با مشاهده این وضعیت شاخص پیش بینی کرد که هفته اول معاملات مرداد ماه با ثبات شاخص کل در کانال یک میلیون و ۳۰۰ به اتمام خواهد رسید.

علی عصاری کارشناس بازار‌های مالی با اشاره به اینکه هفته اول بازار مرداد ماه مطابق با هفته پایانی دولت دوازدهم بوده است، گفت: احتمال دارد که عرضه‌هایی در بازار رخ دهد تا قدرت به دولت بعدی رسد.

در همین راستا هفته اول معاملات مرداد ماه با وجود مثبت بسته شدن شاهد روند نزولی شاخص هم وزن بود و این حکایت از افزایش عرضه در نماد‌های کوچک داشت.

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه با پیش بینی کم عمق بودن وضعیت اصلاحات بعدی بازار، گفت: شرایط بنیادی وضعیت مطلوب و نسبتاً کم ریسکی پیدا کرده است.

اگرچه خروج نقدینگی متوقف شده، اما هنوز شرایط ورود پول پر قدرت به بازار مشاهده نشده است. طبق گفته وی در سهام کوچک تمام گروه‌ها به یک میزان جذاب نخواهند بود و اولویت با گروه‌هایی است که از شرایط تورمی اقتصاد بیشترین بهره را می‌برند.

به این ترتیب، هفته دوم بازار مرداد ماه با تحرکات هفت هزار واحدی شاخص کل آغاز شد و در محدوده ۱ میلیون و ۳۵۱ هزار واحدی جای گرفت. تحرکات مثبت شاخص کل در دومین روز نیر ادامه یافت تا این شاخص در محدوده یک میلیون و ۳۵۹ هزار واحدی قرار گیرد. شاخص هم وزن نیز هم سوی با روند کلی بازار سهام محدوده ۴۰۱ هزار واحدی را هدف قرار داد.

در این بین، نماد‌های «فارس»، «میدکو» و «وغدیر» مؤثرترین نماد‌ها بر شاخص کل بورس بودند و بیش‌ترین تراکنش در نماد‌های «سپید»، «فملی» و «شاراک» صورت گرفت. به دلیل اینکه نماد‌های بزرگی همچون «شبریز»، «شپنا» و «شتران» نوسانات منفی را تجربه کردند در گروه پتروشیمی روند نزولی و منفی شد. در حالی که گروه‌های صنعتی، شیمیایی، فلزات اساسی و خودرویی‌ها برترین گروه‌های بازار سرمایه بودند و عمده حجم معاملات در نماد‌های «خودرو»، «تنوین» و «خساپا» رخ داد.

این روند متعادل در ادامه هفته نیز رخ داد و همچنان نماد‌های شاخص ساز بازار روند متعادل را در پیش گرفتند، اما نیمی از بازار که پیش از بحران از جذابیت خوبی برخوردار بودند در محدوده صفر تابلو معامله شدند. به عقیده کارشناسان اگرچه روند صعودی به مدت مشابه سال قبل افزایشی بوده است، اما این روند تنها بازار را به تعادل رسانده و در سود دهی سهامداران هیچ تغییری ایجاد نکرده است.

تداوم روند صعودی شاخص تا پایان هفته دوم موجب شد تا بتواند در آخرین روز معاملاتی هفته دوم، شاخص کل بورس به کانال ۱.۴ میلیون واحدی وارد شود. علاوه بر این حجم معاملات نیز نسبت به روز‌های گذشته با رشد مطلوب به رقم ۷ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رسید که به نوبه خود قابل توجه بوده است. اگرچه گروه خودرویی در روز اثرات منفی بر بازار داشتند و بانکی‌ها نیز به این وضع دچار شدند، اما تأثیرات مثبت «فارس»، «فملی» و «شستا» تعادل را در بازار حفظ کرد. با صعود یک پله‌ای شاخص کل بورس، کارشناسان برای هفته سوم در انتظار تداوم این رشد بودند تا بازار روند صعودی خود را در پیش گیرد.

در این بین، آن‌ها تنها ریسک بازار را در شرایط کشوری احتمال تعطیلی به خاطر کرونا اعلام کردند که مانع صعود بازار می‌شود.

طبق پیش بینی پیمان حدادی در ابتدای هفته سوم مرداد ماه بازار روند صعودی خود را ادامه داد و دو گروه خودرویی و بانکی به همراه محصولات شیمیایی در زمره برترین صنایع بورس قرار گرفتند. در این بین، عمده حجم معاملات در نماد‌های «خساپا»، «وبملت»، «سجامع» و «خودرو» انجام شد.

با وجود تداوم رشد شاخص بورس و سبز بودن بازار، مریم محبی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه این رنگ‌های سبز را تنها ناشی از استقبال بازار از رئیس جمهور جدید دانسته و می‌گوید این سبزی بازار از جنس تقاضا نیست. وی اعضای معرفی شده به عنوان کابینه و تیم اقتصادی را عامل امید برای کسب و کار شرکت‌ها نمیدانست.

طبق گفته‌های عظیم ثابت، پس از انتخابات ریاست جمهوری و عدم توافقات برجام، انتظارات تورمی افزایش یافته و دلار روند صعودی به خود گرفته است؛ لذا اگرچه بازار سرمایه باید بر اثر سرمایه‌گذاری و افزایش GDP رشد کند و روند مثبتی را پیش گیرد، به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم، رشد واقعی و قابل قبولی را به خود ندیده است.

اگرچه در روز‌های پایان هفته سوم شاهد شکست رکود معاملات خرد در بازار بودیم و ارزش آن در سال ۱۴۰۰ به رقم ۸،۷۴۰ میلیارد تومان رسید، اما در ابتدای هفته چهارم نیز این رکود مجدداً شکسته شد و به رقم ۱۰،۲۸۷ میلیارد تومان رسید درحالی که شاخص کل بورس ۳،۷۹۷ هزار واحد منفی را تجربه کرد و در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحدی مستقر شد.

باتوجه به تعطیلی مجدد بازار به دلیل شرایط کرونایی، پرونده هفته چهارم مرداد ماه با تحرکات مثبت شاخص کل بورس و رسیدن به کانال ۱.۵ میلیون واحدی بسته شد. در روز‌های پایانی مرداد ماه که مصادف با اتمام تعطیلی‌های این ماه بود، با وجود تحلیل برخی از کارشناسان مبنی بر خنثی بودن بازار، شاخص کل روند صعودی گذشته را در کانال ۱.۵ میلیون واحدی ادامه داد.

با خروج پول از صندوق‌های با درآمد ثابت، برخی از تحلیلگران این عملکرد را بر پایه‌ی افزایش ریسک پذیری مردم اعلام کردند چراکه شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد قرار گرفت و ۱۵ هزار واحد مثبت را تجربه کرد.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده