تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۲۲۵۷۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرصت‌های تمام نشدنی بخش معدن/ از کشف ذخایر جدید تا گسترش زمین گردشگری

‌می‌متالز - فرصت‌های بخش معدن و صنایع معدنی ایران فراوان و به نوعی تمام نشدنی است؛ وجود پتانسیل معدنی در کشور، همچنین قرار گرفتن در رتبه‌های جهانی به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی همچون مس، سرب، روی و آهن سبب شده تا ایران به عنوان یکی از کشور‌های پر پتانسیل معدنی در سطح جهان شناخته شود.

به گزارش می‌متالز، با توجه به بالا بودن ظرفیت معدنی در ایران، پوشش اطلاعات پایه در سطح کشور و استفاده از سامانه‌های اطلاع رسانی یکی از اقداماتی است که باید در دستور کار دولت جدید قرار گیرد. خوشبختانه در این زمینه شاهدیم سیدرضا فاطمی امین در برنامه‌های تعریف شده خود برای دولت سیزدهم و حوزه معدن به این موضوع توجه داشته و تکمیل پروژه پایگاه داده‌های زمین شناسی را در برنامه‌های خود قرار داده است.

همچنین گسترش زمین شناسی بنیادی، اقتصادی، مهندسی، محیطی و دریایی برای بهره برداری مناسب از ذخایر معدنی کشور، ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی و اولویت دادن به تامین مواد مورد نیاز صنایع داخلی کشور از دیگر مواردی است که وزیر صمت آن‌ها را در برنامه خود جای داده است.

البته یکی از مواردی که در خصوص تکمیل اطلاعات زمین شناسی می‌توان بر آن تکیه کرد ارتباط گسترده با کشور‌های موفق در حوزه معدن به ویژه در حوزه زمین شناسی و اکتشاف است؛ اقدامی که طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین المللی امکان‌پذیر نبود و شاید امروز بتوان با کشور‌هایی که روابط سیاسی خوبی با ایران داشته و در این زمینه پیشرو هستند و امکان مذاکره و همکاری با آن‌ها وجود دارد فراهم کرد.

درواقع به دلیل اشتغالزایی بالایی که در بخش معدن وجود دارد و از سویی شاهد پراکندگی معادن در سطح کشور به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده هستیم، می‌توان با راه‌اندازی معادن در جهت آبادانی و توسعه صنعتی و اقتصادی و حتی بالا بردن امنیت اجتماعی این مناطق گام برداشت.

جالب است بدانید که فرصت شغلی در بخش معدن تنها به راه اندازی و کشف معادن جدید ختم نمی‌شود؛ در این میان یکی دیگر از مواردی که وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها و نهاد‌های فعال کشور به پیش ببرد در خصوص استفاده از جاذبه‌های زمین شناسی معدنی و زمین گردشگری در کشور است؛ چرا که سالانه مشاهده می‌کنیم بسیاری از کشور‌های پیشرو در حوزه معدن توانستنه اند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در معادنی که ذخایر آن‌ها تمام شده یا به هر دلیلی دیگر خبری از فعالیت معدنی در آن‌ها نیست، با تغییر کاربری آن‌ها زمینه را برای درآمد زایی بیشتر از حوزه معدن همچون گذشته فراهم کرده و ضمن بازسازی و احیای معدن که منجر به بهبود شرایط زیستی محیطی آن منطقه می‌شود، زمینه را برای اشتغالزایی مجدد فراهم کرده اند.


نرگس قیصری – روزنامه نگار

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده