تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۴
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۲۵۸۴۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

طرح‌های محیط زیستی فولاد هرمزگان را به استاندارد‌های جهانی و افزایش توان رقابتی نزدیک خواهد کرد / بازچرخانی پساب، تبدیل یک تهدید زیست محیطی به فرصتی برای ثروت آفرینی

‌می‌متالز - فولاد هرمزگان با اجرای پروژه‌هایی مختلف در حوزه محیط زیست از جمله بازچرخانی پساب گام مهمی در حفظ محیط زیست که از ارکان اصلی توسعه پایدار است برداشته است.

به گزارش می‌متالز، بخشی از راهکار‌های افزایش بهره وری در واحد‌های صنعتی در حوزه فعالیت‌های صورت گرفته زیست محیطی خلاصه می‌شود. درواقع با استفاده بهینه از انرژی چه در بخش آب و چه برق می‌توان شاهد کاهش هزینه‌های تولید بود.

این در حالی است که صنعت فولاد یکی از صنایع وابسته به آب بوده و کمبود آن می‌تواند خطری جدی برای حیات این صنعت باشد. بر همین اساس سال گذشته شاهد بهره برداری از پروژه ملی انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران بودیم که نقش مهمی در تامین نیاز آب واحد‌های صنعتی منطقه از جمله شرکت چادرملو و گل گهر ایفا می‌کند.

اما در این میان استفاده از پساب‌های تولید یا پساب‌های شهری چند سالی است به پروژه‌های اصلی شرکت‌های فولادی تبدیل شد، بازی دو سر برد که علاوه بر تامین نیاز آب مصرفی نوعی فعالیت در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز به شمار می‌رود.

فولاد هرمزگان به عنوان یکی از فولادسازان بزرگ کشور که در تلاش برای افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه است به خوبی به این موضوع رسیده است که برای افزایش توان رقابتی خود در بازار‌های صادراتی علاوه بر تولید محصولات متنوع و ارتقای کیفیت باید در حوزه محیط زیست نیز اقدامات موثری داشته تا توسعه پایدار در مجموعه خود را محقق کند. اجرای طرح ساماندهی پساب بندرعباس یکی از پروژه‌هایی است که فولاد هرمزگان در راستای حفاظت از محیط زیست و همچنین تامین نیاز صنعتی آن را اجرایی کرد.

عطاءالله معروفخانی مدیرعامل فولاد هرمزگان این اقدام را مقابله با تهدید‌های زیست محیطی دانست و گفت: این موضوع می‌تواند این تهدید را به فرصتی برای ثروت آفرینی تبدیل کند.
وی ادامه داد: بازچرخانی آب روند تبدیل فاضلاب به آب است که می‌توان در آبیاری فضای سبز، کشاورزی و … از آن استفاده کرد؛ همچنین این آب ممکن است مستقیما برای مصارف خاص مانند مصارف تجاری، صنایع، شهری به کار رود. با تصفیه این پساب حتی می‌توان به استاندارد‌های آب آشامیدنی نیز دست یافت؛ هنگامی که آب مصرف شده به منابع آب طبیعی باز می‌گردد کماکان می‌تواند برای اکوسیستم، تغذیه گیاهان و … مفید باشد.

اما اهمیت اجرای این پروژه برای فولاد هرمزگان در حوزه محیط زیست و مسوولیت اجتماعی قابل رویت است.

با اجرای طرح بازچرخانی آب این مجموعه نه تنها پسابی باآلایندگی کمتر را به محیط وارد نمی‌کند بلکه با تصفیه آن نیاز‌های تجاری و صنعتی را تامین می‌کند. درواقع این پروژه علاوه بر کاهش مخاطرات زیست محیطی همانطور که معروفخانی اشاره داشت به افزایش ثروت آفرینی کمک می‌کند.

ورود پساب به دریا در سال‌های گذشته اصلی‌ترین مشکل زیست محیطی بندرعباس بود که حال با اجرای این پروژه نه تنها خطری اکوسیستم آبی را تهدید نمی‌کند بلکه در اختیار قرار دادن این آب به صنایع دیگر می‌تواند درآمدی جدید به همراه داشته باشد.

اما در ادامه نتایج حضور فولاد هرمزگان در این پروژه را می‌توان در چندین بخش بررسی کرد. هرچند کاهش آلایندگی زیست محیطی از مهمترین دستاورد‌های این طرح محسوب می‌شود، اما شاید تاثیر در بعد روانی جامعه نکته حائز اهمیت است.

درواقع مردم منطقه می‌دانند که صنایع فعال به دنبال توسعه پایدار و حفظ محیط زیست هستند. فراموش نکنیم بسیاری از مردم بندرعباس با فعالیت در دریا و ماهیگیری زندگی خود را سپری می‌کنند. درنتیجه بیش از نتایج مالی این پروژه در میان پروژه‌های مسوولیت اجتماعی به تعامل هرچه بیشتر مردم و مدیران واحد‌های تولیدی کمک خواهد کرد.

در نهایت باید به این نکته توجه داشت که بقای واحد‌های صنعتی امروز در گرو توسعه پایدار و حفظ محیط زیست است. درواقع با وضع قوانین و مقررات سختگیرانه در حوزه محیط زیست دنیا در تلاش است تا محصول نهایی با میزان آلایندگی کمتری تولید و روانه بازار شود. حال در این میان تولیدکنندگان فولاد ایران از جمله فولاد هرمزگان نباید از غافله جهانی عقب بماند، درنتیجه سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست بیش از پیش این مجموعه‌ها را به استاندارد‌های جهانی و افزایش توان رقابتی نزدیک خواهد کرد.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده