تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۲۵۷۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین اعلام کرد

استفاده از تمامی ظرفیت ها برای احیای واحدهای تولیدی راکد استان قزوین

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین بیان کرد: پایش واحدهای تولیدی راکد، تعطیل و نیمه فعال استان قزوین را آغاز کرده ایم تا برنامه ریزی های لازم برای حمایت و احیای آنها با استفاده از تمامی ظرفیت ها صورت بگیرد.

به گزارش می‌متالز، عزیزالله افضلی با بیان این مطلب، افزود: واحد‌های صنعتی مشکل دار استان به دو دسته مستقر در شهرک‌های صنعتی استان و خارج از آن‌ها تقسیم می‌شوند که در شهرک‌های استان، چون زیرساخت‌ها نسبت به بیرون مهیاتر بوده، تعداد واحد‌های راکد و نیمه فعال بسیار کم و انگشت شمار است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در شهرک صنعتی کاسپین می‌توان گفت واحد غیرفعال به آن شکل نداریم یا انگشت شمار است و در کل استان به طور میانگین ۲۵ درصد واحد‌های تولیدی نیمه فعال و غیرفعال هستند.

مشکلات واحد‌های تولیدی استان قزوین تفکیک و تعیین شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به شاخص بندی صورت گرفته از واحد‌های مشکل دار استان، گفت: طبق این شاخص بندی، تعدادی از واحد‌ها بیشتر مشکل حقوقی و قضایی دارند که آن‌ها را به حوزه اقتصاد مقاومتی ارجاع می‌دهیم.

افضلی اضافه کرد: در این ستاد با همکاری مسوولان قضایی استان، مشکلات قضایی و حقوقی واحد‌های تولیدی استان پایش می‌شود و مواردی که قابلیت رفع در استان داشته باشند سریعا مورد تصویب و اجرا قرار می‌گیرند.

وی گفت: بخش دیگری از واحد‌های تولیدی استان مشکل منابع مالی دارند و مثلا با بانک‌ها به مشکل برخورده اند که بخشی از این مشکلات را در استان با سرپرستی بانک‌ها طبق حدود اختیارات آن‌ها در کمیته‌های کارشناسی و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی کرده و برای استمهال، تقسیط و تنفس تسهیلات با دید مثبت اقدام می‌کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خاطر نشان ساخت: بخش دیگری از مشکلات واحد‌های تولیدی استان به ناتوانی در تامین مواد اولیه به قیمت مناسب بر می‌گردد.

واحد‌های تولیدی قزوین و چالش تامین مواد اولیه

وی تصریح کرد:برخی از واحد‌های تولیدی استان به دنبال افزایش ظرفیت هستند و شرایط جهش تولید برای آن‌ها مهیا شده است، ولی شرکت مادر آن‌ها به دلیل محدودیت‌های تامین مواد اولیه نمی‌تواند مقدار مورد نیاز آن‌ها را تامین کند و در نتیجه با مشکل در تولید با تمام ظرفیت مواجه می‌شوند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: ما این مشکل را از طریق وزارتخانه پیگیری کرده و به نتیجه رسیده ایم، ولی پیشنهاد ما در استان این است که انجمن‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی را در این زمینه بیشتر فعال کنیم.

احیای واحد‌های تولیدی، مولفه مهم رونق اقتصادی

افضلی افزود: بخشی از مواد اولیه در بورس عرضه می‌شود و برخی از واحد‌های تولیدی استان بنا به دلایلی امکان رقابت در بورس را ندارند و باید از واسطه‌های دست دوم و سوم مواد مورد نیاز خود را تهیه کنند که قیمت تمام شده محصول را افزایش می‌دهد و قدرت رقابت پذیری را از واحد‌های تولیدی می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از موضوعاتی که امسال دنبال می‌کنیم راه اندازی شرکت تعاونی و خوشه‌های صنعتی در استان است تا آن‌ها برای خرید مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها اقدام نموده و قدرت چانه زنی داشته باشند و از بورس مواد اولیه را خریداری کرده و بین اعضا تقسیم کنند.

سرمایه گذاران نا اهل، مشکل جدی واحد‌های تولیدی قزوین

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با اشاره به وجود برخی سرمایه گذاران نااهل در برخی واحد‌های تولیدی استان، خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که هفت و هشت ماهه شروع کرده ایم و الان با جدیت پیگیری می‌کنیم برخورد با مدیران واحد‌هایی است که برخی از آن‌ها اهلیت صنعتی نداشته اند.

افضلی اظهار داشت: این افراد با این هدف، زمین صنعتی را خریده و بلوکه کرده اند که افزایش قیمت پیدا کند و کار دلالی کرده و با سوداگری به فروش برسانند.

وی افزود: ما با کمک شرکت شهرک‌ها این افراد را شناسایی و احصا کرده و تذکر داده ایم و اگر به فعالیت برنگردند درخواست خلع ید کرده و زمین صنعتی آن‌ها را به افراد دارای اهلیت واگذار می‌کنیم.

افضلی بیان داشت: تا به امروز چند مورد از این افراد را شناسایی و خلع ید کرده ایم و در ادامه نیز با جدیت این مسیر را طی خواهیم کرد.

وضع بهتر قزوین نسبت به استان‌های دیگر از نظر واحد‌های تعطیل و راکد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین گفت: خوشبختانه با همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی استان، نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری در بخش واحد‌های راکد و غیرفعال داریم و چشم انداز ما امسال این است که تعداد واحد‌های راکد و غیرفعال را به حداقل برسانیم.

افضلی افزود: ما با جدیت مشکلات واحد‌های تولیدی استان را پیگیری و رصد می‌کنیم و برای آن‌ها برنامه احیا می‌نویسم و آن‌ها را طبق برنامه فازبندی رصد و پایش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش احیای واحد‌های راکد نسبت به استان‌های دیگر تقریبا در سطح خیلی خوبی قرار داریم و واحدی نداریم که چند سال بلاتکلیف افتاده باشد.

افضلی تصریح کرد: این نوع واحد‌ها در این سال‌ها با اقدامات انجام شده، خلع ید شده اند یا برنامه تولید برای آن‌ها تدوین شده تا احیا شوند و به خط تولید بازگردند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده