تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۲۲۶۳۳۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در سمینار تخصصی چالش برق در زنجیره فولاد مطرح کرد:

ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاواتی برای تولید برق توسط فولادسازان

‌می‌متالز - معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در سمینار تخصصی "چالش برق در زنجیره فولاد" اظهار کرد: با توجه به خسارت‌های وارد شده به صنعت فولاد، تصمیم بر این شد که ظرفیت ۱۰ هزارو ۵۳۶ مگاوات برای تولید برق با کمک ظرفیت فولادسازان داشته باشیم و در اولین فرصت تفاهم نامه آن به امضا برسد.

به گزارش می‌متالز، محسن بختیار اظهار در این سمینار تخصصی ضمن ابراز امیدواری برای تامین انرژی مورد نیاز صنعت فولاد و حل این مشکل گفت: در این سمینار دیدگاه و نقطه نظراتی که مد نظر مدیران فولادی است را می‌شنویم تا برای رفع مشکلات، از آن‌ها استفاده کنیم.

وی درخصوص شاخص‌های صنعت برق گفت: بعد از انقلاب اسلامی شاخص‌های صنعت برق از رشد خوبی برخوردار بوده و ۱۰ برابر شده است. تولید برق ۲۰ برابر شده و بار شبکه در زمان پیک ۱۹ برابر و طول خطوط برق ۱۲ برابر شده است.

وی افزود: عمده ظرفیت نصب شده نیروگاهی یعنی حدود ۸۰ درصد توسط نیروگاه‌های ترکیبی و ۲۰ درصد از نیروگاه‌های تجدید پذیر و برقابی و... تامین می‌شود؛ بنابراین ما نیاز بالا به سوخت فسیلی داریم؛ چراکه نیروگاه‌ها وابسته به سوخت فسیلی است.

بخش عمده‌ای از ظرفیت تولید در اختیار بخش خصوصی است

بختیار ادامه داد: در حال حاضر ۲۰ هزار مگاواوت به ظرفیت نصب شده اضافه شده که حرارتی است و بخش عمده‌ای از آن توسط بخش خصوصی وارد مدار شده است؛ در واقع سالانه ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات وارد مدار می‌شود که سرمایه گذاری بخش عمده‌ای از ان توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

وی بر نقش بخش خصوصی در صنعت برق تاکید کرد و گفت: اکنون بالای ۶۰ درصد از ظرفیت نصب شده توسط بخش خصوصی انجام شده و در سال‌های گذشته این روند ادامه دار بوده است. همچنین به طور متوسط ۷۰ درصد توسط بخش خصوصی وارد مدار شده و اگر این روند ادامه دار شود تنها کمتر از ۲۰ درصد در اختیار دولت باقی خواهد ماند.

معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو راندمان نیروگاه‌ها باید افزایش پیدا کند که تبدیل بخش نیروگاه‌های گازی است. ۱۵ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که گازی است که با اضافه شده بخار گازی میزان تولید را افزایش دهیم.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در ۳ ماهه امسال

به گفته بختیار، طی سال گذشته با چالش انرژی مواجه شدیم و ظرفیت‌های موجود کشور را برای گاز گسترش دادیم، اما همچنان این مشکل پابرجاست و اولویت اصلی این است که نیروگاه گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم که تولید به میزان ۷۵۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد که هزینه‌های مربوط به تولید را کم کند.

وی ادامه داد: در سال جاری با مشکل کمبود برق مواجه شدیم و دلیل آن افزایش رشد بی سابقه مصرف برق در ابتدای سال بود. چراکه مصرف انرژی در ۳ ماهه اول در سال‌های گذشته ۱.۸ درصد افزایش می‌یافت، اما امسال در این مدت با رشد شتابان ۲۰ درصدی مواجه شدیم که وزارت نیرو و صنعت برق را با چالش مواجه کرد.

وی تصریح کرد: در صنایع بزرگ نیز ۲۶ درصد یعنی به میزان ۱۵۰۰ مگاوات افزایش داشتیم. این موضوع دلایل متعددی داشت؛ برای مثال جهت استخراج رمز ارز‌ها حدود ۲ هزارمگاوات برق مصرف می‌شد که بیش از این عدد هم پیش بینی می‌شود. افزایش بی سابقه دما هم روی تولید و ظرفیت تولید اثرگذار بود. همچنین افزایش دما باعث شد ۲۴ هزارمگاوات از ظرفیت نصب شده را به مصارف سرمایشی اختصاص دهیم. خشکسالی هم پدیده نادری بود که نیروگاه‌های برقابی را از مدار خارج کرد. با ایجاد پدیده خشکسالی هم کشاورزان به دلیل استفاده از آب زیرزمینی و الکتروپمپ‌ها باعث کم شدن این منابع شدند و در نتیجه کاهش آب، نیروگاه اصفهان، نکا و همدان را با چالش و مشکل جدی مواجه کرد.

مطالبه ۵۸ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از از دولت تا پایان سال ۹۹

بختیار ادامه داد: نرخ برقی که هم اکنون بر اساس مصوبات در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهیم به طور متوسط بعد از انقلاب بر مبنای نرخ ارز همان سال در حال کاهش بوده و اکنون میتوان گفت قیمت برق ما به ۰.۴ سنت رسیده و ارزانترین برق دنیاست. چراکه قیمت تکمیلی ۹۶ تومان بوده و قیمت تمام شده دفتری بدون سوخت ۲۱۵ تومان است که ۲ برابر قیمت تکمیلی فروش است.

معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو از مطالبه ۵۸ هزار میلیارد تومانی صنعت برق از از دولت تا پایان سال ۹۹ خبر داد و گفت: در چارچوب تامین برق که بخش عمده‌ای از ظرفیت نیروگاهی توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود و ما آن بخشی از آن را خرید تضمینی میکنیم که رقم‌ها بسیار متفاوت با نرخ تولید برق وزارت نیرو بوده و همین باعث شده تا مطالبات ما از دولت بالا برود.

وی گفت: یکی از اقدامات این است که وزارت نیرو موظف به خرید ۲۵ هزارمگاوات از نیروگاه‌های برق آبی و حرارتی بخش خصوصی شده و این موضوع به تصویب رسیده تا برای مدت ۵ و ۷ سال آن را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو مکلف است که متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی و کانی‌های فلزی و پتروشیمی را بر مبنی متوسط نرخ خرید انرژی برق قرار دهد.

تامین برق از طریق بورس انرژی

به گفته بختیار می‌توان، کلیه مشترکین بالای ۵ مگاوات را مکلف کرد از طریق قرارداد و یا بورس انرژی، نیاز خود را تامین کنند. از جمله سیاست‌های وزارت نیرو این است که ابزار و سازوکار بورس انرژی را فعال کرده و زمینه را برای تامین برق انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت فولاد یکی از مهمترین صنایع کشور بوده و در رشد ارزش افزوده و اقتصادی کشور تاثیر فراوان دارد افزود: ارزش افزوده بالای این بخش ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار بوده و در حوزه صنعت فولاد ۶ هزارمگاوات ظرفیت نیروگاهی دارند و سالانه حدود ۲۰ میلیارد کیلووات ساعت مصرف می‌کنند.

معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو یادآور شد: سال گذشته محدودیت برای تولید فولاد انجام شد و یک هفته تا ۱۰ روز محدودیت حدود ۳ هزار میلیارد تومان ارزش محصولات کم و تولید انجام نشد. تنها ۱۰۰ محدودیت هزارمگاوات ساعت در یک هفته ارزش افزوده را کاهش داد و نشان میدهد که چقدر فولاد و برق به هم وابسته اند.

ظرفیت ۱۰ هزارو ۵۳۶ مگاواتی برای تولید برق توسط فولادسازان وجود دارد

وی افزود: با توجه به خسارت‌های وارد شده به صنعت فولاد، تصمیم بر این شد که ظرفیت ۱۰ هزارو ۵۳۶ مگاوات برای تولید برق با کمک ظرفیت فولادسازان داشته باشیم و در اولین فرصت تفاهم نامه آن به امضا برسد. در برنامه وزارت نیرو هم افزایش برق به میزان ۱۰ هزارمگاوات پیش بینی شده و وزارت نیرو هم حمایت‌های لازم را از فولادسازان خواهد داشت. به این شکل که همکاری و پیگیری برای سهیمه سوخت نیروگاهی وجود دارد و احداث نیروگاه‌ها که نیازمند زیر ساخت است، پشتیبانی از آن‌ها انجام خواهد شد.

به گفته وی، وزارت نیرو متعهد خواهد شد برق این صنایع قطع نشود و اجازه ترانزیت برق نیز فراهم خواهد بود و سوخت گاز با تعرفه سوخت نیروگاهی به آن‌ها ارائه شود.

وی در پایان گفت: رویکرد وزارت نیرو این است که واحد‌های مولد از حداکثر ظرفیت برای تولید برخوردار باشند تا هم ارزآوری داشته و هم اینکه مشکلات مشکلات صنعت فولاد را برای صنعت برق برطرف شوند.

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده